پروتز پای مصنوعی هوشمند ، راهی ارزان قیمت برای بازگشت به زندگی

کدخبر: 2376536

برخی از افراد در طول زندگی خود بنابراین برخی مشکلات مجبور به قطع عضو ناحیه تحتانی و پای خود می شوند. خوشبختانه امروزه این امکان فراهم شده است که بتوانند با کمک پای مصنوعی هوشمند عملکرد از دسته خود را بازگردانند و ظاهر طبیعی تری داشته باشند.

در این مطلب ما قصد داریم تا شما را با جزئیات بیشتری از پای مصنوعی آشنا کنیم تا با آگاهی بیشتری بتوانید انتخاب خود را داشته باشید.

پای مصنوعی چیست؟

 

652

 

پاهای مصنوعی به فردی که دچار قطع عضو شده است اجازه می دهد با الگوی راه رفتن طبیعی تر راه برود و این گونه این توانایی را به دست می آورد که بدون نیاز به وسایل کمکی مانند عصا یا واکر راه برود. همچنین انواع پروتز پا وجود دارد که به کمک ایجاد الگوی راه رفتن عادی تر، به کاربر این امکان را می دهند که برای نشستن، ایستادن، بالا و پایین رفتن از پله، قدم زدن در زمین های ناهموار و سرعت های مختلف امکان راه رفتن داشته باشید.

یک پای مصنوعی شامل اجزای مختلفی از جمله سوکت است که به اندام باقیمانده فرد قالب‌گیری می‌شود، سیستم تعلیق که نحوه چسبیدن پروتز به فرد است و خود پای مصنوعی که شامل گزینه‌های مختلفی برای مفاصل زانو و مچ پا است.

زمانی که زخم حاصل از قطع عضو ثابت و به خوبی التیام یابد، می توان پروتز را برای افراد نصب کرد، که این زمان می تواند ظرف چند هفته پس از جراحی باشد، البته این مورد را باید در نظر داشت که در صورت داشتن عوارض مربوط به قطع عضو ممکن است این امر به تعویق بیفتد.

همچنین پس از قطع عضو بالای زانو یا زیر زانو، اندام باقیمانده کوچک می شود، زیرا فرد توده عضلانی ران خود را از دست می دهد. به همین جهت  باید در طول زمان برای فرد مورد نظر چندین سوکت تعبیه شوند تا اندازه اندام باقیمانده آنها کاهش یابد.

قطع عضو و استفاده از پای مصنوعی

652

 

آمپوتاسیون جراحی است که طی آن اندام آسیب دیده فرد برداشته می شود، البته گاهی ممکن است افراد دچار قطع عضو ناشی از تصادفات وسایل نقلیه موتوری یا حوادث محل کار شوند.

به هر حال این که فرد از چه طریق منجر به آسیب شده باشد مهم نیست، مسئله مهم در این است که باید روند قطع عضو به نحوی انجام شود که پس از آن امکان جراحی و استفاده از پروتز پای مصنوعی وجود داشته باشد.

البته معمولا برای مدتی چنین امکانی وجود ندارد زیرا باید زخم و محل جراحی به خوبی بهبود یابند، اما پس از گذشت زمان لازم شما می توانید این روند را زیر نظر پزشک خود انجام دهید.

این به خود شخص بستگی دارد که چقدر از پای مصنوعی خود استفاده کند. با این حال، همیشه توصیه می شود که پای مصنوعی خود را در طول شب هنگام خواب بردارید. برخی از افراد ممکن است فقط برای مدت کوتاهی در طول روز از پاهای مصنوعی خود استفاده کنند، مثلاً برای چند ساعت پیاده روی، و ترجیح دهند که بقیه زمان خود را روی ویلچر در حالت اصلی حرکت خود بگذرانند و حتی برخی دیگر ممکن است پای مصنوعی خود را صبح بگذارند و تا زمانی که شب به رختخواب نروند آن را در نیاورند.

این که ما چه مدل پروتزی را در کلینیک ارتز و پروتز فراز می سازیم وابسته به نظر شما است، پاهای مصنوعی می توانند در طیف گسترده ای از رنگ ها یا طرح ها باشند، معمولا به این صورت است که افراد پارچه یا طرحی را انتخاب می کنند که دوست دارند، سپس آن را در لمینیت نهایی سوکت قرار می دهیم.

برخی دیگر ترجیح می‌دهند پای مصنوعی‌شان تا حد امکان طبیعی به نظر برسد، با رنگی متناسب با رنگ پوست و پوشش فوم شکلی شبیه اندام دیگرشان که اجزای مصنوعی زیرین آنها را می ‌پوشاند، این موارد وابسته به نظر و سلیقه شما می باشد.

انواع پای مصنوعی

652

 

پای تک محوره

این مدل ساده ترین نوع مفصل زانو مصنوعی است که امکان چرخش حول یک محور را در حین خم شدن و حرکات زانو فراهم می کند. افرادی که از این نوع زانو استفاده می کنند به قدرت عضلانی خوبی نیاز دارند، زیرا کنترل این نوع پروتز می تواند دشوار باشد. این گزینه زمانی که شما نمی خواهید هزینه بسیاری کنید گزینه مناسبی است، زیرا مقرون به صرفه ترین گزینه است.

مزایای:

  • دارای ظراحی بسیار ساده، بادوام و همچنین وزن سبک است که می تواند برای افراد قطع عضو جدید که تازه راه رفتن را یاد می گیرند مفید باشد.
  • مقرون به صرفه ترین

معایب: 

  • با توجه به این طراحی ساده، کاربر باید قدرت عضلانی قابل توجهی تولید کند تا زانو را در هنگام ایستادن و راه رفتن ثابت نگه دارد.
  • به دلیل سادگی طراحی تک محوره، یک الگوی راه رفتن غیر طبیعی ایجاد می کند
  • کنترل زانو کمی سخت تر است و امکان زمین خوردن کاربر وجود دارد

پای چند محوره

برخلاف پای تک محوره، زانوی چند محوره امکان چرخش چندین نقطه حول چندین محور را فراهم می کند. اتصالات چند مرکزی می توانند 4 یا 7 میله داشته باشند، به این معنی که شما می توانید 4 نقطه چرخش یا 7 نقطه چرخش داشته باشید. 

این نوع مفصل زمانی که خم شدن غیرارادی در مرحله راه رفتن پاشنه پا وجود داشته باشد، ثبات خوبی را فراهم می کند، زیرا مرکز چرخش در زمانی که زانو کاملاً کشیده شده است، بیشتر در نزدیکی و عقب قرار دارد. این زانو معمولاً برای افراد فعال یا افرادی که تمایل بیشتری به راه رفتن مستقل و بدون کمک راه رفتن دارند توصیه می شود.

مزایای:

  • می تواند در فاز ایستادن بسیار پایدار باشد
  • به کاربر اجازه می دهد با زانوی خم شده بنشیند
  • به دلیل محورهای متعدد و مرکز چرخش، طول پروتز در شروع مرحله نوسان راه رفتن کوتاه می‌شود تا فاصله پا ایجاد شود.
  • سبک تر از زانوهای کامپیوتری
  • ارزانتر از زانوهای کامپیوتری

      معایب: 

  • بسیار سنگین تر از پروتز مفصلی تک محوره
  • نیاز بیشتر به انرژی عضلات در طول راه رفتن برای حفظ کارایی و تعادل راه رفتن.

پای مصنوعی دستی

این نوع مفصل برای ساییدگی زانو نیز موثر است، نوع عملکرد این گونه است زمانی که کاربر وزن خود را تحمل می کند قفل می شود. به این صورت که آنها باید به صورت دستی قفل را باز کنند تا بتوانند بنشینند.

      مزایای:

  • بسیار پایدار
  • امکان قفل خودکار در تحمل وزن، با گزینه اضافی برای قفل دستی زانو را فراهم می کند. این امر به ویژه برای افرادی که کنترل و تعادل عضلانی کمتری دارند یا افرادی که در هنگام راه رفتن در زمین های ناهموار به امنیت بیشتری نیاز دارند، اهمیت دارد.

      معایب:

  • فرد باید پا را به بیرون بچرخاند یا باسن را بالا برود تا در حین راه رفتن فاصله کافی برای پا داشته باشد. این یک الگوی راه رفتن غیرطبیعی است که می تواند در آینده منجر به مشکلات بیشتر در عضلات و مفاصل اطراف شود.
  • برای نشستن با زانوی خم شده باید قفل زانو را به صورت دستی باز کنید

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با پروتز پای مصنوعی و انواع آن آشنا نماییم. در آخر این مورد را در نظر داشته باشید که اگر قصد سفارش و تهیه پروتز پا را دارید حتما به کلینیک های معتبر و حرفه ای مراجعه نمایید.

 

 

 

 

ارسال نظر: