حسابداری چیست و به چه شخصی حسابدار می‌گویند؟

کدخبر: 2375729

قبل از ورود به بازار کار مالی، باید بدانید که حسابداری چیست و حسابدار کیست. بدون کسب اطلاعات در مورد این شغل و وظایف حسابدار، نمی‌توانید در دوره حسابداری شرکت کنید و فکر کنید که حسابدار شده‌اید. با اینکه در دوره‌های تخصصی مالی مانند دوره mba financial هم می‌توانید دانش اولیه مالی را کسب کنید، اما باز هم حسابدار نخواهید شد. در این مطلب، از تعریف حسابداری تا راه‌های حسابدار شدن را بررسی خواهیم کرد.

 

 

تعریف حسابداری

حسابداری، زبان مشترک تمام حسابداران جهان است. هنگام صحبت از یک کسب و کار که درآمد و هزینه دارد، باید از حسابداری هم حرف زد. رشته حسابداری، معرف سود، زیان، دارایی و بدهی یک شرکت است. یکی از راه‌هایی بررسی وضعیت و سلامت کسب و کارهای مختلف، بررسی اسناد حسابداری و مالی آن‌ها است. از آنجایی که حسابداری یک رشته فنی محسوب می‌شود، باید آن را از پایه و ترکیبی از مباحث عملی و نظری یاد گرفت. دوره حسابداری، راهی برای یاد گرفتن اصول و مفاهیم مالی است. تمامی حسابداران باید دوره‌های حسابداری را گذرانده باشند و با نحوه محاسبه و رسیدگی به امور مالی آشنا باشند. در ادامه به بررسی نقش حسابدار در شرکت‌های مختلف و وظایف و مسئولیت‌های او می‌پردازیم.

 

 

حسابدار کیست؟

حسابدار، کسی است که کار حسابداری را انجام می‌دهد و به امور مالی، رسیدگی می‌کند. حسابدار باید اسناد مالی را دسته بندی، طبقه بندی، ثبت و نگهداری کند. حسابدار باید با روش‌های حسابداری آشنا باشد و در گرفتن تصمیمات مالی به مدیران بالادستی، مشاوره بدهد. البته همه حسابداران، وظایف مشورتی و مشاوره‌ای ندارند و مسئولیت‌های آن‌ها، با در نظر گرفتن عناوین شغلی، تعریف می‌شود. برای حسابداران ساده لازم نیست که در دوره‌های تخصصی مانند دوره mba شرکت کنند. اما برای حسابدارانی که می‌خواهند نقش‌های مدیریتی بگیرند، گذراندن دوره‌های مدیریت کسب و کار (در گرایش‌های ریسک و مالی) بی‌فایده نخواهد بود. 

با این حال، حسابدار باید دوره حسابداری مقدماتی و دوره‌های تخصصی حسابداری را گذرانده باشد. این دوره‌ها به حسابداران کمک خواهد کرد که برای رسیدگی به امور مالی، متخصص‌تر و ماهرتر شوند. حسابدار باید به قوانین حسابداری و قوانین تجارت، آگاه باشد. او کسی است که باید اسناد و اظهارنامه‌های مالیاتی را تهیه و ارسال کند؛ بنابراین باید با امور مالیاتی هم آشنا باشد. 

با این حال، وظایف حسابدار چیست و او دقیقاً باید چه چیزهایی بلد باشد؟

مسئولیت‌ها و وظایف حسابدار

حسابداران، نقش‌ها و مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده می‌گیرند. در دوره حسابداری، آموزش‌های مقدماتی برای انجام مسئولیت‌ها و وظایف پایه برای حسابداران برگزار می‌شود. اما برای نقش‌ها و مسئولیت‌های بیشتر باید دو ویژگی دانش تخصصی و سابقه کاری را داشته باشید. مثلا برای نقش‌های مدیریتی، باید علاوه بر مدرک حسابداری آکادمیک و دانشگاهی، دوره‌های تخصصی مدیریت مانند دوره mba مالی را گذرانده باشید و چند سال، کار کنید. در نهایت، وظایف حسابدار ساده را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • جمع آوری، طبقه بندی، ثبت و نگهداری اسناد مالی مانند فاکتورها و رسیدها

  • تهیه و تنظیم صورت‌های مالی مانند صورت سود و زیان و تهیه گزارشات ماهانه، فصلی و سالانه از آن ها

  • تنظیم فیش حقوقی ماهانه به همراه محاسبه اضافه کاری، بیمه، سنوات، عیدی و مالیات هر فرد

  • تنظیم اظهارنامه مالیاتی فصلی و سالانه برای ارائه به سازمان امور مالیاتی

  • ثبت دفاتر حسابداری و بستن حساب‌ها در پایان سال مالی

اندازه و ابعاد شرکت می‌تواند در مسئولیت‌هایی که بر دوش حسابدار گذاشته می‌شود، موثر باشد. در شرکت‌های کوچک، تمامی این وظایف، بر عهده حسابدار شرکت و نهایتاً حسابدار و حسابرس موقت است. اما در شرکت‌های بزرگ، این کارها با همکاری کمک حسابدار، حسابدار، حسابدار ارشد و مدیر مالی، انجام می‌شود. 

آیا دوره MBA مالی برای حسابدار شدن خوب است؟

یکی از گرایش‌های مهم دوره MBA، مربوط به امور حسابداری و مالی است. گرایش مالی MBA، با اینکه شما را با مفاهیم اولیه حسابداری آشنا می‌کند، اما یک دوره جامع برای حسابدار شدن نیست. دوره‌های مدیریت کسب و کار، برای آشنایی مدیران با نحوه مدیریت و سازماندهی فعالیت‌های تجاری است و قرار نیست خود مدیر، کار مالی انجام دهد. بنابراین این دوره، فقط برای کسانی مناسب است که به دنبال گرفتن نقش‌های کنترلی و نظارتی در واحد حسابداری هستند.

دوره حسابداری، راهی ساده برای حسابدار شدن

در مقایسه با دوره‌های تخصصی‌تر مانند دوره mba، دوره DBA، دوره مشاور مالیاتی و…، دوره حسابداری، ساده‌تر و پیش‌پا افتاده‌تر است. برای حسابدار شدن هم شما به چیزی بیشتر از دوره حسابداری مقدماتی نیاز ندارید. کسی از حسابدار ساده شرکت انتظار ندارد که در مسائل تجاری و بازاریابی یا تبلیغات و افزایش فروش شرکت، اظهارنظر کند. مسئولیت‌های حسابدار ساده چیز دیگری است و شرکت در دوره‌های کوتاه مدت حسابداری، به اندازه کافی می‌تواند شما را برای جذب در بازار کار، آماده کند. 

در صورتی که به دنبال کسب فرصت‌های شغلی حسابداری هستید، به جای کنکور و دوره‌های تخصصی، می‌توانید در دوره جامع و کاربردی حسابداری شرکت کنید. ثبت نام در دوره‌های آموزش حسابداری، هم دانش اولیه مالی را به شما می‌دهد و هم می‌توانید از مدرک و گواهینامه آن برای گرفتن شغل استفاده کنید. بعد از پیدا کردن شغل و داشتن سابقه کاری، می‌توانید برای حسابدار رسمی شدن و گرفتن مشاغل بالاتر با مزایای بهتر، تلاش کنید. 

 

ارسال نظر: