قیمت خرید تضمینی گندم افزایش می یابد؟

کدخبر: 2376497

تلاش‌ها برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در مجلس آغاز شده است

نسیم‌آنلاین:‌ شهریور 1401 بود که قیمت خرید تضمینی گندم توسط وزیر جهاد کشاورزی اعلام شد. به گفته‌ی ساداتی نژاد قیمت گندم در سال زراعی 1401 - 1402 در مجموع 13 هزار تومان تعیین شد. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بحث‌هایی در خصوص افزایش قیمت اعلام شده به گوش رسید.

کمیسیون کشاورزی مجلس در اولین جلسه خود در سال 1402 پیشنهاد افزایش قیمت به 17 هزار تومان را مطرح کرد.

نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس در گفت وگو با خانه ملت با بیان اینکه کشاورزان گندم‌کار بسیار نگران هستند گفت: در سیاست کلی نظام و دولت بر توسعه کشت و برداشت گندم تاکید دارد به همین دلیل آنچه که می‌تواند به نظر بنده به کشاورزان در این راستا کمک کند خرید به موقع و تضمینی گندم با قیمت مناسب است که به نظر بنده این قیمت باید حداقل 20 هزار تومان باشد.

کعب عمیر نماینده مردم شوش مجلس یازدهم در نشست علنی دوشنبه 28 فروردین در تذکری شفاهی به رئیس جمهور نرخ بالاتری پیشنهاد داد و خطاب به رئیس جمهور عنوان کرد: از شورای قیمت گذاری انتظار داریم نرخ خرید تضمینی گندم براساس واقعیات فعلی اصلاح شود، در غیر این صورت شاهد واردات گندم خواهیم بود، لذا باید طبق شعار سال و حمایت از تولیدکنندگان این قیمت به 25 هزار تومان برسد.

سیدحمزه امینی نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس در نشست علنی دوشنبه، 28 فروردین ماه مجلس در تذکر شفاهی خود عنوان کرد: به استحضار دولت می‌رسانم خرید تضمینی گندم با قیمت کمتر از 20 هزار تومان یعنی نابودی کشاورزان و گندمکاران زحمتکش. آقای رئیس جمهور لطفاً عنایت ویژه داشته باشید که با توجه به تورم اخیر قیمت تمام شده گندم برای کشاورزان حداقل 18 هزار تومان است؛ امید بیافرینید در دل گندمکاران زحمتکش.

این اظهارات با وجود تعیین قیمت توسط وزارت جهاد کشاورزی در شهریور سال گذشته به این پشتوانه مطرح می شود که در سالهای گذشته دولت بعد از تعیین قیمت اقدام به اصلاح قیمت کرده بود. سال گذشته با وجود تعیین نرخ 7500 تومان برای هر کیلو گندم، به دلیل وقوع جنگ روسیه و اوکراین و افزایش شدید قیمت جهانی گندم، نرخ خرید تضمینی از 7500 به 11500 تومان افزایش یافت.

با وجود شروع برداشت گندم در برخی مناطق باید دید که دولت چه تصمیمی در این خصوص خواهد گرفت

ارسال نظر: