باید روحیه مسئولیت اجتماعی را احیاء کرد

کدخبر: 2378565
خبرنگار:

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خواستار تقسیم کار مناسب میان تمام مجموعه‌های مرتبط با بحث فریضتین شد و گفت: باید جهادی عمل و روحیه مسئولیت اجتماعی را احیاء کرد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی اعضای اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به عضویت ستاد امر به معروف و نهی از منکر در شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع می‌شود و اگر این شورا نظری درباره آن نداشته باشد، به عنوان مصوبه از سوی رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.

وی افزود: ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند اسناد خود را از طریق شورای فرهنگ عمومی کشور پیش برد.

در بخشی از این نشست آیت‌الله صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر ، حیات توحیدی، دینی، اخلاقی و اقتدار ملی جامعه را منوط به احیای امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر نباید به عنوان یک اداره دیده شود، بلکه نیازمند نگاه جامعی درباره آن هستیم.

وی ادامه داد: رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر هر استان نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان است که این امر نشانگر فراقوه‌ای بودن ستاد است به همین دلیل نباید در چارچوب اداره دیده شود، بلکه باید به عنوان کانون و نهادی با هدف حفاظت از روحیه انقلابی نظام مورد توجه قرار گیرد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تأکید بر این‌که ۶ وزارتخانه اثرگذار عضو اصلی این ستاد است، تاکید کرد: کمتر کانون و نهادی از چنین جایگاهی برخوردار است و باید نسبت این ستاد با ارگان‌ها و نهادهای حاکمیتی مشخص شود؛ چرا که هر مجموعه‌ای حراستی، حفاظتی، انتظامی، فرهنگی و... وظایف خاص خود را دارد.

آیت‌الله صدیقی گام نخست در بحث امر به معروف و نهی از منکر را انجام کارهای ایجابی عنوان کرد و گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط می‌تواند در بخش ایجابی نقش آفرینی کند.

امام جمعه موقت تهران، خواستار تقسیم کار مناسب میان تمام مجموعه‌های مرتبط با بحث فریضتین شد و گفت: باید جهادی عمل و روحیه مسئولیت اجتماعی را احیاء کرد. در صورتی می‌توان به اهدافی همانند نظارت مردم به مسئولان و همچنین جامعه زنده، پویا و بازدارنده که در آن معروفات احیا و منکرات رنگ ببازد، رسید که مسئولیت اجتماعی و عمومی احیا شده و مردم پای کار بیایند. وگرنه با قانون صرف نمی‌توان کاری از پیش برد.

وی ادامه داد: باید کمیته‌ای با حضور کارشناسان متعهد و دغدغه‌مند نهادهای عضو ستاد امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شود تا در آن موضوعات مهم کشور مطرح و در زمینه جلوگیری از ایجاد منکرات برنامه‌ریزی شود. همچنین برای مردم تبیین شود که ستاد به دنبال یقه گرفتن نیست، بلکه حامی، تسهیل‌گر، ریل‌گذار و پیگیر مطالبات آن‌هاست.

آیت‌الله صدیقی با تأکید بر ورود دستگاه‌ها به ویژه حوزه‌های علمیه در بحث امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: ستاد امر به معروف علاوه بر مطالبه‌گری، آمادگی دارد که برای وزارتخانه‌ها و نهادها محتواهای مربوط به فریضتین را تأمین کند.

وی همچنین براساس روایات، تشکیل و بقا حکومت اسلامی را مبتنی بر احیای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: باید در ستاد امر به معروف و نهی از منکر مطالبات مردم که از لسان رهبر معظم انقلاب مطرح می‌شود را پیگیری کنیم و وظیفه هر دستگاه و مجموعه‌ای مشخص باشد.

آیت‌الله صدیقی در بخش پایانی سخنان خود از راه‌اندازی سامانه «سو» خبر داد و تأکید کرد که این سامانه به صورت کشوری به کار خود ادامه خواهد داد.

 

ارسال نظر: