6 علت روشن نشدن یخچال

کدخبر: 2376066

لوازم خانگی مورد استفاده در زندگی روزمره ممکن است در نامناسب ترین لحظه از کار بیفتند. روشن نشدن یخچال یکی از بدترین اتفاقات برای خانواده است. زیرا عملکرد نادرست یخچال ممکن است باعث از بین رفتن برخی مواد غذایی شوند که به دلیل نقض استانداردهای نگهداری خراب می شوند. در صورت انجام اقدامات به موقع با تعمیر لوازم خانگی می توان وضعیت را بهبود بخشید. یافتن دلایل و درک روشن نشدن یخچال اولین کاری که باید انجام دهید تا پس از تعیین منبع مشکل بتوانید آن را رفع کنید.

اگر نیاز به تعمیر پیش بیاید حتما از تعمیرکاران مجاز و با سابقه کمک بگیرید . در کرج ماهان سرویس ، مرکز تخصصی تعمیر لوازم خانگی است . تعمیر لوازم خانگی ال جی در کرج ، تعمیر یخچال ال جی در فردیس ، تعمیر یخچال در کمالشهر و.... در منزل در کمترین زمان انجام می شود .

برای درخواست تعمیرکار یخچال در کرج ، کافی است با ماهان سرویس تماس بگیرید. 09353001695

6 علت روشن نشدن یخچال

دلایل روشن نشدن یخچال چیست؟

1. خراب شدن کمپرسور دستگاه

موتور یا کمپرسور یخچال گاز فریون را از طریق لوله پمپ نموده و باعث خنک شدن داخل محفظه یخچال می شود . موتور می‌تواند با یک مدار باز یا مدار قطع سیم پیچ ها ، اتصال کوتاه سیم پیچ ها روی محفظه و  گیر کردن مکانیکی قطعات موتور همراه باشد و علائم و نشانه های زیر را ایجاد کند:

- هنگامی که درب یخچال باز می شود در محفظه داخلی یخچالی چراغ قرمز روشن می شود.

- کمپرسور بی صدا بوده یا صدای زمزمه مانندی دارد اما روشن نمی شود.

- موتور یخچال روشن میشود اما صدای کلیک از رله شنیده شده و پس از آن کمپرسور بلافاصله خاموش میشود.

هر یک از موارد ذکر شده نشان دهنده خرابی موتور یخچال بوده و موتور باید تعویض شود.

2. خرابی ماژول کنترل یخچال

یکی دیگر از دلایلی که باعث روشن نشدن یخچال می شود خرابی ماژول کنترل در این دستگاه ها است . ماژول کنترل مغز یخچال است که تمام حالت های عملیاتی دستگاه توسط آن انجام می شود. این قطعه سیگنال را دریافت، پردازش و به همه قسمت ها ارسال می کند. اغلب به دلیل نوسانات برق روی برد ، عناصر رادیویی از کار می‌افتند. در صورتی که موتور یخچال روشن شود به احتمال زیاد خرابی مربوط به مدار موتور ، سنسور دما یا واحد برق است.

نشانه های این مشکل روشن نشدن موتور یا روشن نشدن چراغ های صفحه کنترل نمایشگر در دستگاه های دارای صفحه نمایش دیجیتال می باشد.

3. خرابی رله راه اندازی دستگاه

رله راه اندازی در یخچال دو عملکرد را انجام می‌دهد که شامل محافظت از موتور در برابر بار اضافی و راه اندازی کار سیم پیچ ها با بستن آنها می باشد . معمولا خرابی رله راه اندازی دلیل اصلی روشن نشدن یخچال است که ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

- خرابی پوزیستور در مدل های دارای نوع پوزیستور باعث می شود جریان به سیم پیچ راه اندازی موتور نرسیده و کمپرسور یخچال روشن نمی شود‌.

- در مدل های نوع رله الکترومغناطیسی کنتاکت های تماس سوخته و ذوب می شود که با اعمال ولتاژ به رله باید کنتاکت ها را بسته و جریان را از طریق سیم پیچ های راه اندازی کمپرسور عبور دهد.

مکانیسم خرابی در برد رله های الکترونیکی یکسان است به طوری که جریان به سیم پیچ راه اندازی کمپرسور نرسیده و موتور یخچال راه اندازی نمی شود.

علائم و نشانه های این مشکل این است که کمپرسور دستگاه اصلا روشن نمی شود یا روشن می شود و بلافاصله پس از یک کلیک خاموش می شود. در این صورت باید رله دستگاه تعویض شود.

4. خرابی ترموستات

ترموستات واحدی است که وظیفه تعیین دمای یخچال را بر عهده دارد. با رسیدن دما به حد معین، موتور روشن و خاموش می شود . اگر ترموستات از کار بیفتد موتور فرمان روشن شدن را دریافت نمی کند. 

معمولاً دلایل ایجاد این مشکل کم شدن فشار در دم و لوله مویین ترموستات و آسیب به کنتاکت های داخل ترموستات است که نشانه هایی مانند کار نکردن موتور دستگاه با وجود روشن بودن چراغ الکترو مکانیکی را ایجاد می کند که در این صورت ترموستات یخچال باید تعویض شود.

5. خرابی سنسور دما یکی از عوامل روشن نشدن یخچال است

در یخچال هایی که به صورت الکترونیکی کنترل می شوند سنسور دما ، وظیفه تعیین دما را بر عهده دارد. این سنسور یک ریز پردازنده متصل به ترمیستور است که توسط آن یخچال روشن می شود و معمولاً در نزدیکی اواپراتور قرار دارد . هنگامی که این قطعه از کار می افتد موتور ، سیگنال شروع به کار را دریافت نمی کند و یخچال روشن نمی شود.

به عنوان یک قاعده کلی پردازنده سنسور حرارتی در اثر نوسانات برق یا رطوبت روی آن سوخته و از کار می افتد که در این صورت با وجود روشن بودن چراغ یخچال ، موتور روشن نمی شود.

6. نشت گاز فریون از یخچال

فریون مبردی است که از طریق مدار مهر و موم شده یخچال به گردش در می آید و به دلیل انبساط و انقباض این مبرد، محفظه فریزر خنک می شود. در صورت وجود نشتی در مدار مبرد کارایی یخچال کاهش یافته و سعی می‌کند با راه اندازی کمپرسور و خاموش شدن نادر دستگاه ، کمبود سرما را جبران کند . یخچال در ابتدا به ندرت خاموش می شود و سپس هنگامی که تمام فریون تبخیر شد دیگر روشن نمی شود. در این صورت تعمیرکاران به دنبال نشتی در مدار خنک کننده مبرد بوده و پس از از بین بردن آن یخچال را دوباره با فریون پر می کنند.

از جمله عوامل دیگری که باعث روشن نشدن یخچال می شوند می توان به خرابی تایمر یخ زدایی از دستگاه و قطع شدن دوشاخه یا سیم برق یخچال اشاره نمود.

با استفاده صحیح و مراقبت از دستگاه ، میتوان سالهای زیادی از آن استفاده کرد. 

www.arvandoxin.com

 

ارسال نظر: