روتختی شامل چه چیزهایی می شود؟

کدخبر: 2376197

 

تا همین چند دهه ی گذشته عموم خانواده های ایرانی برای خواب و استراحت خود از لحاف و تشک های دست دوز، خانگی و سنتی استفاده می کردند. رفته رفته با گسترش فرهنگ زندگی نوین و رواج استفاده از تخت خواب در بسیاری از خانه ها، قدم سرویس های روتختی امروزی به خانه های بسیاری از ایرانیان باز شد.

روتختی های امروزی دارای انواع مختلف و متفاوت و همچنین سایزهای متنوعی هستند که لازم می نماید در هنگام خریدشان نسبت به آن ها آگاهی و شناخت کافی داشته باشید تا بتوانید بهترینشان را برای تخت خواب خودتان انتخاب نمایید.

512

در این نوشتار قصد داریم شما را با روتختی و تکه های مختلف آن آشنا نماییم. بنابراین پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به خرید روتختی مورد علاقه تان حتما این مطلب را مطالعه نمایید.

 

سرویس روتختی چیست و شامل چه چیزهایی می شود؟

هر ست یا سرویس روتختی، مجموعه ای چند تکه ای از پارچه های ملحفه ای است که در ابعاد مختلف به یکدیگر دوخته شده اند و برای استفاده بر روی تخت و به منظور خواب راحت تر مورد استفاده قرار می گیرند.

هر سرویس روتختی می تواند شامل تکه های مختلفی باشد. بنابراین خریدار بر اساس تکه های موجود در سرویس روتختی و بر اساس نیاز خود، اقدام به انتخاب رو تختی مورد علاقه اش می کند.

معمول ترین تکه هایی که عموما در سرویس های روتختی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • ملحفه ی تشک
  • ملحفه ی رو انداز
  • لحاف یا لحاف لایت
  • کاور لحاف
  • رو بالشتی
  • روکش کوسن

در ادامه با این تکه ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

 

ملحفه ی تشک

از ملحفه تشک عموما به عنوان روکشی برای تشک استفاده می شود. این ملحفه معمولا یا دور دوزی شده است و یا دور آن را کش می دوزند تا به راحتی روی تشک قرار گرفته و جا به جا نشود.

نوع کشدار ملحفه در میان انواع مختلف آن مرسوم تر است، دلیلش هم این است که کش این ملحفه ها با فیکس شدن دور تشک، مانع از تکان خوردن و به هم ریختگی مدام آن می شود.

ملحفه های مرغوب معمولا از جنس هایی نظیر نخ پنبه تهیه می شوند که بیشترین ماندگاری و نزدیک ترین هماهنگی را با پوست انسان دارند.

 

ملحفه ی رو انداز

در برخی از کامل ترین ست های روتختی، گاها تکه ای به نام ملحفه ی رو انداز نیز استفاده می شود. ملحفه ی رو انداز یک ملحفه ی دور دوزی شده ی ساده یا طرح دار است که به عنوان رو انداز در روزهای گرم نیز استفاده می شود.

برخی از افراد از ملحفه ی رو انداز به عنوان روکشی برای ملحفه ی اصلی تخت استفاده می کنند تا مانع از آلودگی آن شود. به این ملحفه، ملافه ی رو انداز هم گفته می شود.

 

لحاف یا لحاف لایت

لحاف یا همان لحاف لایت، ملحفه ای است که داخل آن با الیاف پشم شیشه یا هر گونه الیاف دیگری پرشده و روی این الیاف به نحوی دوخت رفته است که از کاور جدا نشوند. لحاف های معمولی روکش گرمی برای فصل زمستان به شمار رفته و با وزن مناسبی که دارند، امکان خواب خوب و راحتی را برای افراد تامین می کنند.

این در حالیست که لحاف های لایت یک روکش بسیار سبک هستند که برای فصل های بهار و تابستان گزینه ی مناسبی به شمار می آیند.

با این حال اگر تمایلی به استفاده از لحاف های لایت ندارید، می توانید روی لحاف های معمولی برای چهار فصل سال حساب کنید.

یکی از دلایلی که بسیاری از خریداران ترجیح می دهند از لحاف های معمولی استفاده کنند این است که بسیاری از این لحاف ها در قسمت گوشه ها دارای بندهایی هستند که می توان آن ها را به کاور لحاف گره کرد. در بعضی از سرویس های روتختی، به جای استفاده از بند، این کار به وسیله ی چند دکمه انجام می شود.

در هنگام شستشو کاور لحاف از لحاف جدا شده و هر یک را می توان به تنهایی شست.

 

کاور لحاف

کاور لحاف در واقع یک کیسه ی دوخته شده است که معمولا برای دوخت آن از پارچه ی ملحفه ای استفاده می شود. این کاورها معمولا زیپ دار و یا دکمه دار هستند و وقتی داخل آن را لحاف معمولی یا لحاف لایت قرار می دهند از دکمه و یا زیپ آن برای نگه داشتن بهتر لحاف استفاده می شود.

جنس کاور لحاف معمولا از بین پارچه های مرغوب و با کیفیت انتخاب می شود تا بتواند به خوبی لحاف را درون خود نگه داشته و کمترین آسیب پذیری را داشته باشد. از طرف دیگر این قسمت از لحاف در ارتباط مستقیم با بدن انسان بوده و بایستی باعث تعریق نشده و خارش و حساسیت نیز ایجاد ننماید.

 

روبالشتی

یکی از مهم ترین تکه های سرویس روتختی رو بالشتی است. در هر سرویس رو تختی بسته به این که آن سرویس تک نفره است یا دو نفره، یک یا چند رو بالشتی قرار دارد. البته در برخی از سرویس های روتختی، رو بالشتی جزو تکه های سرویس به شمار نیامده و بایستی آن را جداگانه خریداری نمایید.

با توجه به این که پوست صورت و موها روی بالشت قرار می گیرد، جنس روبالشتی از اهمیت بسزایی برخوردار است. بنابراین معمولا در برندهای معتبری نظیر کالای خواب دستر، از بهترین انواع پارچه ها برای تولید رو بالشتی استفاده می شود.

ابعاد استاندارد رو بالشتی ها 50 در 70 است.

 

512

روکش کوسن

روکش کوسن از جمله تکه هایی است که در همه ی سرویس های روتختی آن ها را پیدا نمی کنید. اگر سرویس روتختی ای که سفارش می دهید از جمله ی سرویس های کامل باشد، به احتمال خیلی زیاد داخل آن چند تکه روکش کوسن خواهد بود.

کوسن ها باعث زیباتر شدن تخت خوابتان شده و معمولا با ابعاد مربعی 40 در 40 و یا 50 در 50 تولید می شوند. برای داخل کوسن ها معمولا از الیاف مختلف و متنوعی استفاده می شود. اما هر چه کوسن تان پرتر باشد جلوه ی زیباتری به تخت خوابتان خواهد داد.

تا اینجا متوجه شدیم که هر سرویس روتختی شامل چه تکه هایی است، وقت آن رسیده که با انواع رو تختی هم آشنا شویم.

 

512

انواع روتختی

اگر بخواهیم انواع سرویس های روتختی را بر اساس ابعادشان تقسیم بندی کنیم می توانیم آن ها را به دو دسته ی کلی روتختی های یک نفره و یا دو نفره تقسیم کنیم.

اما روتختی ها بر اساس طرحشان هم انواع مختلفی دارند که می توانیم آن ها را اینگونه دسته بندی کنیم:

  • روتختی بزرگسالان
  • روتختی دخترانه
  • روتختی پسرانه
  • روتختی عروس
  • روتختی سه بعدی
  • روتختی مدرن
  • روتختی کلاسیک
  • روتختی تزئینی

انتخاب هر یک از این روتختی ها می تواند بر اساس مصرف شما صورت پذیرد. رو تختی های دخترانه و پسرانه در زمره ی رو تختی های کودکان بوده و رو تختی عروس از جمله رو تختی های با سبک فاخر.

روتختی های تزئینی همانگونه که از اسم شان هم پیداست، جنبه ی استفاده ی همیشگی و روزمره را نداشته و تنها کاربردشان تزئینی می باشد.

سخن آخر:

سرویس روتختی معمولا شامل تکه هایی مختلفی است که در این نوشتار تلاش کردیم هریک را به طور تفصیلی به شما معرفی کنیم. بهتر است که در هنگام انتخاب رو تختی مورد علاقه تان حتما اطلاعات کافی در مورد تکه های مختلف آن داشته باشید.

 

 

 

ارسال نظر: