ساترا در مسیر قانون

کدخبر: 2376338
خبرنگار:

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس، صداوسیما را مکلف کرده است که پیش‌نویس لایحه‌ی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر را تهیه و برای ارسال به مجلس به هبات وزیران تقدیم کند.

به گزارش خبرآنلاین ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 از مصوبه‌ای خبر داد که براساس آن سازمان صداوسیما موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تصویب این قانون، آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات سکوهای انتشار صوت‌وتصویر فراگیر را به دولت ارائه دهد و همچنین ظرف مدت سه ماه، پیش‌نویس لایحه تاسیس سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر را تهیه کند و در اختیار دولت بگذارد.

این به معنای پایان دعواها بر سر قانونی بودن یا نبودن ساترا است. رهبر انقلاب در سال 1394 در ابلاغیه‌ای به رئیس‌جمهور وقت(به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی) نوشتند: «مسئولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت‌وتصویر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصرا بر عهده سازمان صداوسیما است.» این ابلاغیه بود که مبنای تاسیس ساترا شد و از این زمان بود که چالش میان صداوسیما و پلتفرم‌ها و وی‌او‌دی‌ها آغاز گردید. اما تابحال تفاسیر متعددی از این ابلاغیه صورت گرفته به شکلی که بحث‌های حقوقی درمورد پلتفرم‌ها و تنظیم‌گری آنها همچنان ادامه داشته است.

بعضی نیز از این مصوبه با عنوان «اعتراف مجلس به غیرقانونی بودن ساترا» یاد کردند اما این مصوبه هرچه باشد درصورت ثمر دادن احتمالا پایانی بر این چالش خواهد بود و اعتبار قانونی ساترا را تضمین خواهد کرد. 

 

 

ارسال نظر: