بررسی سیاست‌های شهرسازی و معماری شهرداری تهران

کدخبر: 2378788
خبرنگار:

جمعی از کارشناسان و فعالان مدیریت شهری با حضور در نشستی به ارزیابی عملکرد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران پرداختند

نسیم‌آنلاین: نشست تخصصی "بازخوانی و بررسی سیاست‌های شهرسازی و معماری شهرداری تهران" به همت سیتی گپ در خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد. در ابتدای این جلسه دبیر نشست، دکتر صالح شکوهی بیدهندی عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ضمن پرداختن به اهمیت حساسیت جامعه تخصصی نسبت به تحولات شهرسازی در کشور و ضرورت استقبال مدیریت شهری از این موضوع و اظهار تأسف نسبت به اعمال فشار به منظور لغو مکان این نشست در دانشگاه تهران، از رسانه‌ها به جهت انعکاس بیشتر موضوعات مرتبط با برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای در کشور، طی ماه‌های اخیر تشکر نمود. وی در ادامه اعلام کرد که از مدیریت شهری تهران جهت حضور در این نشست به طور رسمی دعوت به عمل آمده است ولی پاسخی دریافت نشده است.

دکتر مهرداد رحمانی به عنوان عضوی از جامعه مشاورین شهرساز، بحث خود را با مروری بر کلیات طرح تفصیلی شهر تهران آغاز و ضمن مرور برخی از موارد مهم در نحوه‌ی تغییرات اعمال شده در طرح تفصیلی، به تکالیف روی زمین مانده‌ی طرح تفصیلی پرداخت.

رحمانی در بخشی از نشست به ارائه آماری از وضعیت جمعیت پذیری در مناطق تهران و نسبت آن با سقف تعیین شده در طرح تفصیلی شهر تهران پرداخت

دکتر مجتبی رفیعیان، استاد دانشگاه تربیت مدرس، ضمن اشاره به مفهمومی نوین در ادبیات شهرسازی که متضمن معنای بی‌قانونی قانونمند یا تخلفات قانونی است، بر اساس آمار مندرج در سایت کمیسیون ماده ۵ به بحث درباره عملکرد این کمیسیون در دو سال اخیر در شهر تهران پرداخت. بر اساس آمار ارائه شده، نمودار تعداد پرونده‌های مطرح در کمیسیون ماده ۵ در دو سال اخیر، شیب افزایشی بسیار شدیدی داشته است و این پرونده‌ها بیش از هر کجا به منطقه ۱ شهر تهران اختصاص داشته و از نظر موضوعی، پرونده‌های بلندمرتبه‌ سازی و رانتی، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است.

دکتر کیانوش سوزنچی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به عنوان سخنران بعد، به بررسی سیاست‌های اتخاذ شده در حوزه شهرسازی شهرداری شهر تهران درباره باغات پرداخت‌. وی ضمن مروری بر قوانین و رویه‌های ملاک عمل در این زمینه و نقد نگاه حفاظت پلیسی به باغات و عرصه‌های سبز شهری به ضرورت و وجوب حفظ باقیمانده اندک باغات شهر تهران با تکیه بر حقوق عامه در مقابل حقوق خصوصی مالکانه تاکید کرد و در این باره الزام دولت به پرداخت هزینه جهت حفظ باغات شهر تهران را یادآور گردید. 

سوزنچی در ادامه به موضوع تفسیر رای قوانین توسط شهرداری پرداخت و بر لزوم ورود نهادهای نظارتی به این موضوع تاکید کرد.

بحث عدم انسجام در موضع‌گیری‌های مدیریت شهری در حوزه تخلفات ساخت و ساز و فقدان دیدگاه‌های تخصصی در این موضع‌گیری‌ها، موضوع اصلی بحث دکتر سید صادق مصطفوی کاشانی بود که در ادامه این نشست مطرح گردید.

به گفته‌ی کاشانی تبدیل معاونت شهرسازی شهرداری به بازوی تامین مالی شهرداری به جایی رسیده است که در حکم معاون شهرسازی شهرداری تهران به این موضوع اشاره می‌شود.

دکترشهاب الدین کرمانشاهی عضوهیئت علمی دانشگاه تهران تعریف پروژه های حمل ونقلی بدون هماهنگی با مصالح شهرسازی را آفت دیگر نظام مدیریت شهری دانست.

در نهایت موضوع انتقال پادگان‌ها و به طور خاص تصمیمات اتخاذ شده در شهرداری برای پادگان‌های ۰۶ و دوشان‌تپه توسط مهندس امیرحسین عبدالله زاده، از فعالان شهری مطرح شد. نکته برجسته در این تصمیمات، عدم تأمین خدمات در حداقل استانداردهای لازم برای این اراضی و بارگذاری جمعیت بیش از حد بود.

ویدئوی کامل این نشست در صفحه‌ی یوتیوب نسیم‌آنلاین منتشر شده است.
لینک ویدئوی کامل نشست

ارسال نظر: