رئیس سازمان زندان‌‎ها: ۴۶ درصد زندانیان زن از سوی خانواده‌ها عدم پذریش می‌شوند

کدخبر: 1039717

جهانگیر با اشاره به این که در راستای اجرایی کردن مجازات جایگزین حبس از مجازاتی چون حبس در خانه یا مجازات الکترونیکی استفاده می‌شود، تصریح کرد: این کار به‌صورت آزمونه در چند استان در حال اجرا است

به گزارش «نسیم» به نقل از روابط عمومی سازمان زندان‌ها رئیس سازمان زندان‌ ‎ ها و اقدامات تأمینی و تربیتی پس از بازدید از زندان مرکزی زنجان با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالات آنان پاسخ داد .

جهانگیر با اشاره به اینکه وضعیت این زندان با تدابیر قضایی انجام‌شده در استان زنجان مطلوب است، اظهار کرد: آمار تحت قرارهای استان زنجان ۱۵ درصد است که این میزان در مقایسه با میانگین ۲۵ درصدی کشور ۱۰ درصد کمتر است .

وی خاطرنشان کرد: این آمار نشان‌دهنده آن است که تلاش‌های انجام‌شده در زنجان درزمینهٔ جلوگیری از اطاله دادرسی و رسیدگی به پرونده‌ها مطلوب بوده است .

رئیس سازمان زندان‌ ‎ ها و اقدامات تأمینی و تربیتی با تأکید بر اینکه اگر بخش‌های مختلف و ظرفیت‌های قانونی، مدیریتی و اجتماعی دست‌به‌دست هم بدهند آمار ورود زندانیان کاهش پیدا خواهد کرد، گفت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکیدات ریاست قوه قضائیه باید تلاش شود که زندان به‌عنوان آخرین راه باشد .

این مقام ارشد قضایی با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی درزمینهٔ استفاده از مجازات جایگزین اضافه کرد: این اقدامات در راستای ایجاد فضا برای کار اصلاح و تربیت و جلوگیری از ازدحام در زندان‌ها صورت می‌گیرد .

جهانگیر خاطرنشان کرد: اقدام مذکور برای جلوگیری از حبس‌های طولانی‌مدت استفاده می‌شود و بر اساس دستورالعمل ریاست قوه قضائیه از این نوع مجازات استفاده می‌شود .

استفاده از مجازات جایگزین همچون حبس در خانه

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرایی کردن مجازات جایگزین حبس از مجازاتی چون حبس در خانه یا مجازات الکترونیکی استفاده می‌شود، تصریح کرد: این کار به‌صورت آزمونه در چند استان در حال اجرا است که در صورت حل مشکلات، این طرح در کل کشور اجرایی خواهد شد .

رئیس سازمان زندان‌ ‎ ها و اقدامات تأمینی و تربیتی در ادامه با اشاره به بحث جداسازی زندانیان و متهمان افزود: در این زمینه زندانیان و متهمان از محکومان جداسازی شده و محکومان نیز بر اساس نوع جرم جداسازی می‌شوند .

جهانگیر با اشاره به اینکه اقدامات مذکور بر اساس فضایی که در اختیار است، صورت می‌گیرد، گفت: هم‌اکنون هفت اردوگاه در حال ساخت و ۲۶ اردوگاه نیز فعال است .

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه وجود این تعداد فضا را کافی ندانست و بیان کرد: باید فضاها تکمیل شود تا بتوانیم به‌صورت کامل تفکیک همه جرائم را داشته باشیم، چراکه ازدحام زندانیان موجب کاهش کیفیت برنامه‌های اصلاحی در زندان‌ها می‌شود.

۹۷ درصد زندانیان کشور را مردان تشکیل می‌دهند

وی در ادامه تعداد زندانیان کشور را حدود ۲۳۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ۹۷ درصد این زندانیان را مردان و سه درصد را زنان تشکیل می‌دهند .

جهانگیر در ادامه با اشاره به اینکه عدم پذیرش زندانیان زن از سوی خانواده‌ها از دیگر مشکلات این گروه است، تصریح کرد: درصد طرد زندانیان آقا پس از آزادی پنج درصد است، درصورتی‌که این میزان برای زنان نیز ۴۶ درصد است و این امر نگران‌کننده است .

۵۰ درصد از کسانی که در خصوص مواد مخدر به زندان وارد می‌شوند معتاد هستند

مشاور رئیس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه ۵۰ درصد از کسانی که در خصوص مواد مخدر به زندان وارد می‌شوند معتاد هستند، اضافه کرد: بحثی که در این زمینه مطرح است، افزایش تعداد زنان معتاد ورودی به زندان و اعتیاد آن‌ها به مواد مخدر صنعتی است .

رئیس سازمان زندان‌ ‎ ها و اقدامات تأمینی و تربیتی در ادامه به اقدامات سازمان زندان‌ها درزمینهٔ مراقبت‌های پس از خروج اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات مبحث اشتغال است که تلاش می‌کنیم از طریق ارائه تسهیلات بتوانیم برای آن‌ها شغل فراهم کنیم که به سمت جرم نروند .

وی خاطرنشان کرد: در همین زمینه ۱۳۰ حرفه برای ایجاد اشتغال پس از آزادی از زندان به این افراد آموزش داده می‌شود .

ارسال نظر: