قمار سیاسی نتانیاهو؛ علت تداوم جنگ غزه

کدخبر: 2378830
خبرنگار:

طی چند روز متوالی آتش بس میان حماس و اسرائیل در جریان بود و تعداد 240 نفر از اسیران فلسطینی ساکن کرانه باختری با 110 اسیر صهیونیست مبادله شدند. اما این تبادل اسرا و آتش بس ادامه دار نبوده و رژیم صهیونیستی روز جمعه 10 آذر حملات خود به غزه را از سر گرفت. دلیل اصلی این اقدام دولت اسرائیل چیست؟

نسیم‌آنلاین: شاید نتانیاهو در سال گذشته و پس از ائتلاف با راست افراطی که به منظور به دست گرفتن دولت شکل گرفت، تصور نمی‌کرد که در فاصله کمتر از یکسال با چنین شرایطی رو به رو شود. اعتراضات مداوم هفتگی مخالفان، افراط‌گرایی بی سابقه برخی از اعضای کابینه و رسوایی امنیتی عملیات طوفان الاقصی و در نهایت اسیرانی که در غزه گیر افتاده و برای آزادی آنها هیچ برنامه‌ای ندارد.

این شرایط تنها بخشی از بحران‌های نتانیاهو را تشکیل می‌دهد. بخش مهمتر آن اما تهدید راست افراطی به رهبری بن گویر در مورد توقف جنگ غزه است. ایتامار بن گویر، رهبر حزب قدرت یهودی که هم اکنون وزارت امنیت را بر عهده دارد تهدید کرده است که در صورت قبول صلح و آتش بس بلند مدت از کابینه خارج شده و دولت را از حد نصاب خواهد انداخت. تهدیدی که می‌تواند پایان عمر سیاسی نتانیاهو را رقم بزند.

عکس1

بنیامین نتانیاهو که پیش از این نیز به دلیل پافشاری بر طرح اصلاحات قضایی بخش اعظمی از محبوبیت خود را از دست داده بود، اکنون در میان متحدان خود نیز از محبوبیت چندانی برخوردار نیست. احزاب راستگرا و افراطی از یک سو و خانواده اسیران و مخالفان نیز از طرف دیگر به نتانیاهو فشار ‌می‌آورند تا درخواست خود را به کرسی عمل بنشانند. درخواست‌هایی که با یکدیگر تناقض داشته و نتانیاهو باید یکی از انها را پیگیری کند و به نظر می‌رسد که زور تهدید بن گویر به اعتراض مخالفان دولت چربیده است.

اهداف خیالی در پاسخ به شکست سنگین

ارتش رژیم و دولت صهیونیست برای پاسخ به شکست سنگین 7 اکتبر نیاز به پیروزی بزرگی دارد تا مخالفان و هم قطاران افراطی خود را آرام کند. برای این منظور اهدافی را برای خود تعیین کرده‌اند که دستیابی به آنها بعید به نظر می‌رسد. نابودی حماس و از بین بردن شبکه تونل‌های این گروه در سرتاسر شهر غزه اهدافی است که ارتش رژیم برای خود تعیین کرده است. هدفی که قرار است با تهاجم به جنوب غزه به مانند شمال و قطع ارتباط زمینی بین شمال و جنوب غزه محقق شود.

هدفی که با توجه به شکست رژیم در تصرف شمال غزه و منطقه بیت حانون می‌توان گفت که تحقق آن خیالی بیش نیست. طی تبادل اسرای صهیونیست در یکی از مراحل مبارزان حماس تعدادی از اسیران را در منطقه شمالی غزه و منطقه تحت محاصره رژیم آزاد کردند. این اقدام حماس نشان داد که شکست مقاومت غزه حتی با قطع ارتباط بین شمال و جنوب ناممکن است.

عکس2

استفاده مقاومت از شبکه تونل‌های سراسری و جنگ شهری و چریکی مبارزان بر علیه تانک‌هایی که بدون حفاظت پیاده نظام وارد غزه شده‌اند، ارتش رژیم را در رسیدن به اهداف تعیین شده ناکام گذاشته است. در مقابل نیز ارتش رژیم غرق کردن تونل‌های مقاومت با استفاده از آب دریای مدیترانه را مطرح کرده است که به نظر رسیدن به این هدف نیز بعید است. جدا از طرح و نقشه‌های مطرح شده از سوی ارتش رژیم صهیونیستی باید توجه داشت که نحوه مقابله صهیونیست‌ها با مقاومت کاملا نظامی است و مقابله نظامی با گروهی که در ذهن و قلب مردم فلسطین نقش بسته است ممکن نیست.

حماس شکست ناپذیر است

این احتمال وجود دارد که حمله نظامی رژیم تا مدت طولانی و با حمایت مالی غرب ادامه داشته باشد تا هدف نابودی حماس دنبال شود اما چیزی که رژیم به دنبال آن است تقریبا غیرممکن است. حماس تنها تجهیزات نظامی و تونل نیست که با تهاجم زمینی و حمله سنگین هوایی بتوان آن را نابود کرد.

عکس3

حماس ایدئولوژی مقاومت است که میان جوانان فلسطینی غزه و کرانه باختری گسترش یافته و امکان نابودی آن با بمب و گلوله وجود ندارد. حماس با عملیات هفتم اکتبر باوری به فلسطینیان داد که مدت‌ها بود در میان آنها وجود نداشت. باور به اینکه آنها خودشان می‌توانند بدون کمک هیچ کشوری سرزمین خود را از اشغال رژیم آزاد کنند. البته این راه بدون هزینه نیست اما باید توجه داشت که عملیات هفت اکتبر با تکیه بر توان داخلی غزه انجام شد و چنان آسیبی به اسرائیل زد که از زمان عملیات یوم کیپور بی سابقه بوده است.

ارسال نظر: