پژوهشگر مطالعات فلسطین در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

هدف از حفاری‎ زیرپایه‎های مسجدالاقصی تخریب طبیعی آن است

کدخبر: 2060346

"سلمان رضوی" سردبیر فصلنامه فلسطین می‎گوید که صهیونیست‌ها با انجام حفاری در زیر پایه‎های مسجد الاقصی قصد دارند یک شرایط تخریبی طبیعی برای مجموعه حرم شریف را فراهم کنند تا با کوچکترین زمین لرزه به فروپاشی این مکان مقدس منجر شود.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »، از زمان تأسیس اسرائیل یکی از ادعاهای مصنوعی آنها که هیچ سند تاریخی در تأیید آن یافت نشده، این دروغ بزرگ بوده است که مسجد الاقصی بر ویرانه‌های معبد سلیمان ساخته شده است.

صهیونیست‌ها با استناد به این ادعا از همان آغاز در صدد بوده‌اند تا این معبد دروغین را بنا کنند، اما بزرگ ترین مانع را در مسیر خود، قبله اول مسلمانان یعنی مسجد الاقصی دیده‌اند، لذا همواره برای تخریب اولین قبله مسلمانان برنامه ریزی کرده‌اند تا معبد سلیمان را بر ویرانه‌های آن بنا کنند.

بحث انتخابات شورای شهر هم یکی از دیگر از تحولات مربوط به فلسطین است که قرار است در ماه اکتبر(مهرماه) برگزار شود، اما این انتخابات در حالی برگزار می شود که نمایندگان حماس مورد تهدید، تعقیب و بازداشت دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان قرار گرفته‌اند.

« نسیم آنلاین » برای بررسی تحولات اخیر فلسطین با "سلمان رضوی" معاون پژوهشی موسسه "ندا" و سردبیر فصلنامه "فلسطین" گفتگویی انجام داده است که در ذیل آمده است:

« نسیم آنلاین » : رژیم صهیونیستی از اواخر قرن بیستم میلادی طرح های مختلفی را برای تخریب مسجد الاقصی و ساخت معبد سلیمان، در دستور کار خود قرار داده‌اند که شاید مهمترین و خطرناک ترین آن حفاری تونل در زیر صحن ‎ ها و پایه‌های مسجدالاقصی است. هدف صهیونیست‌ها از حفاری زیر پایه‌های مسجد الاقصی چه است؟

موضوع مسجدالاقصی به عنوان نماد دینی و مذهبی مسلمانان همواره از اولویت ‎ های صهیونیست‎ها در تخریب آن است. به عبارت دیگر از بین بردن مجموعه حرم شریف و بویژه مسجد‌الاقصی در راس اقدامات تخریبی چه دولت صهیونیستی و چه شهرک نشینان است. به عنوان مثال در سال 1969 آتش سوزی مسجد الاقصی توسط یک صهیونیست افراطی اتفاق افتاد که بعد تبرئه شد که این حادثه در واقع مبنای تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی و سپس سازمان همکاری اسلامی قرار گرفت.

از سال 1967 در جنگ شش روزه که قدس شرقی به اشغال صهیونیست ها درآمده است، مسجد الاقصی و مجموعه حرم شریف به عنوان بخشی از قدس شرقی در اختیار آنها قرار گرفت و تل آویو از همان زمان دو کار را آغاز کردند:1- شهرک سازی در قدس شرقی با هدف اکثریت جلوه دادن صهیونیست ها در این منطقه. 2- حفاری های متعدد در اطراف و زیر مسجد الاقصی به بهانه پیدا کردن آثار و نشانه هایی از هیکل معبد موهوم.

به زعم اسرائیل این حفاری ها برای دستیابی به این نشانه ها است، اما واقعیت آن است که آنها با این حفاری ها و خالی کردن زیر مسجد الاقصی شرایط تخریب طبیعی مجموعه حرم شریف را فراهم کنند که طبیعتا با کوچکترین زمین لرزه می تواند به فروپاشی این مکان مقدس منجر شود تا نه به عنوان اقدام تخریبی صهیونیست ها بلکه به عنوان یک اقدام طبیعی به شمار برود.

« نسیم آنلاین » : مسئولان حماس می‎گویند که حدود 60 نامزد انتخابات شورای شهر که در ماه اکتبر برگزار می‎شود، از سوی دستگاه‎های امنیتی تشکیلات خودگردان تهدید و بازداشت می‏شوند. ماجرای شکایت رسمی حماس علیه این رفتار‌های "غیرقانونی" تشکیلات خودگردان فلسطین را تشریح کنید.

تجربه انتخابات قانونگذاری یا شورای قانونگذاری سال 2006 تجربه مثبت و منفی خوبی چه برای حماس و چه برای تشکیلات خودگردان بوده است. این انتخابات باعث شد که حماس و گروه های مقاومت شرکت کننده در انتخابات را جدی بگیرند. در انتخابات شورای قانونگذاری قبلی حدود 60 درصد آراء و کرسی ها را حماس به دست آورد و در انتخابات شوراهای شهر و روستای فلسطین که در سال 2004 و 2005 برگزار شد، باز هم حماس برنده بود.

این تجربیات نشان داد که اعضای جنبش فتح باید دقت بیشتری در این انتخابات داشته باشند و لذا به دستگیری نامزدهای حماس در انتخابات و دیگر اقدامات تخریبی روی آوردند تا بتوانند در انتخابات شهر و روستاها آرای اکثریت را به دست بیاوند.

« نسیم آنلاین » : برخی کارشناسان معتقدند که تشکیلات خودگردان فلسطین با بازداشت نامزدهای انتخابات فلسطین به دنبال اجرای سناریوی نفوذ تل آویو در انتخابات فلسطین است تا هدف اسرائیل محقق شود و انتخابات لغو شد. نظر شما در این باره چیست؟

طبیعتا اشترکات متعددی بین سیاست های تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی در قبال گروه های مقاومت بویژه حماس وجود دارد. یکی از مصادیق این اشترک ‎ نظر همین بحث انتخابات شورای شهر و روستا است که بعد از انتخابات پارلمانی 2006، اسرائیل 40 نماینده حماس در مجلس را دستگیر کرد و از آن طرف هم فتحی‌ها در نشست های شورای قانونگذاری شرکت نکردند و این دو عامل عملا باعث فلج شدن شورای قانونگذاری شد و اسرائیلی‎ها اکنون می خواهند با دستگیری و یا تهدید نامزدهای حماس چنین سناریویی را تکرار کنند با این تفاوت که مجری آن تغییر کرده است و به جای اینکه اسرائیل این سناریوی را اجرایی کند، این باره خود تشکیلات خودگردان دست به این اقدام می زند.

« نسیم آنلاین » : "بثینه شعبان" مشاور رئیس جمهور سوریه گفته که عادی سازی روابط برخی اعراب با اسرائیل، خائنان را رسوا کرد. منظور مشاور سیاسی اسد از خائنان چه کسانی هستند؟ هدف از همگرایی محور تل آویو- ریاض چه است؟

همگرایی بین تل آویو و ریاض همان مساله ای است که خانم بثینه شعبان به آن اشاره کرده است. خبرهای چند ماه اخیر کاملا گویا است که عربستان خط سازش جدیدی را دنبال می کند و آن عادی سازی و یا علنی سازی روابط سعودی ها با صهیونیست ها است.

حال اینکه چرا عربستان در شرایط کنونی این اقدام را انجام می دهد، موضوع مفصلی است؟ جایگاه ایران به عنوان یک دشمن فرضی مشترک برای این دو رژیم چه است و چه پیامدهای می تواند داشته باشد و عوامل منطقه ای بحث سوریه تا چه اندازه دخیل است؟

در هر حال، متاسفانه عربستان به صورت تصنعی یک همسوسازی در سیاست های خود با اسرائیل ایجاد کرده است و این اشتراک منافع مصنوعی باعث شد که خط خصومت ریاض علیه کشورهای اسلامی از جمله جبهه های مقاومت بیشتر شود و در واقع شکست های خود در سوریه و یمن و دیگر مناطق را با هم راستا نشان دادن منافع خود با رژیم صهیونیستی و آمریکا تا حدی جبران کند که دود عمده آن به چشم فلسطین و کشورهای اسلامی می رود و طبیعتا چنین تفسیری از سیاست های عربستان به جزء خیانت معنا و تفسیر دیگه ای نمی تواند داشته باشد.

ارسال نظر: