رانت آموزشی و هفتاد برابر شدن منفی زنندگان کنکور

کدخبر: 2373025

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه هم‌اکنون از قطره قطره تربیت و آموزش فرزندان مردم پول درمی‌آورند، گفت: باند مسلط به آموزش و پرورش قوانین را مصوب و تعارض منافع بزرگ را رقم می‌زند.

مجید حسینی استاد دانشگاه تهران در نشست مطالبه گران آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هم اکنون 23 مدل مدرسه، چندین قرارداد و استخدام‌های مختلف با حقوق‌های متفاوت در آموزش و پرورش وجود دارد، اظهار کرد: همه این‌ها در سازمانی است که عده مشخصی همیشه برنده و عده خیلی کمی همه منابع را می‌برند و عده‌ای بزرگی عدد کمی سهم آنهاست و تمام این موارد به شکل قانونی در حال اتفاق است.

ماجرای سهام مدیران بازنشسته آموزش و پرورش از شرکت افست

وی افزود: در کشور سالانه 15 میلیون کتاب توسط شرکت افست چاپ می‌شود اما با چه خصوصیاتی و چرا این شرکت خصوصی است؟ 50 درصد درآمد آن به جیب مدیران قبلی آموزش و پرورش و 50 درصد به جیب دولت می‌رود، چرا این افراد باید منابع بزرگ را ببرند؟

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بخشی از منابع به جیب افرادی می‌رود که مرتبط با سیستم هستند و یک طبقه مشخص قانونا به آموزش و پرورش مسلطند، متذکر شد: عده زیادی هم درگیر طرح رتبه‌بندی و رتبه‌های یک تا 5 هستند، برخی از معلمان مدارس غیرانتفاعی از ابتدایی‌ترین حقوق مانند بیمه مناسب محروم هستند و سالانه هزار میلیارد تومان به معلمان خرید خدمات آموزشی حقوق می‌دهند که اصلاً وضعیت آنها و اینکه کجا درس می‌دهند مشخص نیست.

تعارض منافع بزرگ در آموزش و پرورش

حسینی ادامه داد: دو سال قبل بودجه آموزش و پرورش حدود 50 هزار میلیارد تومان بود و دقیقاً باند مسلط 50 هزار میلیارد تومان از آموزش و پرورش درآمد داشت، 200 میلیارد تومان برای صندوق حمایت از مدارس غیر دولتی از کجا درآمد، آیا مدیرکلی می‌شناسید که در طرح خرید خدمات آموزشی مشارکت نداشته باشد؟ تعارض منافع بزرگ بین طبقه برنده آموزشی و جمعیت زیاد معلمان وجود دارد.

ساختن مدرسه فقط وظیفه خیران است؟!

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: جلسه‌ای با یکی از معاونان آموزش و پرورش داشتم که می‌گفت بیشترین حجم افزایش حقوق کارمندان دولت برای معلمان است، به او گفتم شما معاون وزیر آموزش و پرورش ترکیه هستید یا استرالیا؛ حقوق معلم 3 میلیون تومان بوده و به 4 میلیون تومان افزایش داده‌اید، عده‌ای از معلمان بیمه مناسبی ندارند، 18 هزار کلاس درس در بلوچستان ندارید و اصلاً خیالتان نیست؛ با مدیر آموزش و پرورش بلوچستان حرف زدم که چرا کلاس درس ندارید، که گفت خیر پیدا نکردیم، انگار وظیفه دولت نیست آنجا کلاس درست بسازد.

حسینی عنوان کرد: درون آموزش و پرورش فساد نیست بلکه تعارض منافع وجود دارد و طبقه برنده قانونا بر آن مسلط است‌ چندین قانون برای مدارس غیر دولتی مصوب کردند که علیه قانون اساسی است؛ اولین بار که قانون مدارس غیرانتفاعی را به مجلس بردند شورای نگهبان 14 اشکال قانون اساسی گرفت که اگر آقای هاشمی رفسنجانی نبود اصلا تصویب نمی‌شد.

ایران در آزمون تیمز از غنا هم عقب‌تر است

وی با اشاره به اینکه استدلال برای تاسیس مدارس غیرانتفاعی این بود که بار هزینه‌های دولت سبک می‌شود اما در طول 30 سال گذشته به هیچ عنوان هزینه‌های دولت کم نشده است و کیفیت آموزش و پرورش نیز افزایش پیدا نکرده است، گفت:  به عنوان مثال نتایج آزمون بین‌المللی تیمز را که بررسی کنید، ایران بین 49 کشور رتبه 39 را کسب کرده و بعد از غنا قرار دارد در 10 سال اخیر داوطلبان در کنکور 70 برابر بیشتر منفی زده‌اند، خصوصی کردن آموزش تنها حجم زیادی رانت ایجاد کرده است به عنوان مثال نخستین مدرسه غیرانتفاعی کشور را برادر یکی از روسای جمهور در سعادت آباد تهران به نام چهارده معصوم در 14 هزار متر ایجاد کرده است.

استاد دانشگاه تهران با تذکر این نکته که آموزش و پرورش به ماشین تبعیض علیه معلم و دانش آموز تبدیل شده است، بیان کرد:  معلمان مدارس غیرانتفاعی را به درستی بیمه نمی‌کنند و آنها نه کارگر هستند و نه کارمند، آیا چنین آموزش و پرورشی سیستمی به نفع برنده‌ها نیست.

وی ادامه داد: در قانون مدارس غیردولتی نوشته‌اند دولت باید سالانه گزارش تراز مدارس غیردولتی را چک کند آیا آموزش و پرورش تا به حال از مدارس غیردولتی گزارش تراز گرفته است اگر این کار را کرده آن را منتشر کند.

مشکل اصلی آموزش و پرورش تبعیض است 

حسینی مطرح کرد: مشکل اصلی آموزش و پرورش ایران تبعیض است، تبعیض میان 23 مدل مدرسه، دانش آموزان بلوچستان که 18 هزار کلاس درس کم دارند و در مقابل دانش آموزی که در زعفرانیه مدرسه 120 میلیون تومانی می‌رود، معلمان متعدد با نام‌ها و حقوق‌های مختلف، برون سپاری‌ها در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش،خصوصی سازی‌های متعدد،  یک میلیون و 500 هزار متر مربع تغییر کاربری تجاری در مدارس انجام داده‌اند که رسماً کاسبی است و این در بودجه نیز وجود دارد.

نابرابری قانونی به نفع طبقه مسلط 

 وی بیان کرد: بیشترین رانت را به آموزش و پرورش می‌دهند مسئله امروز ناعدالتی و نابرابری به نفع عده‌ای مسلط است که قانونی بوده و با قدرت قانونی شکل گرفته است.

حسینی گفت: ساختاری درست کرده‌اند که از قبل پول‌ها را بیرون داده اند، دو سال قبل مدارس غیردولتی 20 هزار میلیارد تومان از مردم پول برای 11 درصد از دانش‌آموزان گرفته‌اند و کل بودجه آموزش و پرورش در آن سال حدود 50 هزار میلیارد تومان بود، آیا مدارس غیردولتی این پول را خرج دانش‌آموزان کرده‌اند معلوم است خیر و بیش از دو سوم سود کرده‌اند. مدارس دولتی نیز 10 هزار میلیارد تومان از مردم پول گرفته‌اند حتی مدارسی در بلوچستان به دانش آموزانی که نان شب نیز ندارند می‌گویند کاغذ  برای مدرسه بیاورید تا کارنامه بدهیم.

پول‌هایی که از مردم گرفته می‌شود به اندازه بودجه وزارتخانه

وی مطرح کرد: 8 تا 10 هزار میلیارد تومان نیز موسسات کنکور ازمردم پول می‌گیرند و همین مقدار را نیز موسسات زبان یعنی دو سال گذشته درآمدی معادل بودجه 50 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش از مردم بابت آموزش پول گرفته‌اند، تورم امسال را حساب کنید و ببینید چقدر از مردم پول گرفته‌اند؟

 حسینی اظهار کرد: در آموزش و پرورش یک مطالبه روشن وجود دارد که کیفیت، منابع و عدالت را ارتقا داده و تبعیض را برطرف می‌کند آن هم ملی سازی آموزش است، باند سرمایه‌دار به آموزش و پرورش مسلط شده است و حتی برخی وزرا زورشان به مافیای کنکور نمی‌رسد، مافیای کنکور باعث می‌شود فرزندان خانواده‌های پولدار رتبه‌های برتر کنکور را بگیرند برای چه به آنها کاغذ دولتی می‌دهید.

از قطره قطره تربیت فرزندان مردم پول در می‌آورند

وی با اشاره به اینکه از قطره قطره تربیت فرزندان مردم پول در می‌آورند، از کتاب‌های درسی و از مجلات رشد پول در می‌آورند، بیان کرد: از یک ماه قبل از دانش آموزان پول مجله رشد را می‌گیرند و تمام مسائل را قانونی کرده‌اند چون مسلط بودند؛ مطالبه اصلی در آموزش و پرورش بودجه، حقوق و رتبه‌بندی نیست بلکه تبعیض است به نفع اشراف مسلط و تا رفع نشود بچه کارگر، کارگر می‌شود و بچه پزشک نیز پزشک.

باند سرمایه‌دار مسلط در آموزش باید جمع شود

حسینی ادامه داد: آموزش و پرورش ماشین بزرگ تقسیم آدم‌ها به برنده و بازنده، فقیر و غنی، تقسیم معلمان به دارای قرارداد و بدون قرارداد شده است باید دسترسی با کیفیت و برابر برای تمام ملت ایران تامین شود و این خلاف منافع افرادی است که الان به آموزش و پرورش مسلط هستند و تا زمانی که باند سرمایه‌دار مسلط در آموزش و پرورش جمع نشود ایران آینده ندارد چون آموزش مبنای ارتقای طبقات است.

آموزش باید ملی شود

وی با اشاره به اینکه ملی سازی آموزش یعنی معلم و خانواده در تصمیم‌گیری آموزش و پرورش موثر باشند، یک عده مسلط برای همه تصمیم نگیرند و خانواده‌ها در این که فرزندانشان چه چیزهایی را بیاموزند نقش داشته باشند، گفت: این نیاز دارد به تشکل‌های صحیح معلمی و دانش آموزی. ملی سازی آموزش یعنی برچیدن خصوصی‌سازی.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: رژیم پهلوی سال 1353 خصوصی‌سازی را از آموزش و پرورش جمع کرد هم اکنون بیش از 11 درصد مدارس خصوصی است و برخی آقازاده‌ها مدرسه تاسیس کرده‌اند، آن را مصادره نکنند بلکه دولت بگوید پول هر دانش‌آموز را پرداخت می‌کند و دیگر از مردم پول نگیرید تا بچه نظام‌آباد هم بتواند به سعادت آباد رفته و در مدرسه اشراف درس بخواند.

وی بیان کرد: هم اکنون 23 مدل مدرسه داریم که این باید برچیده شود و فقط یک مدل مدرسه وجود داشته باشد، معلمان خوب را ابتدا به مدارس سمپاد، شاهد و نمونه دولتی اختصاص می‌دهند و بعد به سراغ مدارس دولتی می‌روند و این یعنی نظام طبقاتی درون آموزش و پرورش.

حسینی در پایان یادآور شد:  80 درصد مردم آلمان چگونه به دانشگاه نمی‌روند؟ چون مدرسه به مقدار لازم مهارت برای اشتغال می‌آموزد اما انتگرالی که ما در مدارس آموزش دادیم بعدها در کجای زندگی به درد دانش‌آموزان می‌خورد، مدرسه برای زندگی و اشتغال است.

 

منبع: تسنیم
ارسال نظر: