آیا ایران در سی سال آینده پیرترین کشور جهان خواهد بود؟

کدخبر: 2372573
نویسنده:

نسیم‌آنلاین؛ سعید فضل‌زرندی: آیا ایران در سی سال آینده پیرترین کشور جهان خواهد بود؟

 هرچند وقت یکبار این ادعا در رسانه‌ها مطرح می‌شود که ایران قرار است پیرترین کشور جهان بشود.

جمعیت 1

 

جمعیت 2

با مراجعه به پیش‌بینی‌های منتشر شده در مورد جمیعت کشورها در سالهای آینده، متوجه میشویم که ایران نه تنها تا 30 سال دیگر پیرترین کشور جهان نخواهد بود، بلکه در چهل کشور اول هم قرار نخواهد داشت. طبق جدول زیر، نسبت سالماندان (65+ سال) به کل جمعیت در کشورهای مختلف در سال 2050 میلادی (1429 شمسی) به این صورت است:

ادعای درست این است که ایران یکی از سریعترین روندهای سالمندی در جهان را تجربه خواهد کرد. البته قابل ذکر است که کشورهایی دیگری نیز وضعیت کاملا یا تقریبا مشابه ایران دارند.
به نسبت کشورهایی مثل کره جنوبی، سنگاپور، تایوان، کوبا و ژاپن که با سرعتی مشابه ایران به سمت پیری رفته و تا ده یا بیست سال دیگر به نقطه 30% میرسند، ایران فرصت بیشتری برای اتخاذ تدابیری برای کند کردن این روند دارد.

یکی از پیش‌بینی‌های واقع‌بینانه و حتی تا حدی منفی‌نگر در مورد آینده جمعیتی ایران، سناریو مبتنی بر گزارش world population prospect 2017 است. سناریو 2019 این نهاد با توجه به اطلاعاتی از طرف ایران تنظیم شده بود که از نظر بعضی کارشناسان به طور غیرواقع‌بینانه‌ای مثبت بود. بنابراین ما روی همین سناریو 2017 تکیه و از نسخه 2019 استفاده نمی‌کنیم.

 مشکل سالمندی بسیار سریع جامعه ایرانی یک مشکل جدی است، اما بیان صحبتهای خلاف واقع و ادعای غلوآمیز و در یک کلام اتخاذ راهبرد ترساندن خانواده های ایرانی، راه مناسبی برای مواجهه با مشکل نخواهد بود و چه بسا نتیجه عکس داشته باشد.

ارسال نظر: