یوم کیپور از 1973 تا 2023

کدخبر: 2378304
خبرنگار:

«یوم کیپور» امسال که مقدس‌ترین روز در گاهشماری یهودیان است، تبدیل به روزی به یادماندنی شد. پنجاه سال پیش نیز در چنین روزی حمله ناکامی علیه صهیونیست‌ها صورت گرفت اما حالا در سال 2023 شاهد شکست سنگین اطلاعاتی و نظامی آنها از سربازان مقاومت هستیم.

نسیم‌آنلاین: روز شنبه مصادف با هفتم اکتبر 2023 عملیات طوفان الاقصی با حمله مبارزان مقاومت اسلامی از زمین، دریا و آسمان به منطقه غلاف غزه آغاز شد و مبارزان گروه‌های مقاومت فلسطینی شهرک‌های اطراف غزه مانند سدیروت را تحت تصرف خود درآوردند. این حمله چهره ارتش رژیم صهیونیستی را به طور کلی در هم شکست.

یوم کیپور، عید نحس صهیونیست‌ها

2

نخستین بار در سال 1973 میلادی بود که صهیونیست‌ها در روز عید یوم کیپور غافلگیر شده و مورد هجوم دو کشور مصر و سوریه از دو جناح غرب و شرق قرار گرفتند. هجومی که باعث شد تا در ابتدا مناطقی که قبل از آن و در جنگ شش روزه توسط اسرائیل غصب شده بود آزاد شود اما در ادامه این جنگ نیز با خیانت داماد جمال عبدالناصر قبل از شروع جنگ و لو دادن عملیات به عوامل موساد نتوانست به اهداف خود برسد و همچنان بخشی از بلندی‌های جولان و همچنین صحرای سینا در اختیار ارتش غاصب صهیونیستی باقی ماند. البته پس از جنگ و با قرارداد کمپ دیوید مصر توانست بخش اعظم صحرای سینا را پس بگیرد اما سود اصلی این قرارداد به رژیم صهیونیستی رسید؛ زیرا خیالش از سوی خطرناکترین دشمن خود یعنی مصر راحت شد.

اما نبرد یوم کیپور در سال 1973 از این جهت برای رژیم صهیونیستی فاجعه بود که آنها از قبل از شروع عملیات از سوی مصر و سوریه از آن خبر داشتند و از طریق منابع خود در مصر و اردن هشدارهای متعددی دریافت کرده بودند اما مقامات دولت اسرائیل با بی توجهی خود باعث وقوع تلفات بالا و شکست ارتش صهیونیستی شدند و شکستی که روحیه کشورهای عربی را که پس از جنگ شش روزه تحقیر شده بودند بازیابی کرد. البته این وضع ادامه نیافت و اسرائیل از این نبرد نیز جان سالم به در برد و با اقدامات دیپلماتیک خود مصر را به عادی سازی ترغیب کرد و همزمان مصر نیز از شوروی و فلسطین دور شد.

photo1696928046

اما در سال 2023، یوم کیپور به فاجعه ‌ای بسیار بدتر از جنگ یوم کیپور 1973 تبدیل شد. در پنجاهمین سالگرد جنگ یوم کیپور اسرائیلی ها شاهد تلفات نزدیک به 1000 نفر در روز ابتدایی عملیات طوفان الاقصی بودند که در کنار حمله زمینی نیروهای مقاومت به شهرک های صهیونیستی و تصرف برخی از آنها صهیونیست ها دچار شوک طولانی مدتی شدند. به نحوی که پس از چهل ساعت از آغاز عملیات همچنان دچار سردرگمی بوده و از انجام واکنش مناسب ناتوان بودند. این وضعیت در حالی رخ داد که طبق اعلام رسانه‌های مصری وزارت اطلاعات مصر چند روز قبل از شروع عملیات از وقوع یک تهاجم عظیم از سوی غزه خبر داده بود. وقوع تلفات بالا و نبود آمادگی در نیروهای اطلاعاتی و نظامی رژیم نشان از این دارد که مقامات امنیتی اسرائیل به این گزارشات اهمیتی نداده‌اند و تمام تمرکز خود را بر روی کرانه باختری گذاشته اند. جایی که در چند ماه گذشته صحنه رویارویی نیروهای امنیتی و نظامی رژیم با مبارزان فلسطینی بود که از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز تحت تعقیب بودند. رژیم به هیچ وجه خیال نمی‌کرد که حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین در غزه دست به حمله زمینی، هوایی و دریایی به سمت شهرک های اشغالی بزنند و همین تحلیل برای آنها تبدیل به بزرگترین شکست قرن 21 از نیروهای مقاومت فلسطین شد.

2023-10-07-israel-gaza-index-videoSixteenByNine3000-v8

جالب اینجاست که مقامات رژیم حتی اجازه برگزاری یک فستیوال موسیقی و رقص در نزدیکی نوار غزه را داده بودند که عمده تلفات و اسیران رژیم در ساعات ابتدایی عملیات نیز متعلق به این فستیوال بود و همین نکته نشان از اعتماد به نفس بالای رژیم و اطمینان بیش از اندازه آنها به امنیت شکننده شهرک‌ های اطراف غزه داشت. امنیتی که پس از شنبه گذشته دیگر وجود ندارد.

طوفان الاقصی؛ عملیاتی متفاوت

یزسی

وجه تمایز عملیات طوفان الاقصی در این بود که بر خلاف درگیری های قبلی میان غزه و رژیم صهیونیستی اینبار ابتکار عمل در دستان نیروهای مقاومت بود و آغاز کننده عملیات غافلگیرکننده نیروهای مقاومت فلسطین بودند. همین امر در کنار عملیات زمینی علیه شهرک های صهیونیستی منجر به بالا رفتن تلفات رژیم صهیونیستی شد. طبق آخرین گزارشات نزدیک به هزار نفر از نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست در پایگاه‌های نظامی، شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف غزه و فستیوال موسیقی نزدیک نوار غزه به هلاکت رسیده‌اند. آماری وحشتناک برای رژیمی که در اکثر جنگ هایش به دلیل تجهیزات پیشرفته و حمایت‌های خارجی تلفات کمتری را متحمل می‌شد. در کنار آن آمار اسرای رژیم نیز برای آنها مایه‌ی آبروریزی شده است و بیش از 100 نفر از شهرک نشینان صهیونیست به نوار غزه منتقل شدند. این اسیران در نقاط مختلف شهر غزه پراکنده شده اند تا حملات نابرابر هوایی ارتش اشغالگر صهیونیستی را دچار چالش کنند.

مجموع موارد بالا عملیات طوفان الاقصی را که تا حدودی یادآور نبرد یوم کیپور است به نقطه عطفی در تاریخ مبارزه بر علیه اشغالگری صهیونیست ها تبدیل می‌کند. از این به بعد می‌توان گفت که شهرک نشینان صهیونیست دیگر نه در کرانه باختری رود اردن و نه در شهرک‌های اطراف غزه و نه در شمال فلسطین اشغالی و در همسایگی لبنان و نه در بلندی‌های جولان سوریه امنیت ندارند و قدرت نظامی و امنیتی آنها که با میلیاردها دلار پول و تسلیحات اهدایی غرب و آمریکا ساخته شده بود با موتور سیکلت و کلاشینکف مبارزان مقاومت فلسطین نابود شد.

ارسال نظر: