چند توصیه روانشناسی برای انتخاب رنگ اتاق نوزاد

کدخبر: 2375981

هر چه به زمان بدنیا آمدن نوزاد نزدیکتر می شویم، بیشتر برای آماده سازی اتاق او تلاش می کنیم. یکی از اولین قدم ها در طراحی اتاق کودک، انتخاب رنگ اتاق است. گزینه های بی شمار برا انتخاب، همراه با تحقیق در مورد تاثیر رنگ در رشد و روحیه کودک، می تواند تصمیم را پیچیده تر از آنچه فکر می کردید، کند. برای کمک به ساده ‌تر شدن این تصمیم گیری، ما برخی از محبوب‌ ترین رنگ ‌ها و مزایای انتخاب آن ها در مراحل رشد کودک را بیان می کنیم.

تاثیر رنگ ها در رشد ذهنی

اگر می خواهید مطمئن شوید که نوزاد شما از اتاقش به همان اندازه که شما لذت می برید لذت می برد، مهم است که بفهمید آنها چگونه رنگ ها را درک و تفسیر می کنند. محققان بینایی سنجی معتقدند که نوزادان تا حدود پنج ماهگی رنگ ها را به طور کامل تشخیص نمی دهند. در واقع، در چند ماه اول زندگی، نوزاد تازه متولد شده بیشتر سایه های سیاه، خاکستری و سفید را می بیند و تشخیص می دهد. برای همین توصیه می کنیم که برای وسایل اساسی نظیر سرویس خواب نوزاد که شامل تخت و دراور جدید است ترجیحا به سراغ رنگ سفید بروید.

همچنین آنان توضیح می ‌دهد که برای تحریک رشد مغز و کمک به رشد بینایی، رنگ‌ های متضاد قوی ‌ترین سیگنال‌ ها را به مغز کودک ارسال می ‌کنند. در سه ماهگی، کودک شروع به دیدن رنگ ها می کند و افزودن رنگ های روشن تر و اولیه برای رشد او به این ترتیب مهم می شود سپس بین پنج تا هشت ماهگی، دید رنگی کودک کاملاً توسعه یافته است و زمان مناسبی برای رنگ آمیزی اتاق کودک است.

تاثیر رنگ ها در خلق و خو

علاوه بر تحریک بصری که توسط رنگ ها در کودکان ایجاد می شود، مطالعات روانشناسی نشان می دهد که رنگ بر خلق و خو، رفتار، خواب، حافظه و حتی سلامتی آن ها نیز تاثیر دارد. این تحقیق همه چیز را راجع به استفاده از رنگ های صورتی و آبی که برای نوزادان معمولا انتخاب می شد را تغییر می دهد و حوزه انتخاب به روی مجموعه ای از رنگ ها باز می کند که دیگر بر اساس جنسیت تعریف نمی شوند.

فواید و مضرات هر رنگ

رنگ های مختلف می توانند اثرات متفاوتی بر ذهن و بدن داشته باشند. آیا نمی دانید رنگ مورد علاقه شما چه تاثیری میتواند بر روی شما یا فرزندتان بگذارد؟ در ادامه فواید و مضرات هر خانواده رنگ را به طور خلاصه شرح می دهیم:

رنگ های گرم

به طور کلی، استفاده از رنگ ‌های گرم باعث ایجاد احساس شادی و راحتی می‌ شوند آن ها با ایجاد یک فضای راحت و گرم، در افراد حس صمیمیت ایجاد می‌ کنند. تناژ های تند و قوی از رنگ های قرمز، نارنجی و زرد می تواند ذهن را تحریک کند و تاثیر زیادی بر افزایش انرژی بدن داشته باشد.

این سه رنگ و در کل رنگ های گرم در حالی که برای رشد و توسعه ذهنی کودکان مفید است، اما وقتی صحبت از قرار گرفتن مداوم و شبانه روزی در معرض این رنگ ها می شود، به خصوص قبل از خواب کودک که خود پر از انرژی است، مزیت چندانی ندارد. بنابراین بهتر است از رنگ های گرم در حد اعتدال استفاده شود. شما می توانید سرویس خواب نوزاد را در طرح ها و رنگ های دلخواه خود از گامی نو سفارش دهید.

images_1670009098.jpg

قرمز

قرمز رنگی هیجان انگیز است و همیشه توجه مردم را به خود جلب می کند. بنابراین در استفاده از رنگ قرمز در اتاق کودک خود زیاده روی نکنید. بلکه به عنوان رنگ ثانویه در تشک، پرده، بالش و سایر لوازم جانبی استفاده کنید. رنگ قرمز دارای هر دو ویژگی مثبت و منفی است. موارد مثبت شجاعت ، گرما و قدرت و همچنین تحریک جنگ و گریز است. موارد منفی تاثیر بصری، پرخاشگری و سرپیچی است.

صورتی

رنگ صورتی که به طور جهانی مورد علاقه دختران کوچک است، همدلی و زنانگی را بر می انگیزد و فضایی آرام را ایجاد می کند . با این حال، با وجود اثر آرام بخش اولیه، صورتی می تواند به مرور زمان باعث تحریک منفی اعصاب نیز شود. در حالی که ممکن است کودک شما در حال حاضر این رنگ زیبا و بهاری را دوست داشته باشد، باید آماده باشید که در آینده آن را رد کند و دیگر مورد پسندش نباشد.

زرد

زرد یک رنگ بدون جنسیت و عالی برای اتاق کودک است. و در مناطق سردسیر که کمتر از نور خورشید برخوردارند، جایگزینی شگفت انگیز برای آن است. رنگ زرد روشن، همانند رنگ قرمز انرژی زا است و می تواند به نوعی از این جهت مناسب اتاق خواب کودکان نباشد. بنابراین بهتر است از تناژ های کم رنگ آن استفاده کنید.

رنگ های سرد

رنگ‌های سرد تاثیر آرام ‌بخش بر بدن دارند و می‌ توانند اتاق کودک شما را برای استراحت او مناسب کنند و باعث شوند به آسمان ‌های صاف و امواج دریا فکر کنید. با این حال، رنگ‌های تیره و سرد می ‌توانند حس سرما و افسردگی را تداعی کنند و باید در اعتدال از آنها استفاده کرد. پیشنهاد می شود برای انتخاب رنگ لوازم بزرگ مثل کمد از رنگ های ملایم و خنثی بهره ببرید تا سال ها بتوانید از آن استفاده کنید.

images_1670009111.jpg

آبی

دقیقا برعکس قرمز، آبی ذهن و بدن را آرام می کند، فشار خون و ضربان قلب را کاهش می دهد و تنفس را آرام می کند و در نتیجه احساس اضطراب و پرخاشگری را کم می کند.

ممکن است کودکانی که مشکل خواب دارند یا مستعد کج خلقی و مشکلات رفتاری هستند از گذراندن وقت در محیط آبی سود ببرند. اثرات فیزیکی رنگ آبی نیز بدن را خنک می کند و برای مناطق گرم و مرطوب مناسب است.

بنفش

بنفش که با خرد و معنویت مرتبط است، ثبات آبی و انرژی قرمز را ترکیب می کند و بسته به تناژ، ویژگی های هر کدام را به خود می گیرد. رنگ بنفش همچنین می تواند حس تجملی داشته باشد و با ثروت و سلطنت همراه است.

نتیجه گیری

روانشناسی رنگ ها ثابت کرده است که آن ها تاثیر قابل توجهی بر روحیه و وضعیت ذهنی ما دارند. این یک موضوع بسیار مهم و جذاب است که باید هنگام انتخاب رنگ برای خانه خود به آن توجه کنید.

علاوه بر رنگ آمیزی اتاق کودک، قرار دادن نوزاد در معرض اشکال و الگو هایی با کنتراست بالا نیز برای رشد شناختی آنها مهم است. در چند ماه اول، شکل های با رنگ های سیاه و سفید بهترین هستند و به دنبال آن باید رنگ های اصلی به کودک معرفی شوند.

تمام این موارد را می توان با استفاده از تصاویر، نقاشی ها، کتاب ها و اسباب بازی ها به اتاق اضافه کرد. می توانید علاقه کودکان به یک شیء را با توجه به مدت زمان نگاهشان به یک مورد خاص تشخیص دهید و به آرامی محرک های بصری جدیدی به محیط اضافه نمایید تا به آن ها کمک کنید همه اشیاء موجود در محیط خود را تشخیص دهند.

 

ارسال نظر: