دادگاه عالی رژیم صهیونیستی لایحه اصلاحات قضایی را بررسی می‌کند

کدخبر: 2377592
خبرنگار:

دادگاه عالی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه اعلام کرد که یک هیئت کامل متشکل از 15 قاضی به درخواست‌ها بر علیه قانون اصلاحات قضایی که در هفته گذشته توسط دولت بنیامین نتانیاهو در پارلمان این رژیم تصویب شد رسیدگی خواهند کرد.

نسیم آنلاین: دادگاه عالی اسرائیل اعلام کرد که در ماه سپتامبر لایحه اصلاحات قضایی را بررسی می‌کند. این لایحه که که از اوایل سال جاری میلادی توسط دولت نتانیاهو مطرح شد به دنبال اصلاحات قضایی و کاهش اختیارات دادگاه عالی در مقابل پارلمان این رژیم است.

دادگاه عالی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه اعلام کرد که یک هیئت کامل متشکل از 15 قاضی به درخواست‌ها بر علیه قانون اصلاحات قضایی که در هفته گذشته توسط دولت بنیامین نتانیاهو در پارلمان این رژیم تصویب شد رسیدگی خواهند کرد. این لایحه منتقدان بسیاری دارد و اعتراضات زیادی را از اوایل سال جاری برانگیخته است. این لایحه به دنبال محدود کردن قدرت دادگاه عالی رژیم در مقابل لوایح تصویب شده در کنست است و حق وتوی دادگاه را که نهادی لیبرال مسلک است زیر سوال می‌برد.

این طرح همچنین قدرت دیوان را در عزل مقامات زیر سوال می‌برد. قدرتی که آخرین بار بر علیه وزیر کشور و متحد انتخاباتی نتانیاهو، آریه دری به دلیل جرائم و اتهامات متعدد در مورد فساد مالی استفاده شد و منجر به برکناری وی توسط بنیامین نتانیاهو شد.

تلاش و پافشاری دولت نتانیاهو برای تصویب طرح اصلاحات قضایی این رژیم را که از قبل و در ایام انتخابات دچار دوقطبی شده بود را بیش از پیش تقسیم کرد و شکافی عمیق در جامعه این کشور شکل داد که منجر به طولانی‌‌ترین اعتراضات تاریخ این کشور شد که همچنان ادامه دارد.

به نظر دولت راستگرای نتانیاهو هنوز تا تصویب نهایی طرح اصلاحات قضایی راه زیادی در پیش دارد و درگیری اصلی که بین کنست با اکثریت راستگرا و مذهبی و دادگاه عالی با گرایشات لیبرال تعیین کننده بحران چند ماهه اخیر رژیم صهیونیستی خواهد بود.

 

ارسال نظر: