بی‌توجهی به توصیه‌ی عدم دخالت در انتصابات در قزوین

کدخبر: 2377040

متاسفانه برخی نمایندگان بی‌توجه به منویات رهبری و بخشنامه وزارت کشور همچنان در پی دخالت در انتصابات هستند. با این ورودهای سیاسی عملا استقلال مدیران اجرایی و در راس انها استاندار توسط برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی زیرسوال می‌رود.

نسیم‌آنلاین: اتفاقات اخیر مجلس شورای اسلامی بر سر بخشنامه وزارت کشور و دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران موضوع داغ این روزهای کشور است. اعتراض نماینده استان قزوین در شهر تاکستان بر سر انتصابات اعلائی استاندار آن استان و کشاندن این درگیری به مجلس و بسیج کردن رسانه‌های مخالف جریان فکری این نماینده توسط وی؛ حساسیت این درگیری را تامل برانگیز کرده است. 

دستور اکید و روشن رهبری: نماینده در انتصابات دخالت نکند

رهبری معظم در خصوص «دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در عزل و نصب مسئولان» سخنان صریح و بی‌پرده‌ای دارند. از آن جمله: 

«... یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرائی است؛ فرض بفرمایید وارد شدن در اینکه مدیرکلّ فلان تشکیلات در شهر ما یا در استان ما مثلاً فرض کنید که چه کسی باشد، چه کسی نباشد؛ استاندار، فرماندار و از این قبیل. حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنائی را من کاری ندارم امّا به طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرائی باید کناره بگیرند، وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرائی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال اینها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود». (بخشی از سخنان رهبر انقلاب در دیدار ۴ خرداد ۱۴۰۱ نمایندگان با ایشان)

لحن موکد، قاطع و حتی نگران رهبری از گزارش‌هایی که به ایشان رسیده در سخنان فوق کاملاً نمایان است. نماینده فقط مشورت؛ باقی وظایف خطیر او در حیطۀ نظارت و قانون است. بنابراین هر نوع دخالت نماینده در عزل و نصب هر مسئولی از فرماندار تا حتی مدیران مدارس. آشکارا برخلاف قانون و منویات مقام معظم رهبری است.

بخشنامۀ وزارت کشور و تهدید وزیر کشور به استیضاح

در راستای منویات مقام معظم رهبری و در سالی که در انتهای آن انتخابات بسیار مهم مجلس را پیش رو داریم وزارت کشور تصمیمی درست، هوشمندانه و منطقی گرفت. این بخشنامه که خطاب به معاونین سیاسی- امنیتی و اجتماعی استانداری‌ها و روسای ستاد انتخابات کشور صادر شده صراحتاً آنها را مکلف به برگزاری انتخابات فراجناحی، احترام به سلایق مشروع و قانونی در انتخابات و البته جلوگیری از سوءاستفاده از بیت‌المال در تبلیغات شخصی نمایندگان بالقوه و بالفعل مجلس نموده‌است.

دستورالعمل هوشمندانه وزارت کشور اما با واکنش‌های منفی برخی در مجلس مواجه شد و حتی رسانه‌ها اخباری مبنی بر جمع‌آوری بیش از صد امضا برای استیضاح وزیر کشور منتشر کردند تا در نهایت «احمد وحیدی» به مجلس احضار و مجبور به «رفع سوء تفاهم» و البته «لغو بخشنامه» شود. ضمن آنکه باز هم در حاشیه جلسه هیئت دولت در روز ۳۱ خرداد این بخشنامه را سوءتفاهمی بخواند که میان وزارت کشور و نمایندگان به وجود آمد.

رایحه نامطلوب سیاست‌زدگی و تسویه حساب‌های شخصی

متاسفانه برخی نمایندگان بی‌توجه به منویات رهبری و بخشنامه وزارت کشور  همچنان در پی دخالت در انتصابات هستند. به عنوان مثال نماینده مردم تاکستان تا همین ماه‌های اخیر در افتتاحیه‌‌ی پروژه‌ها که با حضور وزرای مربوطه انجام می‌گرفت، به تعریف و تمجید محمد مهدی اعلایی استاندار قزوین می‌پرداخت و رضایت خود را اعلام می‌کرد. لیکن بنا بر یک انتصاب، این رضایت تبدیل به نارضایتی آن نماینده می‌شود و تمامی تعاریف تبدیل به ضعف استاندار قزوین. تغییر موضع این نماینده نسبت به عملکرد "اعلایی" بنا بر عدم انتخاب فرد سفارش شده‌ی نماینده تاکستان در مسند فرمانداری توسط استاندار قزوین بسیار تامل برانگیز است.

با این ورودهای سیاسی عملا استقلال مدیران اجرایی و در راس انها استاندار توسط برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی زیرسوال می‌رود. در استان قزوین و انتصابات اعلایی نیز از این قائده مستثنی نیست. دخالت نماینده تاکستان در امور انتصابات استاندار قزوین نمونه آشکار تذکری است که رهبرانقلاب بیان کردند.

فراتر از بخشنامه‌ی معاون سیاسی وزیر کشور، باید از اقداماتی که با هدف تحول در استان‌ها رقم میخورد استقبال و از آن حمایت کرد. اقدامات مستقلی که به واسطه‌ی قدرت بالای برخی چهره‌های سیاسی همچون نمایندگان و رویکرد سیاست‌زده‌ی آنها زیر فشار و بمباران سیاسی قرار می‌گیرد. بعد از تذکر رهبرانقلاب در این خصوص، علاوه بر دولت، فعالین سیاسی و رسانه‌ها باید از این دست اقدامات مستقل حمایت کرده و نسبت به دخالت نمایندگان درخصوص انتصابات حساسیت به خرج دهند.

ارسال نظر: