همه چیز درباره جشنواره «از سربازی بگو»

کدخبر: 2372683

پوستر جشنواره «از سربازی بگو» که به همت حوزه هنری قزوین برگزار می‌شود، رونمایی شد

نسیم‌آنلاین: خدمت سربازی، پر است از خاطرات تلخ و شیرین و خاطرات طنزی که سال‌ها همراه کسانی که این دوره را گذرانده اند، می‌ماند.

خیلی وقت‌ها در مهمانی‌های خانوادگی پای خاطرات سربازی بزرگتر‌ها و حتی جوانانی که تازه از سربازی بازگشته اند یا در حال گذراندن این دوران هستند، نشسته ایم، خاطرات جذابی که صاحب آن گاهی بار‌ها آن را تعریف می‌کند.

شاید برای برخی پسران دوران سربازی، دوران سختی بوده باشد، ولی اتفاقات این دوران هیچ گاه از ذهن آن‌ها نمی‌رود و حتی خیلی‌ها حاضرند به دورانی بازگردند که مشغول به خدمت سربازی بوده اند.

البته در کنار این تلخی و شیرینی‌ها  و خاطرات جذاب انتقاداتی نیز به برخی از مسائل سربازی وجود دارد، اخیرا کمپینی به منظور حذف اجباری سربازی ایجاد شده است و بیش از ۵۰ هزار نفر در فاصله کوتاهی مطالبه خود را در این کمپین مطرح کردند. در این کمپین امضا کنندگان معتقد بودند که سربازی اجباری مانع تولید و اشتغال است.

در همین راستا هم حوزه هنری استان قزوین اقدام به برگزاری جشنواره‌ای با عنوان «از سربازی بگو» کرده تا در قالب طنز به مرور خاطرات تلخ و شیرین دوران سربازی بپردازد. در این جشنواره وقایع وابسته به دوران سربازی مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

جشنواره «از سربازی بگو» در دو بخش شعر و داستان مینیمال با موضوعات؛ خاطرات سربازی، حقوق سربازان، فضای پادگان، اصلاح سربازی و... برگزار خواهد شد و به نفرات اول تا سوم هر بخش و همچنین به یک نفر برگزیده جوان در هر بخش جوایزی نقدی همراه با هدایای طنزانه اهدا می‌شود.

مراسم رونمایی از پوستر این جشنواره اخیرا در برنامه‌ای ابتکاری با حضور محمدحسن کریمی (سرباز بابلی) برگزار شد. در این مراسم به صورت نمادین و با هماهنگی و همراهی نیروی انتظامی سرباز بابلی را با اسکورت از ورودی شهر قزوین تا حوزه هنری همراهی کردند.

محمدرضا امامقلی، رئیس حوزه هنری استان قزوین در گفتگو با خبرنگار ما درباره این جشنواره می‌گوید: سربازان حافظان ایران، اسلام و نظام ما هستند و خوشبختانه سردار سرتیپ «ابوالفضل شکارچی» سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح کشور در نشست اخیرشان با خبرنگاران به زیبایی عنوان کرد: «کسی که به سرباز سیلی بزند به نیرو‌های مسلح و امنیت کشور سیلی زده است».

رئیس حوزه هنری استان قزوین در ادامه می‌افزاید: یکی از مهمترین رسالت‌های هنر، پیگیری مطالبات مردمی و بررسی آسیب‌های اجتماعی است. در واقع هنر حتما می تواند در رفع آسیب‌های موجود و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی کارآمد باشد.

امامقلی در مورد اینکه چه افرادی می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند، یادآور شد: علاوه بر آقایان، خانم‌ها نیز می‌توانند در این جشنواره در هر دو بخش شرکت کنند. در واقع این جشنواره عمومی است و حضور اقشار مختلف جامعه در این جشنواره یکی از اهداف اصلی حوزه هنری قزوین است و از مزیت‌های اصلی این جشنواره محسوب می‌شود.

رئیس حوزه هنری قزوین در خاتمه با اشاره به هدف از برگزاری این جشنواره اظهار داشت: «از سربازی بگو» نگاه طنز پردازانه به خاطرات سربازی است و یکی از کارکرد‌های زبان طنز، نگاه آسیب شناسانه آن به موضوعات اجتماعی بویژه سربازی جوانان است.

 

بماند// جشنواره «از سربازی بگو» خاطرات تلخ و شیرین سربازی را مرور می‌کند


دوران سربازی نه تنها خاطره است؛ بلکه حاشیه‌ها و خاطرات آن دوران برای اعضای آن خانواده نیز ماندگار است. بدرقه در زمان اعزام همسر یا برادر، مرخصی‌ها و موضوعات وابسته به آن می‌تواند گزینه‌های خوبی برای نگارش خانم‌ها باشد.

شایان ذکر است، علاقه مندان میتوانند آثار خود را به آدرس https://survey.porsline.ir/s/GekZC ۳ g/ ارسال کنند. مهلت ارسال آثار تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ است. اختتامیه این جشنواره ۲۰ خرداد ماه سال جاری برگزار می‌شود.

ارسال نظر: