شستشوی فرش لاکی رنگ

کدخبر: 2375603

یکی از وسایلی که در منزل زیاد استفاده می‌شود و بر روی دکوراسیون منزل تاثیر بسزایی دارد، فرش می‌باشد. فرش‌ها در رنگ‌های مختلفی وجود دارند اما رنگ لاکی از قدیم مورد استفاده قرار گرفته و امروزه نیز، طرفدارهای خاص خود را دارد و چنانچه در اثر عوامل مختلف فرش منزل شما کثیف شد، برای شستشوی فرش باید نکاتی را رعایت کنید تا باعث آسیب به رنگ فرش و همچنین تاروپود آن نشود.

 

چگونه تشخیص دهیم، فرش لاکی، رنگ پس می‌دهد؟

قبل‌ از اقدام به شستشوی فرش لاکی، باید مطمئن شوید که در مراحل شستشو، فرش رنگ پس نمی‌دهد و باعث اختلاط رنگ‌ها در فرش نمی‌شود. برای این کار می‌توانید از یک دستمال سفید و تمیز استفاده کنید. دستمال را خیس کرده و بر روی تار و پود فرش بکشید، چنانچه اثر رنگ بر روی دستمال مشخص شد، مطمئن باشید، فرش در هنگام شستشو، رنگ پس می‌دهد و برای شستن فرش باید نکاتی را رعایت کنید تا از رنگ دادن فرش جلوگیری شود. بهتر است شستشوی فرش‌هایی با این ویژگی را، به قالی‌شویی در پرند بسپارید. قالی‌شویی‌ها با به‌کارگیری افراد متخصص در زمینه شستشوی فرش از هرگونه آسیب به فرش جلوگیری می‌کنند و از مواد شوینده مخصوص فرش استفاده می‌کنند، تا فرش دچار تغییر رنگ نشود.

 

مراحل شستشوی فرش به‌صورت سنتی

۱- قبل‌از شستشوی فرش، باید هر گونه گرد و غبار از سطح فرش زدوده شود. برای این کار بهتر است از جاروبرقی استفاده شود.

۲- بهتر است قبل‌از شستشوی فرش، هرگونه لکه، از روی فرش به وسیله سرکه و مواد شوینده کاملاً پاک شود، تا بعد از شست‌وشو اثری از لکه بر روی فرش باقی نماند.

۳- در شستشوی فرش لاکی نباید از آب گرم استفاده شود، زیرا استفاده از آب گرم باعث می‌شود، فرش رنگ پس دهد و باعث اختلاط رنگ فرش می‌شود و بهتر است از آب ولرم متمایل به سرد، برای شستشوی فرش لاکی استفاده شود. مواد شوینده‌ای که برای شستشوی فرش لاکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نباید قلیایی باشد، زیرا باعث آسیب به الیاف فرش می‌شود و همچنین کیفیت فرش پایین می‌آید. برای شستشوی بهتر است از مواد شوینده ای مانند مایع ظرف‌شویی یا صابون استفاده شود.

۴- بهتر است فرش بر روی سطح شیب‌دار پهن شود تا آب اضافی از آن به‌صورت کامل خارج شود، زیرا خیس نمودن فرش، در مدت‌زمان طولانی، باعث می‌شود، فرش بیشتر رنگ پس دهد.

۵- بعد از شستشوی فرش باید آب‌گیری فرش به‌صورت کامل انجام شود و سطح فرش کاملاً آبکشی شود تا هیچ‌گونه مواد شوینده‌ای در فرش باقی نماند، زیرا باقی ماندن مواد شوینده در فرش، باعث می‌شود فرش دچار پوسیدگی شود. فرش را در موقع آبکشی لوله نکنید، زیرا باعث می‌شود، فرش دچار تغییر رنگ شود.

۶-خشک کردن فرش نباید در معرض نور مستقیم خورشید انجام شود، زیرا نور خورشید باعث تغییر رنگ فرش لاکی می‌شود و همچنین به الیاف فرش آسیب می‌رساند و بهتر است در معرض هوای آزاد خشک شود و سپس آن را در سایه پهن کنید و بعد از این‌که، به‌صورت کامل خشک‌ شد با استفاده از برس یا جارو الیاف فرش را در جهت خواب فرش بکشید تا باعث تغییر حالت فرش نشود.

00

تمیز کردن فرش با استفاده از شامپو فرش

می‌توانید برای شستشوی فرش لاکی از شامپو فرش استفاده کنید برای این کار طبق شیوه زیر عمل کنید

۱- ابتدا فرش را کاملاً جارو بکشید تا هر گونه گرد و غبار از سطح آن تمیز شود.

۲- محلول موردنظر را طبق دستورالعملی که بر روی شامپو فرش نوشته‌ شده است آماده کنید. محلول را به هم بزنید تا بر روی محلول کف ایجاد شود.

۳- یک اسفنج را در کف حاصله بزنید و بر روی فرش بکشید، بهتر است این کار را از قسمت بالای فرش شروع کنید و به سطح پایین بکشید. دقت کنید که در هنگام شستشوی فرش با شامپو فرش، تنها از کف آن استفاده کنید.

۴- بعد از این‌که تمام سطح فرش شامپو فرش کشیده‌دشد، یک دستمال تمیز بر روی فرش بکشید، به گونه‌ای که اثری از شامپو بر روی فرش باقی نماند.

۵- اجازه دهید فرش در معرض هوای آزاد خشک شود و تا زمانی‌که فرش مرطوب می‌باشد، به‌هیچ‌عنوان بر روی فرش راه نروید.

 

شستشوی فرش لاکی توسط قالی‌شویی

فرش لاکی جزء آن دسته از فرش هایی است که در مرحله شستشو رنگ پس می‌دهد و باید در شستشوی آن بسیار دقت کرد. بنابراین بهترین راهکار برای شستشوی فرش این است که آن را به قالی‌شویی معتبر بسپارید. شرکت‌های قالی‌شویی با استفاده از دستگاه‌های مدرن و به‌کارگیری افراد متخصص درزمینه شستشوی فرش، برای شستشوی هر گونه فرشی از راهکار مخصوص به آن استفاده می‌کنند و احتمال آسیب فرش بسیار کم می‌باشد. غالبا اولین اقدام در خصوص رنگدهی فرش تثبیت رنگ است. مراحل شستشو به شرح زیر است:

۱- قبل‌از انجام شستشو، فرش به‌خوبی بررسی می‌شود تا نوع الیاف به کار برده در آن و همچنین رنگ فرش مشخص باشد تا بتوانند با توجه به این موارد، مواد شوینده مخصوص شستشوی فرش و همچنین شرایط شستشو را تعیین کنند.

۲- هر گونه گرد و غبار برسطح فرش، توسط دستگاه‌های مخصوص تکانده می‌شود، تا در مرحله شستشوی فرش، گرد و غبار به داخل بافت فرش نفوذ نکند.

۳- مواد شوینده‌ای که برای شستشوی فرش استفاده می‌شود، به‌صورت مایع می‌باشد و درصد ترکیبات اسیدی و قلیایی این مواد شوینده بسیار کم می‌باشد و این مواد شوینده به‌گونه‌ای می‌باشند که باعث ایجاد تغییر رنگ بر روی فرش نمی‌شود.

۴- دستگاه‌های شوینده دارای برس‌های نرمی هستند که به‌آرامی بر روی فرش کشیده می‌شود و بدون این‌که باعث آسیب به الیاف آن شود و هر گونه آلودگی را از سطح فرش تمیز می‌کنند.

۵- به دلیل این‌که فرش لاکی سریع، رنگ پس می‌دهد بنابراین مراحل شستشوی فرش سریع انجام میشود و اجازه نمی‌دهند که فرش زیاد در آب خیس بخورد.

۶- خشک کردن فرش توسط گرم‌خانه، صورت می‌گیرد و این‌موضوع باعث می‌شود که رطوبت زیاد در فرش باقی نماند، که باعث ایجاد تغییر رنگ و ترکیب رنگ‌های فرش با یکدیگر شود.

 

00

هزینه شستشوی فرش لاکی در قالی‌شویی

عوامل مختلفی بر روی هزینه شستشوی فرش تاثیرگذار می‌باشند که این عوامل عبارت‌اند از

۱- نوع الیاف بکار برده در فرش

فرش‌ها دارای  الیاف متفاوتی هستند و روش شست‌وشوی فرش‌های متفاوت با هم فرق دارد. هزینه شستشوی فرش‌های دست‌باف نسبت‌به هزینه شستشوی فرش‌های ماشینی بیشتر است.

۲- ابعاد فرش

هزینه شستشوی فرش‌ها در ابعاد مختلف با هم متفاوت است. در کل هزینه شست‌وشو بر اساس متراژ تعیین می‌شود و هرچه فرش دارای سایز بزرگ‌تری باشد، هزینه شستشوی آن بیشتر است.

۳- مواد شوینده

نوع مواد شوینده به کار برده برای شستشوی فرش، نیز متفاوت است و فرش‌های لاکی به دلیل حساسیت بالایی که دارند، باید در انتخاب مواد شوینده برای این‌گونه فرش‌ها دقت کرد و از مواد شوینده با کیفیت با ترکیبات ملایم، برای شستشوی فرش لاکی استفاده شود. بنابراین امکان دارد، هزینه شستشوی آن بیشتر باشد.

۴- نوع تجهیزات قالی‌شویی

هرچه قالی‌شویی از دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته تری برای شستشوی فرش استفاده کند، به تبع، هزینه شستشوی آن نیز بالاتر است.

 ۵- نوع شستشوی فرش

گاهی افراد تشخیص می‌دهند،  برای شستشوی فرش، روش اعلاء شویی را انتخاب کنند.  برای اعلاشویی فرش، نوع مواد شوینده و همچنین میزان آبکشی فرش بیشتر می‌باشد، درنتیجه باعث افزایش هزینه شست‌وشو می شود.

00

 

 

 

ارسال نظر: