کارزار درخواست لغو مصوبه دستمزد 1402

کدخبر: 2376426

امضای بیش از 9 هزار نفر پای کارزار درخواست لغو مصوبه دستمزد 1402

نسیم آنلاین: در روزهای پایانی سال 1401 شورای عالی کار تصمیم به رشد 27 درصدی حداقل دستمزد در سال 1402 نسبت به سال قبل گرفت. تصمیمی که البته باتوجه به وضعیت تورم در سال 1401 تعجب برانگیز بود. این تصمیم واکنش‌هایی را به همراه داشت. از جمله‌ی این واکنش‌ها، کارزاری بود که با عنوان «کارزار درخواست لغو مصوبه دستمزد 1402» در 29 اسفند 1401 راه‌اندازی شد. مخاطب این کارزار رئیس جمهور است و امضا کنندگان آن از رئیسی خواسته‌اند تا این مصوبه را لغو کند. تاکنون بیش از 9 هزار نفر به این کارزار پیوسته‌اند. 

متن این مطالبه‌ی جمعی به شرح ذیل است: 

ریاست محترم جمهوری

جناب حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی

سلام

نظر به اینکه ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار را موظف کرده است حداقل‌ دستمزد کارگران را بر اساس دو معیار «نرخ تورم» و «سبد معیشت خانوار» تعیین کنند و شورای عالی کار امسال بدون توجه به این دو معیار، رقمی جعلی و غیرقانونی را برای حداقل‌ دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۲ تصویب کرده است.

ما امضا کنندگان این کارزار از جنابعالی به‌عنوان پاسدار و مجری قانون تقاضا داریم ضمن لغو این مصوبه غیرقانونی، زمینه تشکیل مجدد جلسات تعیین دستمزد با رعایت تکالیف قانونی در ماده ۴۱ قانون کار را فراهم آورید.

در بهمن 1401 رکورد تورم سالانه شکسته شد. علاوه بر تورم سالانه، تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در بهمن امسال برابر با 70.5 درصد ثبت شد. عدم همخوانی نرخ تورم با رشد 27 درصدی حداقل دستمزد سوالاتی ایجاد کرده است که به واسطه‌ی برگزاری جلسه تصمیم گیری پشت درب های بسته بی پاسخ باقیمانده است. حداقل انتظار از رئیس جمهور و نمایندگان دولت در شورای عالی کار این است که از این تصمیم دفاع کرده و علت عدول از متن مصرح قانون را توضیح دهند.

ارسال نظر: