با ویژگی‌های ریل آسانسور مرغوب آشنا شوید.

کدخبر: 2375803

ریل آسانسور یکی از اجزای مهم آسانسورهاست که شکل ظاهری آن به T لاتین‌ شباهت دارد. تعادل در راستای مسیر حرکت آسانسور، کاهش دادن حرکات جانبی، هدایت کابین و جلوگیری از نوسانات بیش‌اندازه کابین آسانسور از جمله وظایف ریل آسانسور است. جهت خرید آنلاین ریل آسانسور مرغوب می‌توانید به فروشگاه‌های اینترنتی معتبری مراجعه کنید که در فروش ریل آسانسور مرغوب و باکیفیت شناخته‌شده هستند.

0

 

ریل آسانسور چیست؟

می‌دانید که وظیفه جابه‌جایی بار و افراد در داخل ساختمان‌ به عهده آسانسورها است که هر یک از اجزایی مانند کابین، درب ورودی، ریل حرکت کابین و موتور تشکیل شده‌اند. یکی از مهم‌ترین اجزای هر آسانسور، ریل حرکت کابین آن است که در زمان احداث یک سازه مسکونی، صنعتی، اداره و... قیمت آن برای بسیاری از مسئولان خرید و صاحبان پروژه مهم می‌شود. برای دریافت اطلاعات قیمتی ریل آسانسور کافی‌ست به این لینک مراجعه کنید.

اما این ریل آسانسور چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید به مسیر حرکت آسانسور توجه کنید که به‌صورت عمودی است. حفظ پایداری و ایستایی کابین در این مسیر برعهده ریل آسانسور خواهد بود. به‌عبارت‌ دیگر می‌توان گفت که ریل آسانسورهای ایرانی قطعات فولادی هستند که می‌توانند کابین را هدایت کرده و آن را کنترل نمایند.

 با کنترل کابین، سرعت حرکت کاهش پیدا کرده و جابه‌جایی آن بدون لغزش انجام می‌شود. هر ریل آسانسور با استفاده از ترمزهایی که دارد می‌تواند کابین آسانسور را کنترل کرده و آن متوقف نماید. استاندارد ساخت، توان، کشش بار، سطح مقطع‌ها و مواردی از این قبیل بیان‌کننده تفاوت‌های میان ریل آسانسورها هستند.

وظایف پراهمیت ریل آسانسور در یک سازه

 هر یک از ریل آسانسورهای مختلف بسته به نیاز ساختمان و تعداد طبقات آن، تولید می‌شوند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که اساسی‌ترین وظایف ریل آسانسور، موارد زیر هستند:

  1. ایجاد تعادل در راستای مسیر حرکت کابین
  2. هدایت اتاقک آسانسور
  3. تضمین ایمنی حرکتی اتاقک (وجود پاراشوت بر روی ریل‌ها، امنیت حرکت را تامین خواهد کرد.)
  4. کاهش لرزش و حرکات جانبی اتاقک

استاندارد ساخت آسانسور و ریل آسانسور

یکی از استانداردهای بین‌المللی ساخت آسانسور ISO7465 است که هر شرکت سازنده ریل آسانسور باید مطابق با آن عمل کرده و محصولات خود را با دو روش ماشین‌کاری و کشش سرد تولید نماید. براساس بند ۵ این استاندارد، ریل آسانسورهایی که سطح مقطع T دارند باید با حداقل مقاومت فولادی ۳۷۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع و حداکثر مقاومت ۵۲۰ نیوتن، ساخته شوند.

رایج‌ترین ریل‌های آسانسور، ریل کشش سرد A، ریل ماشین‌کاری با سرعت بالا B و ریل ماشین‌کاری است. وجه تسمیه ریل آسانسور ماشین‌کاری، عملیات ساخت آن است؛ چرا که بعد از عملیات نورد و طی فرایند ماشین‌کاری، لایه‌هایی از سطح آن را حذف می‌کنند تا سطح ریل صاف و صیقلی گردد. معمولا این گروه از ریل آسانسورها با حرف A، دسته‌بندی می‌شوند.

ویژگی‌ ریل آسانسور مرغوب

سازندگان باتجربه، کیفیت و مرغوبیت محصول را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند تا بتوانند در بازارهای داخلی و جهانی، به جایگاهی برسند. برای شناخت ریل آسانسور مرغوب باید به مشخصات فنی آن توجه نمود، از جمله:

1.                جنس مواد سازنده و کیفیت آن از عواملی هستند که می‌توانند کیفیت ریل را تضمین نمایند. برای تولید ریل آسانسور مرغوب از فولاد گرید یک و خالص استفاده می‌شود تا این ریل برای هدایت کابین و تحمل بار مناسب باشد. سایز هر ریل ۵ متر بوده و سطح مقطع آن نیز شبیه به T لاتین است.

2.                مکانیزم و روش ساخت ریل آسانسور می‌تواند میزان مرغوبیت کالا را تعیین کند. طبق استانداردهای جهانی لازم است از روش کشش سرد یا گرم و چکش کاری کردن برای ساخت ریل آسانسورها استفاده گردد.

3.                سنجش و ارزیابی کیفیت متریال سازنده و نظارت بر فرایند تولید نیز می‌تواند مرغوبیت ریل را افزایش دهد؛ به‌گونه‌ای‌که هنگام خروج از کابین، خطری افراد را تهدید نکند و در هنگام حرکت نیز برای افراد، استرس ایجاد نگردد. لازم به ذکر است که ترمزهای کابین باید به‌خوبی بر روی ریل نصب شوند تا بتوانند بدون سروصدا، به‌آرامی و با کنترل بالا، اتاقک را متوقف کنند.

4.                تکنولوژی روز دنیا برای ساخت ریل آسانسور، روش سرد را پیشنهاد می‌کند تا برای مصرف‌کنندگان مزایایی همچون سایش کم، مقاومت بالا، کاهش خطر سقوط و عدم انحراف اتاقک، داشته باشد.

5.                ریل‌ها باید در امتداد یکدیگر نصب شوند؛ ازاین‌رو لازم است تا تراز بودن آن با وسایلی مانند شاقول، ارزیابی گردد. هر ریل باید از سطوح صاف و صیقلی برخوردار باشد و انتهای آن در ابتدای ریل بعدی قرار بگیرد تا کابین بتواند به‌آرامی در راستای آن حرکت کند.

6.                در نهایت باید بدانید که رعایت نکات ایمنی می‌تواند کیفیت محصول را تضمین نموده و آسایش مصرف‌کنندگان را در پی داشته باشد. بدیهی است که رعایت این نکات، بهره‌وری و میزان فروش ریل آسانسور را افزایش خواهد داد.

0

اهمیت انتخاب یک ریل آسانسور مرغوب

بیان مطالبی مانند ویژگی‌های ریل آسانسور مرغوب سبب می‌شود که یک سوال مطرح گردد و آن این است که چرا باید یک ریل آسانسور مرغوب انتخاب کنیم و اهمیت این مسئله در چیست؟ در جواب باید گفت که ریل آسانسور وظیفه هدایت و تامین امنیت کابین را به عهده دارد و اگر از برندهای تقلبی استفاده شود، ممکن است در حرکت اتاقک اختلال ایجاد شده و ایمنی افراد به خطر بیفتد.

ریل آسانسور باید به روش کششی ساخته شود تا خصوصیات متریال خام اصلاح شده و سطوح ریل به‌طورجداگانه پولیش گردند. کیفیت ریل کابین از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید با مواد سازنده مرغوب تولید گردد؛ چرا که بایستی لرزش‌های سیم بکسل را کنترل کرده و اتاقک را به‌نرمی بین طبقات جابه‌جا کند.

تفاوت‌ ریل‌ آسانسورهای مختلف

استانداردها و اصول ایمنی که برای ساخت ریل آسانسورها وضع شده‌اند، به تکنولوژی و آلیاژهای خاصی نیاز دارند که موجب تفاوت در کاربری‌های محیطی ریل آسانسور می‌گردد. مهم‌ترین تفاوت ریل‌های آسانسور شکل ظاهری آن‌ها است؛ ریل آسانسور به شکل سپری یا T لاتین ساخته می‌شود و در چاه آسانسور قرار می‌گیرد تا کابین را هدایت کرده و آن را بین طبقات جابه‌جا کند.

تفاوت بعدی ریل آسانسورها به مکانیزم ساخت آن‌ها مربوط می‌شود. هر ریل آسانسور با دو شیوه کشش یا نورد گرم و سرد تولید شده و هر یک مشخصات فنی خاص خود را دارند. مقاومت بالا و سطوح صاف و صیقلی از ویژگی‌های روش کشش سرد بوده و هزینه بیشتری برای تولیدکننده در پی خواهد داشت.

جمع‌بندی

می‌توان از وظایف مهم ریل آسانسور به کنترل کابین، کاهش حرکات و لرزش و حرکت صحیح در راستای عمودی اشاره کرد که مجموع این اقدامات، در نهایت منجر به ایمنی افراد شود. کیفیت مواد سازنده، برند تولیدکننده، اصالت کالا و سطح صاف و صیقلی ریل آسانسور ویژگی‌های یک ریل آسانسور مرغوب است. چنانچه استانداردها یا اصول ایمنی ساخت این محصول رعایت نگردند، ایمنی افراد کاهش پیدا کرده و حرکت صحیح کابین بین طبقات مختل خواهد شد. مواردی مانند نوع آلیاژ‌ها، تکنولوژی، روش ساخت و استانداردهای بین‌المللی ساخت ریل‌های آسانسور، موجب تفاوت در کاربرد آن‌ها می‌شود.

در آخر  دیگر خاطرنشان می‌کنیم که با توجه به اهمیت انتخاب یک ریل آسانسور مرغوب، حتماً بایستی این محصول را از منابع معتبر و شناخته شده تهیه کنید. 

 

 

 

 

ارسال نظر: