علائم کبد چرب در مردان چیست؟ 9 علامت + درمان!

کدخبر: 2375514

کبد یکی از اندام‌ بسیار مهم و حیاتی در بدن است و درصورتی که با مشکل روبرو شود، عملکرد طبیعی بدن نیز دچار مشکل می‌شود. کبد چرب یکی از مشکلات بسیار رایج است که برای افراد مخصوصا افرادی که دارای اضافه وزن و چربی زیاد در بدن هستند اتفاق می‌افتد. گاهی اوقات نیز فرد هیچ گونه علائمی نداشته و به این بیماری مبتلا است. شما می‌توانید به راحتی با اصلاح سبک غذایی خود از بروز آن جلوگیری و یا در صورت ابتلا آن را درمان کنید. در ادامه به مهم‌ترین علامت‌ها و نشانه‌های این بیماری در مردان می‌پردازیم و نکات مهمی برای درمان آن معرفی می‌کنیم.

0

مهم‌ترین علائم کبد چرب در مردان چیست؟

کبد چرب در دو نوع الکلی و غیر الکلی اتفاق می‌افتد. نوع اول به دلیل مصرف نوشیدنی‌های دارای الکل اتفاق می‌افتد. در نوع دوم این بیماری به دلیل مصرف مواد خوراکی غیر الکلی است. البته با توجه به تحقیقات انجام شده علت اصلی آن مشخص نیست اما چاقی و مشکلاتی مانند دیابت یا فشار خون می‌تواند احتمال ابتلا به آن را افزایش دهد.

0

 

این بیماری در حالت عادی عملکرد کبد را دچار مشکل نمی‌کند، اما در صورت پیشرفت بیماری‌های جدی‌تری برای فرد به همراه دارد. استئاتوهپاتیت، فیبروز کبد، سیروز کبد و سرطان کبد ازجمله مشکلاتی هستند که در نهایت برای فرد ایجاد می‌شوند. بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، علائم خاصی ندارند، اما برخی از مهم‌ترین علائم کبد چرب به صورت زیر هستند:

  • داشتن احساس خستگی و گیجی
  • متورم شدن پا‌ها و شکم
  • داشتن حالت تهوع، کم شدن اشتها
  • کاهش وزن
  • درد‌های شکمی
  • احساس پربودن شکم
  • احساس ضعف داشتن
  • زرد شدن پوست
  • بروز جوش و آکنه در برخی از افراد

نحوه تشخیص کبد چرب در مردان

افرادی که علائم گفته شده را داشته باشند، در معرض کبد چرب قرار دارند. به همین دلیل باید با روش‌های مختلف به بررسی شرایط کبد بپردازند. در مرحله اولیه اگر فرد علائم را داشته باشد، پزشک آزمایش خون انجام می‌دهد تا از ابتلای فرد مطمئن شود. اگر میزان آنزیم‌های کبدی به صورت غیر طبیعی افزایش یافته باشد، احتمال بروز کبد چرب وجود دارد. همچنین برای تشخیص نهایی و بررسی میزان شدت بیماری ممکن است موارد زیر انجام شوند.

  • انجام سونوگرافی یا سی تی اسکن
  • نمونه‌برداری از کبد برای تشخیص میزان پیشرفت بیماری
  • فیبرواسکن

درمان کبد چرب

متأسفانه داروی خاصی برای درمان قطعی کبد چرب وجود ندارد. اما افرادی که به این بیماری مبتلا هستند می‌توانند از طریق تغییر سبک زندگی به طور قابل توجهی کنترل می‌شود. برخی از این موارد شامل مصرف نکردن الکل، کاهش وزن، مصرف ویتأمین E، تغییر سبک زندگی و اصلاح برنامه غذایی و کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت، مصرف دارو‌های کلسترول و‌تری گلیسیرید هستند.

مردان بهتر است همواره با ورزش کردن خود را در وزن ایده‌آل نگه دارند. داشتن اضافه وزن باعث بروز بیماری‌های مختلف ازجمله کبد چرب می‌شود. مصرف الکل را نیز محدود کرده و دارو‌های تجویز شده توسط پزشک را به صورت مرتب مصرف کنید. درمان چربی خون می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به کبد چرب جلوگیری کند.

0

برای کبد چرب چی بخوریم؟  

استفاده از رژیم غذایی درست و اصولی کمک زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری می‌کند. به همین دلیل سؤالی که معمولاً برای افراد پیش می‌آید این است که برای کبد چرب چی بخوریم؟ در ادامه تعدادی از خوراکی‌های مفید معرفی شده‌اند.

  • مواد خوراکی که دارای حجم زیادی از مواد مغذی گیاهی هستند بسیار مفید هستند. این خوراکی‌ها شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات یا حبوبات هستند.
  • از کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند برنج و نان سفید و شیرینی استفاده نکنید.
  • استفاده از چربی‌های اشباع که در گوشت یا محصولات حیوانی وجود دارد، بسیار مضر است.
  • از مصرف الکل خودداری کنید.
  • از چربی‌های ترانس نیز دوری کنید. این مدل چربی‌های در بسیاری از میان وعده‌ها وجود دارند.

برنامه غذایی برای افراد مبتلا به کبد چرب

همان‌طور که گفته شد بهترین راه برای پیشگیری از بروز کبد چرب و درمان آن، داشتن برنامه غذایی درست است. به این منظور برخی از مواد غذایی باید به طور کامل از رژیم حذف شده و یا برخی از غذا‌های سالم و تأثیرگذار اضافه شوند. در این زمینه قطعاً یک متخصص تغذیه می‌تواند رژیم غذایی مناسب و اصولی برای شما تهیه کرده تا سبک غذایی خود را اصلاح کنید.

دکتر بهاره غفاری متخصص تغذیه می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. کافی است در وب سایت غفاری دایت ثبت نام کرده و اطلاعات کامل خود را به همراه بیماری‌های زمینه‌ای وارد کنید. بهترین و مناسب‌ترین رژیم غذایی برای شما تهیه شده تا بتوانید سبک زندگی درست و سالمی داشته باشید.

سخن آخر

کبد از اعضای اصلی و بسیار مهم در بدن است که وظیفه پاکسازی، سم زدایی، پروتئین‌سازی و ... را در بدن به عهده دارد. یکی از بیماری‌های بسیار شایع که افراد زیادی به آن مبتلا هستند، کبد چرب است. این بیماری علائم زیادی ندارد و در بسیاری از اوقات، فرد مبتلا از بیماری خود مطلع نمی‌شود. درمان دارویی قطعی برای آن نیز وجود ندارد. به همین دلیل فرد باید با اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی خود برای پیشگیری از ابتلا و درمان آن اقدام نماید.

 

 

 

 

 

ارسال نظر: