تسنیم گزارش می‌دهد

سامانسراهایی که آخر خط هستند

کدخبر: 2147381

آرزویشان رفتن به خانه‌هایشان است اما نمی‌توانند، به گفته مسئولان سامانسرا بخش قابل توجهی از افرادی که در این مرکزهستند ایدز و هپتاتیت دارند و این در حالی است که خانواده‌هایشان تمایلی برای بازگشت آنها ندارند و باید تا زمان مرگ‌شان در این مرکز بمانند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، به همراه حسن خلیل آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، رضا قدیمی - مدیرعامل سازمان رفاه خدمات اجتماعی شهرداری تهران و جمعی از خبرنگارن به سمت سامانسرای اسلامشهر محل نگهداری بیش از 200 نفر از معتادان، بیماران اختلال روان و کارتن خواب هاست در شبی از شب های سرد سال می رویم.

در بدو ورود به سامانسرا وارد بخش قرنطیفه شدیم، اتاقی حدود 30 متر و با تخت های دو طبقه و حضور پیرمردها و جوانان در این بخش.

حسن اسلامی - پزشک مستقر در سامانسرا درباره جزئیات خدمات و همچنین نحوه پذیرش افراد در این مجموعه اظهار می کند: این افراد توسط حکم قضایی پذیرش می شوند که مدت زمان حضور این افراد بر اساس حکم قضایی 3 ماه و 10 روز است.

وی بیان می کند: به محض حضور افراد اشاره پرونده پزشکی برای آنها تشکیل می شود علاوه بر اینکه این افراد در طرح غربلگری شرکت کرده و چنانچه بیماری داشته باشند، بیماری آنها مشخص خواهد شد.

اسلامی با اشاره به نوع بیماری ها این افراد می گوید: ایدز، هپاتیت و بیماری ها عفونی رایج ترین بیماری این افراد است که اکثر افرادی که در سامانسرا نگهداری می شوند به یکی از این بیماری ها مبتلا هستند ضمن اینکه بیمارستان امام حسین(ع) در تهران نیز همکاری لازم را در بستری کردن برخی از این افراد ندارد و حتی مسئولان بیمارستان عنوان می کنند بهتر است این افراد بمیرند!

به گفته وی اکثر این افراد هم مصرف کننده شیشه و هروئین هستند.

پس از بازدید از بخش قرنطیه سامانسرا، وارد بخش نگهداری بی خانمانان می شویم که به گفته رضا قدیمی مدیرعامل سازمان خدمات رفاه اجتماعی شهرداری تهران، سامانسرای اسلامشهر 3 بخش نگهداری دارد که هر بخش ظرفیت نگهداری 70 نفر را دارد.

وی تصریح می کند: شهرداری تهران این مکان را برای بی خانمانان،کارتن خواب ها و معتادان در محدوه اسلامشهر پیش بینی کرده که مددجویان اشاره شده از سطح خیابان های تهران توسط نیروی انتطامی جمع آوری و پس از حکم قضایی به این محل منتقل می شوند.

قدیمی با اشاره به نوع خدمات در نظر گرفته شده در سامانسرا، بیان می کند: ارائه خدمات درمانی، غذایی و همچنین خدمات مددکاری بخشی از خدمات در نظر گرفته شده است ضمن اینکه اعتبارات در نظر گرفته شده در حوزه خدمات رفاه اجتماعی یکی از مشکلات جدی در این بخش بوده است.

مدیرعامل سازمان خدمات رفاه اجتماعی شهرداری تهران می افزاید: هزینه نگهداری این افراد بسیار زیاد است و حتی در برخی از مواقع در طول ماه به 2 میلیون تومان هم می رسد.

پس از ارائه توضحیات قدیمی، هم کلام می شویم با افرادی که در این مرکز بستری شده اند به طوریکه بخش قابل توجهی از آنها را پیرمردها تشکیل می دهند.

موهای سپیدی دارد و چهره اش خسته و اشک در چشم هایش جاری است، خودش را غلام معرفی می کند و می گوید: بچه مشهد است و حدود 2 ماه است که توسط گشت شهرداری به این محل آورده شده است.

وی می گوید: من نه معتادم نه کارتن خواب و حدود 2 ماه و نیم پیش برای پیگیری بیماری همسرم به تهران آمدم که متاسفانه در یکی از شب های پاییز مرا به این مرکز آوردند و تا به امشب هم اینجا هستم.

غلام می افزاید: در این مدت چند بار از مسئولان سامانسرا خواسته ام تماسی با خانواده ام برقرار کنند و شرایط مرا توضیح دهند، اما هر بار از این کار امتناع می کنند.

در ادامه گفت وگوی خود را با یکی دیگر از افراد حاضر در سامانسرا ادامه می دهیم، پیرمرد دیگری که از غلام شکسته تر است.

وی هم با گلایه از وضعیت سامانسرا می گوید: اینجا، آخر خط است و فکر نمی کنم جای بدتر از اینجا هم باشد!

رضا ادامه می دهد: بارها از مددیارانی که در سامانسراها هستند کتک خورده ام و هر لحظه آرزوی مرگ دارم چونه دیگر طاقت ماندن در این مرکز را ندارم.

وی افزود: هم اکنون حدود یکسال است که در این محل بازداشت شدم و اجازه خروج ندارم.

ابوالفضل بهمن - مسئول سامانسرای اسلامشهر در خصوص انتقادات مطرح شده از سوی مددجویان در خصوص مرکز با رد هر گونه ضرب و شتم در سامانسرا بیان می کند: به هیچ عنوان با این افراد برخورد فیزیکی نمی شود.

وی تصریح می کند: امکان دارد این افراد که برخی از آنها بیماران روانی هستند با یکدیگر دعوا کنند اما مددیاران به هیچ عنوان حق برخورد با مددجویان را ندارند.

بهمن با اشاره مشکلات موجود در سامانسرا، می گوید: بخش قابل توجی از مشکلات در حوزه درمان است به طوری که این مجموعه برای تامین دارو با مشکلات بسیاری روبرو است.

حسن خلیل آبادی - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز با اشاره به بازدیدش از سامانسرای اسلامشهر، بیان می کند: به هر ترتیب این افراد خاص هستند و قطعا نگهداری آنها با مشکلاتی روبرو است.

وی تصریح می کند: مدیریت شهری تاکید بر ارائه خدمات مناسب به تمام شهروندان را دارد و نباید در این زمینه بین افراد تقسیم بندی صورت گیرد.

خلیل آبادی ضمن تاکید بر ورود سازمان های مسئول برای ارائه خدمات به افراد آسیب دیده می گوید: کمیته امداد و سازمان بهزیستی مسئولیت مستقیم در این بخش را به عهده دارند و این در حالی است که در این بخش کوتاهی می کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اظهار امیدواری کرد در سال آینده اعتبارات ویژه ای برای موضوعات اجتماعی در نظر گرفته شود.

به استناد ماده 1 مصوبه شورای عالی اداری به شماره 604/70 مورخ 87/03/25 از سال 85 به منظور نگهداری موقت و شناسایی وضعیت، گروه بندی و تعیین تکلیف افراد مشمول مصوبه شامل: افراد معلول و ناتوان ( اعم از جسمی و ذهنی) بی سرپرست، مجهوال الهویه، در راه مانده، گمشده، متواری، افراد نیازمند غیرحرفه ای، متکدیان و ولگردان حرفه ای به نام مرکز نگهداری موقت آسیب دیدگان اجتماعی ( سامانسرا ی اسلامشهر) ایجاد شد، ضمن اینکه مرکز اسلامشهر صرفاً مختص به ارائه خدمات به مردان است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: