بهترین نوع ورق گالوانیزه

کدخبر: 2376626

یافتن بهترین ورق گالوانیزه در بازار ایران، معمولا یکی از چالش‌های بزرگ برای صنایع به حساب می‌آید. ورق‌ها یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین مواد اولیه در صنایع مختلف هستند. از ورق گالوانیزه در ساخت انواع مخازن، ساختمان سازی، ساخت لوازم خانگی مانند یخچال، تابلوهای برق شهری و محصولات فولادی و انواع لوله استفاده می‎‌شود. با توجه به کاربرد گسترده این ورق‌های فولادی، در ادامه به شما بهترین نوع آن‌ها را معرفی می‌کنیم تا انتخاب بهتری داشته‌باشید.

ورق گالوانیزه چیست؟

در ابتدا یک تعریف جامع از این ورق‌ها خواهیم داشت. ورق گالوانیزه، از جنس فولاد یا آهن و با پوشش «روی» است. با اینکه قدمت استفاده از این ورق‌ها به حدود 200 سال قبل برمی‌گردد، هنوز هیچ جایگزین بهتر و ارزان‌تری برای آن‌ها پیدا نشده است. قیمت ورق گالوانیزه برحسب قیمت روز آهن و روی (Zn) سنجیده می‌شود. چند مورد از مهم‌ترین مزایای استفاده از بهترین ورق گالوانیزه را در ادامه نام می‌بریم:

  • هزینه کمتر نسبت به سایر ورق‌های فولادی
  • عمر طولانی‌تر با ساختار متالورژیکی منحصربه‌فرد
  • نگهداری ساده‌تر به خاطر ضخامت کم ورق
  • پوشش مستحکم و قابل اطمینان
  • وزن سبک و انعطاف‌پذیری بالا
  • سرعت تولید بالا، دسترسی آسان و سهولت در خرید
  • نصب و سرویس راحت
  • تشخیص آسیب و عیب ورق‌های گالوانیزه با چشم غیرمسلح
  • مقاوم در برابر آسیب‌های مکانیکی و آب‌وهوایی
  • احیای خودکار پوشش آسیب دیده توسط ورق گالوانیزه (بدون نیاز به تعمیر)

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

21

همانطور که گفته شد، از ورق‌های گالوانیزه در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. از بهترین ورق گالوانیزه در ساخت منازل، لوازم برقی آشپزخانه، اتومبیل‌ها و صنایع مهم و کارخانه‌های متفاوت استفاده می‌کنند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای ورق گالوانیزه در صنایع، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • خودروسازی: عمدتا در ساخت پوسته بدنه، شاسی، درها و مخازن سوخت
  • متالورژی و برق: ساخت تابلوهای برق و پوسته لوازم الکتریکی
  • صنعت ساختمان سازی: به عنوان ورق ساختمانی برای ساخت سقف و دیوار، دیوارهای پیش ساخته، در و پنجره، سایه‌‌بان
  • اتصالات فلزی: استفاده از آن‌ها به همراه انواع دیگر اتصالات فلزی مانند میخ، پیچ و مهره
  • تولید لوله و پروفیل: ساخت انواع لوله بخاری و لوله آب
  • لوازم آشپزخانه و تزئینی: ساخت وسایلی مانند مایکروویو، تستر، اجاق گاز، سینی فر

با این حال استفاده از این ورق‌ها به همین لیست محدود نمی‌شود و کاربردهای فراوانی در صنایع تخصصی‌تر نیز دارند. از این‌رو اگر قصد خرید ورق فولادی بادوام و انعطاف‌پذیر دارید، ورق گالوانیزه می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

انواع ورق گالوانیزه

21

در اینجا باید به دسته‌بندی‌های مختلفی از بهترین نوع ورق گالوانیزه اشاره کرد. نوع اول، ورق گالوانیزه از نظر مواد اولیه و ساختار است. همانطور که گفتیم، بهترین و شناخته ‌شده ‌ترین اشکال ورق گالوانیزه، از نوع آهن و پوشش روی است. با این حال ورق‌های گالوانیزه با جنس فولاد نیز تولید می‌شوند که مقاومت بیشتری از آهن دارند. نوع دیگری از این ورق‌ها با نام ورق گالوانیزه رنگی نیز در بازار موجود است که بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق‌های گالوانیزه انعطاف بسیار بالایی دارند و از همین‌رو قالب متفاوتی به خود می‌گیرند. در دسته‌بندی انواع ورق‌های گالوانیزه می‌توان آن‌ها را از نظر فرمینگ نیز متمایز کرد. ورق شیروانی، تیپ پالرمو یا فرم سفال، از جمله معروف‌ترین ورق‌های فرمینگ هستند. در این دسته‌بندی، طرح ذوزنقه، سفال، شادولاین و کرکره سینوسی، بسیار کاربردی ‌اند. هرکدام از ورق‌های گالوانیزه با ضخامت و ابعاد متفاوتی ساخته می‌شوند که متناسب با نیاز مشتری است.

ورق گالوانیزه رنگی

طراحان برای زیبایی و کارایی بیشتر ورق‌های گالوانیزه، یک پوشش رنگی روی ورق‌های فولادی موجدار گالوانیزه ایجاد می‌کنند. این امر به منظور افزایش جذابیت و زیبایی محصول انجام می‌شود. ورق‌های گالوانیزه رنگی در برابر خوردگی مقاومت بیشتری می‌یابند و ابعادشان از 0.18 میلی‌متر تا 0.7 میلی‌متر متغیر است. کاربرد ورق گالوانیزه رنگی بسیار زیاد است که در ادامه به چند مورد اشاره می‌شود:

  • ساخت و ساز: انواع سقف، انبارها و کارگاه‌ها و سوله‌ها، نمای خارجی و داخلی ساختمان ها
  • تولید لوازم خانگی: یخچال و فریزر، آبگرمکن، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، مایکروویو و ...
  • صنایع فلزی: کابینت، تجهیزات اداری، انواع پارتیشن، بدنه کامپیوتر و ...
  • صنعت حمل‌ونقل: کانتینرسازی، ماشین‌آلات سنگین، واگن و ...

انواع ورق گالوانیزه از نظر وجود ناخالصی

 

21

 

در فرایند تولید گالوانیزه گرم (Hot galvanizing)، شاهد آن هستیم که بعضی از ورق‌های تولیدی دارای اشکال نامنظمی بر روی سطح خود هستند. در این صورت می‌توان انواع ورق گالوانیزه از نظر ظاهری را به سه دسته متفاوت یعنی ورق گالوانیزه گل درشت، گل ریز و بدون گل تقسیم‌بندی کرد. در ادامه به معرفی کامل‌تر این ورق‌ها می‌پردازیم تا با بهترین نوع ورق گالوانیزه از نظر میزان ناخالصی نیز آشنا شوید.

ورق گالوانیزه گل درشت

زمانی که گل‌هایی به صورت یک دانه برف یا یک الگوی ستاره شش‌پر روی ورق گالوانیزه ظاهر شوند، ورق گالوانیزه گل درشت ایجاد می‌شود. این اشکال مربوط به ناخالصی‌های فلز روی یعنی سرب، آلومینیوم، بیسموت یا قلع می‌باشند. هرچه این (Spangle) یا گل ها درشت‌تر باشند، ناخالصی‌های ورق گالوانیزه نیز بیشتر است. گل‌های درشت در صورتی ایجاد می‌شوند که «روی» مایع چسبیده به سطح فلز آهن یا فولاد، در دمای کمتر از نقطه ذوب خود سرد شود. سطوح با گل‌های درشت، دارای خواص خورندگی و مقاومت مکانیکی کمتری در مقایسه با سطح یکنواخت آلیاژ روی و آهن هستند.

ورق گالونیزه بدون گل

ورق گالوانیزه بدون گل، یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین انواع ورق گالوانیزه است. این اصطلاح مربوط به میزان سرب ورق هاست. وقتی یک ورق گالوانیزه بدون گل باشد، یعنی ناخالصی سرب آن نزدیک به صفر است. سرب، یک ناخالصی درون روی (Zn) است که به عنوان پوشش فولاد یا آهن در ورق گالوانیزه قرار دارد. از مضرات سرب درون ورق‌های گالوانیزه می‌توان به آلودگی محیط زیست اشاره کرد. برای مثال لوله‌های آب که از ورق گالوانیزه ساخته شده‌اند، در صورتی که دچار خوردگی و زنگ‌زدگی شوند، سرب درون آن‌ها وارد آب شده که برای سلامتی خطرآفرین است. از این‌رو متخصصان و طراحان این حوزه تمام تلاش خود را می‌کنند تا در آینده، ناخالصی سرب تمامی ورق‌های گالوانیزه را از بین ببرند.

ورق گالوانیزه گل ریز

ورق‌های گالوانیزه گل ریز، با مقدار ناخالصی کمتری از گل درشت وارد بازار می‌شوند. گل‌ها ظاهر سطحی متفاوتی را ارائه می‌دهند و بر چسبندگی رنگ و مقاومت در برابر خوردگی تاثیر منفی دارند. بنابراین، استفاده از گالوانیزه‌های گل ریز یا بدون گل، برای صنایع لوازم خانگی و خودرو بهتر است. با این حال، به خاطر اینکه ورق‌های گالوانیزه معمولی یا گل درشت قیمت کمتری دارند، از آنها در ساختمان‌ سازی بیشتر استفاده می‌شود.

جمع بندی

21

 

در این محتوا که به بررسی بهترین نوع ورق گالوانیزه پرداختیم، شما را با این محصول کاربردی آشنا کرده و بهترین مدل‌های این محصولات در ایران را به شما معرفی کردیم. شما می‌توانید برای هر صنعت و خط تولیدی، از ورق‌های گالوانیزه اختصاصی استفاده نمایید. درنهایت توصیه می‌شود که در خرید ورق گالوانیزه، به کاربرد مدنظر، قیمت، کیفیت، استحکام و انعطاف‌پذیری آن‌ها توجه ویژه‌ای کنید.

 

 

 

ارسال نظر: