چوب و تخته مورد نیاز صنعتگران دارای چه ویژگی‌هایی باید باشد؟

کدخبر: 2375996

چوب، یکی از پراستفاده‌ترین مواد آلی در صنایع مختلف است که انواع بسیار متنوعی دارد. طبیعت همیشه این عنصر را تامین کرده است اما از آنجایی که تقاضا برای استفاده آن در حوزه‌های مختلف بسیار بیشتر از قبل شده است، امروزه کاشت و برداشت جنگل‌ها در سراسر جهان انجام می‌شود.

درختان می‌توانند نیاز اصلی ما انسان‌ها به کربن را هم برطرف سازند. اما در این میان بهتر است بدانید که چوب‌ها به دو نوع نرم و سخت تقسیم می‌شوند. چوب‌های سخت تنها 10 درصد از کل چوب‌های موجود در طبیعت را به خود اختصاص می‌دهند که دارای برگ‌های پهن می‌باشند و به عمل آمدن آن‌ها هم زمان زیادی نیاز دارد. در حالی که چوب‌های نرم با سرعت بیشتری رشد می‌کنند و دارای انعطاف پذیری بیشتری هستند. با این حال پیش از انتخاب باید ویژگی های چوب مورد نیاز صنعتگران را بشناسید و سپس با توجه به این ویژگی‌ها چوب مد نظرتان را انتخاب کنید.

 

5241

 

اهمیت چوب برای صنعتگران

هر صنف و فعالیتی در صنعت چوب نیاز به یک نوع خاصی از چوب‌ها دارد. برای مثال: شما نمی‌توانید از چوب گردو برای تمامی مصارف استفاده کنید. چوب‌های سخت بیشتر برای اتصالات معماری، پروژه‌های خاص نجاری، مبلمان باکیفیت و... استفاده می‌شود. چوب‌های نرم جهت ساخت الگو، قطعات مبلمان، لوازم خانگی ساده و ارزان و... کارایی دارد. هرچه چوب انتخابی شما با نیازهایتان سازگار باشد، در نتیجه کیفیت خروجی کارتان هم بهتر خواهد بود. تاثیر نوع چوب تنها بر روی کیفیت خروجی کار نیست. بلکه بر روی قیمت آن هم موثر خواهد بود. استفاده از چوب‌های گران قیمت برای مصارف ساده و بی اهمیت باعث هزینه بالا خواهد داشت. از این رو انتخاب چوب مناسب و همچنین شناخت ویژگی های چوب مورد نیاز صنعتگران از اهمیت بالایی برخودار است.

5241

ویژگی های چوب مورد نیاز صنعتگران چیست؟

صنعتگران از دو نوع چوب سخت و نرم استفاده می‌کنند. هر یک از آن‌ها مشخصات و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند که بهتر است به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم. ویژگی های چوب مورد نیاز صنعتگران عبارتند از:

چوب‌های سخت

  • برخی از نمونه‌های گلدار می‌باشد.
  • بیشتر برگ پهن هستند اما نمونه‌های برگ ریز آن‌ها هم وجود دارد.
  • دانه آن‌ها متراکم می‌باشد.
  • بذر آن‌ها داخل پوسته ایجاد می‌شود.
  • اغلب رنگ‌های تیره دارند.
  •  شیره آن‌ها کمتر است.
  • در دسته‌بندی نهان دانه‌ها قرار دارند.
  • تراکم زیادی داشته و وزن آن‌ها هم بیشتر است.
  • در برابر حرارت و آتش مقاوم‌تر می‌باشد.
  • از نظر قیمت هم گران‌تر می‌باشد.

5241

چوب‌های نرم

  • با سرعت بالایی رشد می‌کند.
  • اغلب همیشه سبز بوده و در خانواده‌های صنوبریان و سوزنی برگ‌ها حضور دارند.
  • بذر آنها درون یک مخروطی شکل است.
  • در برابر آتش چندان مقاوم نیستند.
  • رنگ ظاهری آن‌ها روشن‌تر است.
  • چگالی مناسبی داشته اما از نظر وزن سبک‌تر خواهند بود.
  • بازدانه می‌باشند.
  • شیره آن‌ها بیشتر است.
  • به نسبت نمونه‌های سخت، قیمت پایین‌تری دارند.

نکته مهم: انتخاب از بین نوع سخت و نرم بستگی به نوع مصرفی شما خواهد داشت.

انواع چوب‌های قابل استفاده در صنعت کدامند؟

حال که با ویژگی های چوب مورد نیاز صنعتگران آشنا شده اید، شناخت انواع چوب‌های قابل استفاده در صنایع مختلف هم خالی از لطف نخواهد بود. از پرکاربردترین چوب‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

5241

 

بلوط

چوب بلوط از سال‌ها دور و دراز مورد توجه صنعتگران بوده و در دسته‌بندی چوب‌های سخت قرار دارد. گونه‌های آن در طبیعت بسیار زیاد بوده و بیشترین استفاده را در ساخت مبلمان دارد. ظاهری رگه رگه داشته و باعث می‌شود جلوه ظاهری بسیار خاصی هم داشته باشد. بلوط جز چوب‌های گران قیمت است که در برابر لکه گرفتن، ساییدگی و خراش هم مقاوم می‌باشد.

گردو

کردو نیز در دسته بندی چوب‌های سخت قرار دارد اما از آنجایی که امروزه کاشت و برداشت آن کمتر شده و نمونه‌های کمی از آن وجود دارد، از نظر قیمت بسیار گران بوده و برای مبلمان پیشرفته به عنوان روکش استفاده می‌شود. تنوع رنگی بالایی داشته و اما در حالت کلی رنگ قهوه‌ای تیره با سایه‌های روشن دارد. تراش دادن این چوب بسیار راحت بوده و همین عامل هم باعث محبوبیت زیاد آن در بین صنعتگران شده است. این چوب نباید در تماس با آهن باشد؛ چرا که در این صورت لکه دار می‌شود.

کاج

چوب کاج جز چوب‌های نرم است که فراوانی زیادی در طبیعت دارد. رنگ آن قهوه ای مایل به زرد است اما طرح‌های متنوع دانه‌دار، حلقوی و... دارد. وجود گره در بافت آن هم باعث می‌شود ظاهری جذاب‌تر به خود بگیرد. بسیار محکم بوده و با این حال سبک است. منعطف بوده و برای ساخت لوازم مختلفی به کار گرفته می‌شود.

زبان گنجشک

همانطور که نام جالبی دارد، ظاهر آن هم بسیار متفاوت و دوست داشتنی است. از آنجایی که می‌توان به راحتی آن را خم کرد برای ساخت مبلمان منحنی مناسب است. در رنگ‌های قهوه ای روشن، خاکستری و قرمز در طبیعت وجود دارد. استحکام بالایی داشته و شکاف درون بافت آن هم بسیار کم است. شاید بتوان از زبان گنجشک به عنوان جایگزینی برای بلوط هم استفاده کرد.

سرخ

چوب سرخ که نوعی از چوب‌های نرم می‌باشد شباهت زیادی به درخت کاج دارد. اما در قیاس با ان از استحکام کمتری برخودار است. حشرات را از خود دفع می‌کند و این یک ویژگی مثبت برای آن است. می‌توانید جدا از دستگاه‌ها با دست هم آن را به آسانی برش بدهید. قیمت این چوب با توجه به منطقه رشد آن متفاوت است.

راش

از دیگر چوب‌هایی که در صنعت نام آن را زیاد شنیده‌ایم، چوب راش می‌باشد که قدرت خم شدن عالی داشته و برای ساخت لوازم منحنی بهترین گزینه است. قدرت بالای این چوب در برابر ضربه‌ها جز ویژگی های چوب مورد نیاز صنعتگران  می‌باشد که سبب محبوبیت بیشتر آن شده است. این چوب هیچ‌گونه بویی ندارد با سرعت بیشتری حالت چسبندگی به خود خواهد گرفت.

سایر چوب‌ها

از دیگر چوب‌هایی که می‌توان در صنعت از آن‌ها بهره گرفت عبارتند از:

1- چوب ماهون

2- چوب انبه

3- چوب افرا

4- اقاقیا

5- چوب سخدار

6- چوب ساج

7- چوب بالسا

8- چوب میندی

9- و...

چوب‌های وارداتی در ایران کدامند؟

همه این نوع چوب‌ها در کشور کاشت و برداشت نمی‌شوند. چوب‌هایی همچون راش، بلوط، کاج و... به صورت وارداتی در کشور عرضه می‌‌شوند. اما از بین همه این چوب‌های وارداتی چوب نراد محبوبیت و کاربرد بسیار بیشتری دارد. اگر شما هم برای مصارف خود به چوب نراد نیاز دارید، بهتر است نگاهی به جدول خرید چوب نراد روسی بیندازید تا بالاترین کیفیت را با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید.

5241

 

جمع بندی

ویژگی های چوب مورد نیاز صنعتگران با توجه به نوع نیاز آن‌ها تعریف می‌شود. به همین خاطر نمی‌توان بهترین چوب را از میان انواع چوب‌ها انتخاب کرد. البته علاوه بر ویژگی چوب در زمان خرید و استفاده باید به تناژ رنگی آن‌ها هم توجه کرد تا محصول خروجی تم رنگی متناسب با سلیقه خریداران داشته باشد.      

 

 

 

 

ارسال نظر: