چرا فرش دستباف پاخورده ارزش بیشتری دارد؟

کدخبر: 2376078

ارزش فرش دستباف پاخورده یکی از دلایل تمایل به خرید فرش‌های دستباف است. در واقع برخی از انواع فرش‌های دستباف هرچه کهنه‌تر و قدیمی‌تر شوند ارزش بیشتری خواهند یافت. بخش از این ارزشمندی به دلیل طرح‌های منحصر به فرد و خاص فرش‌های قدیمی‌تر است. اصالت و نقش در فرش دستباف هر چه قدیمی‌تر باشد بیشتر جلوه می‌کند. البته استفاده از کلماتی نظیر دست دوم و کهنه بار منفی ذهنی به همراه دارد. با این حال در مورد فرش دستباف به نوعی مفهوم ارزشمندی و گران‌قیمت بودن را در خود دارد. در این مقاله درصدد بیان دلایل ارزشمندی فرش‌های دستباف قدیمی و پاخورده هستیم.

ارزش فرش‌های دستباف قدیمی

در دنیای فرش‌های دستباف اگر قدمت فرش بیشتر از 70 سال باشد عتیقه محسوب می‌شود. به همین خاطر این فرش‌ها در قیاس با انواع جدید از قیمت بسیار بالاتری برخوردارند. فرش‌های دستباف 40 تا 70 ساله نیز نیمه عتیقه به شمار می‌روند. اما به این نکته توجه داشته باشید که فرش‌های عتیقه را نباید زیر پا پهن کرد. چرا که در هر صورت بعد از گذشت زمان زیادی از بافت آن‌ها کیفیت الیاف کاسته می‌شود. این فرش‌ها در نماد یک اثر هنری و ملی باید به دقت نگهداری شوند. فرش شناسن به راحتی بافته‌ی هنرمندان به نام را از هم تشخیص می‌دهند. پس اگر فرشی دارید دکه اثر دست یکی از این بافندگان معروف است ارزش بیشتری پیدا می‌کند. بافته‌های  استاتیدی مانند: استاد کرمانی و استاد محتشم به اندازه‌ی تابلوهای پیکاسو و ونگوک معروف و گران‌بها هستند. پس اگر با هدف سرمایه گذاری اقدام به خرید فرش دستباف به بافنده‌ی آن هم توجه کنید. فرش‌های دستباف به اندازه‌ی یک مجسمه و تابلوی هنری بار هنری دارند.

ارزش فرش دستباف پاخورده در چیست؟

00

فرش‌های دستباف دارای شاخصه‌هایی هستند که موجب شده علاوه بر فرش‌های نو فرش‌های دست دوم دستباف نیز ارزشمند باشند. در برخی از اوقات حتی ارزش فرش دستباف دست دوم بیشتر از فرش نو است. بسیاری از ذافراد از این خاصیت در فرش‌های دستباف ایرانی متعجب می‌شوند. به همین خاطر در ادامه دلایل اصلی این ویژگی در فرش دستباف را بیان خواهیم کرد.

جلای بیشتر فرش دستباف پاخورده

قیمت و ارزش فرش‌های دستباف ایرانی با پاخوردگی و ایجاد ساییدگی بر روی آن‌ها بیشتر می‌شود. فرش ایرانی تنها کفپوشی در جهان است که بر اثر استفاده و پاخوردن زیبایی بیشتری پیدا می‌کند. این اعجاز در تمام جهان به نام فرش ایرانی ثبت شده است. چشم نوازی فرش دستباف هرگز با استفاده شدن کم نخواهد شد. این خاصیت در فرش‌های دیگر اعم از فرش ماشینی وجود ندارد. پشم و دیگر الیافی که در فرش‌های دستباف مورد استفاده قرار می‌گیرند در اثر پاخوردگی نرم‌تر و جلای بیشتری پیدا می‌کنند. این در حالی است که الیاف شیمیایی و غیر طبیعی فاقد این خاصیت هستند. فرش‌های ماشینی به سرعت و بعد از مدتی پاخوردن زبرتر و کوبیده می‌شوند. این تفاوت قابل توجه در فرش‌های دستباف یکی از دلایل ارزش بالای آن‌ها محسوب می‌شود. این ویژگی که به خاطر استفاده از الیاف طبیعی است موجب شده تا این فرش‌ها گزینه خوبی برای سرمایه گذاری باشند. مردم زیادی در ایران و دیگر نقاط جهان به خرید فرش‌های ایرانی از باب سرمایه گذاری اقدام می‌کنند. یک فرش قدیمی در هر خانه‌ای حکم یک گنج را دارد.

ارزش هنری فرش دستباف قدیمی

بحث ارزشمندی هنری یکی از دلایل گران‌تر شدن روز به روز فرش‌های قدیمی است. قدمت این بافته‌های ایرانی به زمانی بالغ بر 2500 سال می‌رسد. در طول این زمان طولانی فرش‌های ایرانی از یک کفپوش به یک اثر هنری تغییر جهت داده‌اند. بخش قابل توجهی از تاریخ و تمدن ایران در این فرش‌ها ثبت شده است. فرش دستباف ایرانی حاصل گره روی گره هنرمندان ایرانی است. نقوش و طرح‌های این بافته‌های دست در بر دارنده‌ی بخشی از تاریخ و فرهنگ ایران زمین است. به همین خاطر ارزش فرش دستباف پاخورده بیشتر از انواع نو آن است. چرا که بخشی از تاریخ یک سرزمین قدرتمند را در دل خود جای داده است. یک فرش دستباف ایرانی از دید کارشناسان فرش به نقش و نگار و الیاف و رنگ‌ها تقسیم می‌شود. همچنین ظرافت بافت و رجشمار نیز در فرش ایرانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. نقشه‌های منحصر به فرد در فرش‌های قدیمی‌تر و رنگ‌های جذاب و گیرا از دلایل ارزشمندی فرش‌های قدیمی‌تر هستند. به همین خاطر ارزش هنری در این بافته‌های دست موجب گران بهتر شدن انواع قدیمی و پاخورده آن شده‌اند.

از فرش‌های دستباف عتیقه چگونه مراقبت کنیم؟

 

21

در بخش‌های قبلی اشاره شد که فرش‌هایی با قدمت 70 سال عتیقه محسوب می‌شوند. الیاف فرش در طول سالها استفاده کمی دچار فرسایش می‌شوند. پس بهتر است تا دیگر زیر پا قرار نگیرند. فرش‌های عتیقه و قدیمی ارزش و قیمت بسیار زیادی دارند. در این بخش به برخی از توجهات لازم در خصوص این فرش‌ها اشاره می‌کنیم:

  • فرش‌های قدیمی را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • فرش دستباف چه نو و چه قدیمی نسبت به رطوبت حساس است. پس در صورت خیس شدن بلافاصله نسبت به خشک کردن آن اقدام کنید.
  • اگر فرش را به صورت لول شده نگهداری می‌کنید هر چند وقت باز کرده و مورد بررسی قرار دهید.
  • هفته‌ای چند بار با جاروبرقی گرد و خاک روی آن را پاک کنید. گرد و خاک در دراز مدت اثر منفی بر روی الیاف فرش دستباف ایجاد می‌کند.
  • برای نگهداری فرش دستباف لول شده حتما از نفتالین استفاده شود. فرش را در یک پارچه نخی بپیچید.
  • به شستشوی فرش‌های دستباف به ویژه انواع قدیمی دقت کنید. این کار با به قالیشویی‌هایی بسپارید که معتبر هستند. لازم است قالیشویی در این زمینه نیز تجربه کافی داشته باشد.

فرش دستباف کهنه‌ نما چیست؟

ارزش فرش دستباف پاخورده باعث شده تا در برخی از اوقات به صورت مصنوعی آن‌ها را کهنه می‌کنند. این کهنگی بر اثر گذشت زمان نیست و با تکنیک‌هایی انجام می‌گیرد. این فرش‌ها اغلب دارای طرح و نقشه‌های ساده‌ای هستند و رنگ‌بندی زیادی ندارند. در ظاهر برخی از انواع آن‌ها پوسیدگی‌های عمدی نیز ایجاد می‌کنند. این پوسیدگی‌ها به خاطر باورپذیری قدیمی بودن فرش‌ها ایجاد می‌شود. به همین خاطر توصیه می‌شود تا برای خرید فرش دستباف چه نو و چه قدیمی حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید.

شما می توانید از طریق فروشگاه های معتبر و قدیمی در فرش انواع فرش ایرانی، تجربه یک خرید ایده آل را داشته باشید. به یاد داشته باشید که با داشتن اطلاعات کافی از محصول، می توانید یک خرید رضایت مند داشته باشید. کارشناسان فروش فرش دستباف می توانند این اطلاعات را در اختیار شنا بگذارند و به شما در انتخاب فرش دستباف موردنظرتان، راهنمایی کنند. از طرفی، با مراجعه به وب سایت گالری عرسین می‌توانید نمونه‌های مختلفی از فرش‌های دستباف را مشاهده کنید.

سخن پایانی

ارزش فرش دستباف پاخورده بسیاری از افراد به خر ید این بافته‌های اصلی ایرانی ترغیب می‌کند. طرح و نقش‌های قدیمی و منحصر به فرد در کنار ارزش هنری بالای این فرش‌ها از عمده دلالی ارزشمند آن‌ها هستند. قصه‌ای که در دل این فرش‌ها جای دارد روایت‌گر سال‌ها تاریخ و تمدن ایرانی است. علاوه بر آن قصه و روح هنرمندان بافنده نیز در این فرش‌های دستباف جاری است. علاوه بر این جلا و درخشندگی در الیاف طبیعی به کار رفته در این فرش‌ها با پاخوردگی بیشتر می‌شود. این خاصیت ویژه فرش دستباف ایرانی است و در جای دیگری یافت نمی‌شود. تمام این موارد در کنار هم موجب شده تا ارزش انواع قدیمی‌تر از فرش دستباف بیشتر از نو باشد. پس فرش دستباف یک کالا ایده‌آل برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

 

 

 

 

ارسال نظر: