چگونه در آزمون YOS قبول شویم؟

کدخبر: 2375942

آزمون yos

ترکیه کشوری است که هر ساله ایرانیان برای گردشگری، تجارت، تحصیل و خرید ملک به این کشور سفر می‌کنند. برای تحصیل در ترکیه آزمون‌های ورودی مختلفی برای دانشگاه‌ها وجود دارد، که یکی از آن‌ها، آزمون YOS است. با توجه به اهمیت آزمون یوس برای تحصیل در ترکیه، در این مقاله قصد داریم به جزئیات کامل این آزمون بپردازیم. ما در این مقاله به سوالات شما پاسخ خواهیم داد. تا پایان مقاله با  توران آکادمی همراه باشید:

آزمون yos چیست؟

آزمون YOS ترکیه یک آزمون ورودی برای دانشجویان بین المللی و غیر بومی در دانشگاه‌های ترکیه است. کلمه YOS مخفف Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı است که به معنای آزمون برای دانشجویان خارجی است. هر ساله برخی دانشگاه‌ها از طریق آزمون YOS دانشجو پذیرش می‌کنند. دانشجویانی که تصمیم به تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه دارند، باید در این آزمون نمره قبولی را کسب کنند. کسانی که در این آزمون نمرات بالایی کسب کنند، نیز می‌توانند برای بورسیه دانشگاه اقدام کنند.

آزمون YOS سخت است؟

متأسفانه بسیاری از داوطلبان و دانشجویان ایرانی در مورد این آزمون باورهای غلطی دارند. 

برای پاسخ به این سوال، کنکور ایران و ترکیه را با هم مقایسه کردیم:

۱. سوالات آزمون YOS خیلی راحت‌تر از سوالات کنکور ایران است. 

۲. آزمون یوس شامل مباحث هوش، هندسه و ریاضی است. در بخش هندسه به دلیل محدود بودن موضوعات، در زمان کمی می‌توان به آن تسلط پیدا کرد. در قسمت سوالات هوش آزمون، بیشتر داوطلبان ایرانی، نمره بالای ۹۰ را کسب می‌کنند. سوالات ریاضی آزمون یوس هم، نسبت به سوالات ریاضی کنکور ایران بسیار ساده‌تر است.

۳. آزمون YOS نسبت به کنکور سوالات کمتری دارد و زمان در نظر گرفته شده برای پاسخگویی به آزمون بیشتر از ایران است.

۴. بر خلاف آزمون‌های سراسری ایران، اعتبار کارنامه آزمون YOS دو سال است و شما با نتایج قبولی یوس امسال، می‌توانید انتخاب رشته کنید و برای سال آینده نیز اقدام کنید.

۵. برخلاف کنکور سراسری ایران، تعداد مباحثی که باید دانشجویان برای آزمون YOS مطالعه کنند، کمتر است و از سه درس ریاضی، هوش و هندسه تشکیل شده است. 

۶. بسیاری از آزمون‌های دانشگاه‌های مختلف نمره منفی ندارند.

۷. بر خلاف کنکور که یکبار در سال برگزار می‌شود، آزمون یوس در هر دانشگاه به صورت اختصاصی برگزار می‌شود، که تعداد ۵۰ دانشگاه را شامل می‌شود و اگر به هردلیلی نمره قبولی آزمون را نگرفتید، می‌توانید در آزمون‌های دیگر شانس خود را امتحان کنید و نمره قبولی را دریافت کنید.

۸. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه از جمله دانشگاه باشکنت برای ثبت نام و اپلای، کارنامهٔ یوس از دانشگاه‌های دیگر را می‌پذیرند، برای مثال کارنامه یوس دانشگاه استانبول به شما این امکان را می‌دهد تا برای صد دانشگاه دولتی و خصوصی در ترکیه انتخاب رشته یا ثبت نام کنید.

سوالات آزمون یوس YOS ترکیه

آزمون YOS شامل سه بخش با موضوعات هندسه، هوش و ریاضی است. برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه آگه، سلجوقی، گرسون، سلیمان دمیرل از اطلاعات عمومی در سوالات آزمون YOS استفاده می‌کنند.

تعداد سوالات اختصاص داده شده به بخش‌های مختلف آزمون یوس از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. چون آزمون یوس در بسیاری از مراکز و دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. بنابراین نمی‌توان مدت زمان و تعداد دقیق سوالات آزمون را اعلام کرد. اما به طور کلی این آزمون ۱۰۰-۸۰ سوال و ۱۰۰-۱۲۰ دقیقه برای پاسخگویی دارد.

ریاضی آزمون یوس

اولین چیزی که برای موفقیت و کسب نمره قبولی در هر امتحانی لازم است، داشتن اطلاعات دقیق در مورد ساختار آزمون مورد نظر، موضوعات آن و تعداد سوالات هر بخش است. تعداد سوالات هر آزمون یوس ۳۰ تا ۴۵ سوال می‌باشد که سوالات دربرگیرنده مباحث پایه ریاضی از جمله توابع، مثلثات و لگاریتم، مشتقات و انتگرال و… می‌باشد.

دانش‌آموزان ایرانی تمام موضوعاتی که می‌خواهند در این بخش از آزمون پاسخ دهند، در دوران دبیرستان و پیش‌دانشگاهی یاد می‌گیرند. اما برای مطالعه بیشتر توصیه می‌شود به منابع کلیدی آزمون یوس نگاهی بیاندازید و با نمونه سوالات بیشتری آشنا شوند.

هندسه آزمون یوس

هندسه یکی از سه بخش آزمون یوس است. بر اساس آزمون‌های قبلی YOS، کمترین حجم سوالات در آزمون YOS مربوط به هندسه است. سوالات هندسه حدود ۵ تا ۱۰ است که بسیار مهم هستند. بسیاری از داوطلبان به دلیل کم بودن سؤالات هندسه، توجه بسیار کمتری به آن می‌کنند. از طرف دیگر، پاسخ به این سؤالات شما را در میان اکثر شرکت کنندگان جلو می‌اندازد. تمام فصل‌ها هندسه در یک کتاب جمع آوری شده‌اند. شما می‌توانید با مطالعه کتاب هندسه یوس مانند پوزا به سؤالات؛ صد در صد پاسخ دهید.

سر فصل‌های هندسه یوس: 

۱- تعاریف اولیه

۲- زاویه‌ها در خطوط موازی و مورب

۳- زاویه‌ها در مثلث

۴- ارتفاع

۵- نیمساز و میانه

۶- مثلث‌های خاص و مساحت مثلث

۷- نامساوی‌های مثلث چند ضلعی‌ها و چهار ضلعی‌ها

۸- متوازی الضلاع و لوزی

۹- مستطیل و مربع، ذوزنقه، دایره، هندسه تحلیلی، هندسه فضایی و بردارها

بخش هوش آزمون یوس

تعداد سوالات ضریب هوشی شامل ۴۵ تا ۵۵ سوال است، که معمولا نیمی از سوالات آزمون یوس را تشکیل می‌دهد. در آزمون یوس فصل بندی خاصی از سوالات هوش وجود ندارد و هر دانشگاه از الگوهای سوال متفاوتی استفاده می‌کند.

لازم به ذکر است که سوالات هوش از سختی کمتری برخوردار هستند و با کمی تمرین می‌توانید بدون مشکل به همه آنها پاسخ صحیح دهید. داوطلبان ایرانی با این درس آشنایی ندارند، بنابراین ممکن است سوالات در ابتدا کمی سخت به نظر برسند، اما با آشنایی با مباحث این درس، می‌توانید به نیمی از آزمون yos پاسخ دهید.

تمام تست‌های کتاب پوزا را حتما یکبار تمرین کنید و اگر وقت داشتید تست‌های کتاب متروپل را بررسی کنید. با تمرین سوالات این دو کتاب با اطمینان ۱۰۰٪ به تمامی سوالات پاسخ صحیح خواهید داد.

چگونه در آزمون YOS قبول شویم؟

سطح سوالات آزمون YOS نسبتا ساده است و اکثر داوطلبان ایرانی می‌توانند در این آزمون نمره قبولی را کسب کنند. اما در هنگام ثبت نام، باید دانشگاه مورد نظر خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال احتمال موفقیت در آزمون یوس در دانشگاه آژه ازمیر کم است، زیرا این دانشگاه از سوالات اطلاعات عمومی در آزمون YoS استفاده می‌کند.

تنوع این سوالات بسیار زیاد است و داوطلبان نمی‌توانند به همه آنها پاسخ دهند. و یا دانشگاه استانبول که افراد زیادی در آزمون یوس شرکت می‌کنند، افراد زیادی هم هستند که در این آزمون نمره ۱۰۰ می‌گیرند و رقابت در این دانشگاه سخت است. اما اگر می‌خواهید در دانشگاه‌هایی مانند سلیمان دمیرل، ساکاریا، جمهوریت تحصیل کنید، می‌توانید با کسب نمره ۹۵ به راحتی در رشته مورد نظر خود تحصیل کنید.

 

ارسال نظر: