6 روش ضدعفونی کردن آب استخر

کدخبر: 2376004

نگهداری درست و ضدعفونی کردن آب استخر یکی از امور ضروری است که باید توسط صاحبان استخر انجام شود . ممکن است با تمیز نکردن خانه باز هم بتوان در آن زندگی کرد یا اگر ماشین خود را تمیز نکنید همچنان می توانید با آن رانندگی کنید ، اما اگر استخر خود را تمیز و ضدعفونی نکنید نمی توانید در آن شنا کنید . نظافت بخش مهمی از نگهداری استخر بوده و برای این کار خارج کردن برگ ها از آب تنها نیمی از کار است . در واقع پاتوژن ها و انگل های نامرئی وجود دارند که می‌توانند شنا کردن در استخر را ناامن کنند. بنابراین چگونه می توان از ایجاد این میکروب ها در داخل آب استخر جلوگیری کرد ؟ پاسخ بسیار ساده است برای ایمن نگه داشتن استخر جهت شنا باید از یک ضدعفونی کننده استخر استفاده کنید.

ضدعفونی کننده استخر چیست؟

ضدعفونی کننده استخر یک ماده شیمیایی است که آب استخر را تمیز و ضدعفونی نموده و آن را برای شناسایی امن می کند . این کار برای از بین بردن پاتوژن های مضری که می توانند برای شناگران ایجاد بیماری کنند انجام می شود . ضدعفونی کننده های استخر همچنین به جلوگیری از ایجاد جلبک در آب نیز کمک می کنند.

کلر ، یکی از محبوب ‌ترین ضدعفونی‌کننده‌های استخر است اما روش های بهداشتی دیگری نیز وجود دارند که می ‌توانید برای تمیز نگه داشتن آب استخر از آنها استفاده کنید. اما قبل از معرفی این روش ها ابتدا در مورد کلر استخر صحبت نموده و توضیحاتی در مورد اینکه چرا برای ضدعفونی کردن آب استخر بسیار محبوب و موثر است می دهیم.

6 روش ضدعفونی کردن آب استخر

1. کلر استخر

حتی اگر کلر استخر از نظر شیمیایی کلر واقعی نباشد باز هم برای سادگی، به محصولات کلر صرفاً به عنوان کلر استخر اشاره می ‌کنند.

کلر استخر با نام هیپوکلریت اسید نیز شناخته شده و عوامل بیماری زا مانند باکتری E. Coli را غیر فعال می کند و از بین می ‌برد. علاوه بر این ، مواد دیگری مانند مواد آرایشی، عرق ، ادرار و غیره که از طریق شناگران و محیط زیست وارد آب می‌شود را از نظر شیمیایی از بین می برد تا آب برای شنا ایمن شود.

کلر مانند سایر ضدعفونی کننده ها برای دور نگهداشتن جلبک از استخر نیز عالی عمل می کند.

به طورکلی کلر استخر به اشکال مختلفی وجود دارد که شامل موارد زیر می باشند:

قرص کلر

قرص های کلر در آب استخر حل شده و در چندین اندازه موجود هستند . آنها در سبد کفگیر قرار می گیرند یا با یک شناور کلر توزیع می شوند. در صورتی که کلر ساز اتوماتیک نصب کرده اید از آن برای حل کردن قرص ها استفاده کنید.

پودر کلر

پودرهای کلر به طور مستقیم از بسته ‌بندی به آب استخر وارد می ‌شوند . این گرانول ها سریع تر از قرص ها عمل می کنند زیرا قرص ها دیرتر حل می شوند.

مایع کلر استخر

مایع کلر مستقیماً به آب استخر اضافه می شود . این مایع سریع عمل می کند و راه سریع تری برای ضدعفونی کردن استخر را ارائه می دهد . کلر مایع برای مدت طولانی در قفسه یا کمد شما دوام نمی آورد بنابراین باید بلافاصله پس از خرید از آن استفاده کنید . پودرها و قرص های کلر به طور کلی ماندگاری طولانی تری دارند و همین باعث محبوبیت آنها شده است.

گاز کلر استخر

این نوع کلر ، کلا تنها شکل واقعی خالص کلر است که برای ضدعفونی کردن استخر ها استفاده می شود و در صورت استفاده نادرست می‌تواند خطرناک باشد . فقط سازمان ها و افراد واجد شرایط مجاز به کار با گاز کلر در استخرها هستند . همچنین استفاده از گاز کلر برای استخر های مسکونی رایج نیست.

کلریناتورهای آب شور

کلریناتورهای آب شور با استفاده از یک ژنراتور تخصصی نمک را به کلر تبدیل می کنند. برای تبدیل نمک به کلر تنها کاری که صاحبان استخر باید انجام دهند این است که  مقدار لازم نمک را در استخر خود بریزند مگر اینکه سیستم، مخزن آب نمک داشته باشد . سپس باید اجازه دهند که دستگاه کار خود را انجام دهد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که این سیستم ها با استخرهای وینیلی که دارای دیواره های فلزی هستند چندان خوب عمل نمی کنند ، زیرا نمک فلز را خورده و در طول زمان مشکلات عمده در ساختار استخر ایجاد می‌کند.

نمک همچنین می تواند برای پوشش های گچی در استخرهای بتنی ساینده باشد و باعث فرسودگی سریع‌ تر آن شود.

از سوی دیگر استخرهای فایبرگلاس با سیستم های آب شور عالی عمل می کنند و اگر می خواهید از تولید کننده کلر نمک استفاده کنید ممکن است انتخاب بهتری باشند.

2. استفاده از برم استخر

برم بسیار شبیه به کلر عمل می کند زیرا آنها از نظر شیمیایی متعلق به یک خانواده هستند . اما استفاده از آن به عنوان ضد عفونی کننده استخر کمی گران تر است.

تفاوت اصلی بین برم و کلر در این است که برم بوی قوی نداشته و باعث تحریک کمتر چشم‌ها می ‌شود اما کلر اکسیدکننده بهتری نسبت به برم است به این معنی که در تغییر ساختار شیمیایی آلاینده ها در آب بهتر عمل می کند.

از برم بیشتر برای ضدعفونی کردن جکوزی استفاده می شود ، زیرا پایدارتر از کلر در آب گرم است اما می توان از آن در استخرهای شنای معمولی نیز استفاده کرد.

برم در حالت اولیه خود یک مایع است اما معمولاً به صورت قرص یا پودر نیز وجود دارد.  اگر به کلر حساسیت دارید و به دنبال گزینه های دیگر برای ضدعفونی کردن استخر خود هستید برم جایگزین خوبی نیست ، زیرا حاوی کلر است . همچنین در برابر نور خورشید پایداری کمتری داشته بنابراین در استخر های سرباز خوب عمل نمی کند.

3. سیستم ضدعفونی استخر UV

استفاده از سیستم های بهداشتی UV برای استخر روشی تقریباً بدون مواد شیمیایی برای تمیز نگه داشتن این محیط هستند . زیرا نور ماورای بنفش به عنوان یک میکروب کش عمل می‌کند تا میکروارگانیسم های مضر موجود در آب استخر را هنگام عبور از سیستم فیلتراسیون از بین ببرد . این بدان معناست که شما مستقیماً در معرض اشعه ماورای بنفش نیستید و لازم نیست نگران خطرات مرتبط با آن باشید.

در حالی که سیستم هایUV  در از بین بردن پاتوژن ها موثر هستند ، اما برخی از اشکالات وجود دارد که باید در نظر گرفته شود . به عنوان مثال این مواد برای شروع صد درصد بدون مواد شیمیایی نیست. از آنجایی که نور ماورای بنفش فقط آب را هنگام عبور از سیستم فیلتراسیون ضدعفونی می کند استخر شما به مواد شیمیایی اضافی برای تمیز نگه داشتن آن قبل و بعد از ضدعفونی شدن توسط اشعه ماورای بنفش نیاز دارد.

4. سیستم ضدعفونی استخر ازن

ازن استخر یک گاز است (همان ماده که از ما در برابر نور خورشید محافظت می‌کند) و با استفاده از مولد ازن در محل تولید می شود.

مولد ازن مولکول های اکسیژن را برای تشکیل ازن به روش های مختلف تقسیم و دوباره جمع می کنند. استفاده از ضدعفونی کننده استخر ازن یک روش ایمن و بهداشتی برای ضدعفونی آب استخر بوده و در غیر فعال کردن انگل ها و سایر عوامل بیماری زا موثر است . استفاده از این ماده در استخرهای سرپوشیده و روباز ایده‌آل است.

5. یونیزر استخر

یونیزه کننده استخر شنا یون های فلزات سنگین مانند مس و نقره را در آب استخر آزاد می کنند تا باکتری ها و جلبک ها را از بین ببرد . این یک فرآیند کند اثر است و برای کار به عنوان ضد عفونی کننده مستقل کافی نیست . اگر قصد دارید از یونیزه کننده ها در استخر خود استفاده کنید به ضدعفونی کننده های شیمیایی مانند کلر نیز نیاز دارید تا به طور منظم آب استخرتان به طور کامل ضدعفونی شود.

6. پراکسید هیدروژن

از طرف دیگر می توانید از پراکسید هیدروژن به جای کلر برای ضدعفونی کردن آب استخر استفاده کنید . این روش برای استخرهای روباز عالی عمل می کند ، زیرا برای ایجاد واکنش شیمیایی که باکتری های موجود در آب استخر را از بین می برد به نور خورشید نیاز دارد . به طور کلی این یک گزینه عالی برای کسانی است که به کلر حساسیت دارند و یا می خواهند از آن اجتناب کنند اما قدرت ضدعفونی کنندگی کمتری دارد.

توجه داشته باشید که پروکسید هیدروژن به عنوان یک ضد عفونی کننده استخر با فیلترهای DE سازگار نیست.

سخن پیایانی 

 وجود استخر برای ورزش یا تفریح ، یکی از امکانات شهری و منازل است . علاوه بر رعایت بهداشت ، طراحی و ساخت استاندارد استخر نیز بسیار مهم است . 

تاسیسات لطفی در زمینه ، فروش کلر استخر در کرج ، ساخت استخر در کرج و ساخت استخر در تهران  بیش از 3 دهه سابقه فعالیت داشته و تمام مراحل ساخت تا نصب و تعمیر تجهیزات آن را انجام می دهد . 

برای کسب اطلاعات بیشتر با تاسیسات لطفی تماس بگیرید. 

۰۹۱۲۵۶۴۱۲۲۴

www.tmilofti.ir

 

ارسال نظر: