سریع‌ترین راه فرار از مشکلات مالی

کدخبر: 2377223

برخی اقدامات توسط هر دو گروه فرو دست و فرا دست همزمان انجام می‌شود. اسپرت کردن ماشین و حرکت با سرعت بالا هم از این کارهاست که برای هر کدام از این دو گروه‌ معنی متفاوتی دارد

نسیم‌آنلاین؛ محمد غفاری: مشاغل موجود در دنیا اکثرا حوصله‌ سربر و کسل‌کننده هستند. یک دفتری وجود دارد، جایی می‌نشینید پشت میز و  با اتوماسیون و سیستم که قطع شده‌است سروکله می‌زنید. هر روز یک سری کار معمولی و تکراری انجام می‌دهید و با هر وسیله نقلیه‌ای که در توان‌تان باشد به خانه برمی‌گردید. شغل هر کس باید شخص را به زحمت بیندازد. کاری خوب است که انجام دادنش از دست هر کسی برنیاید. افراد موفق در عرصه اقتصاد که توانسته‌اند پول زیادی بدست بیاورند معمولا توصیه‌هایی می‌کنند. یکی از آن توصیه‌ها این است که ریسک کنید و وارد یک کار جدید و پرخطر شوید. کارهایی معمولا درآمد زیادی خواهند داشت که هر کسی جرئت و توانایی ورود به آن‌ها را نداشته باشد. بهترین معیار برای جدا کردن کار خوب از کار بد، معیار خطر مرگ است. در شرایطی که فلاکت سراسر زندگی شما را گرفته‌است و درآمد خوبی هم ندارید، کاری برای شما مناسب است که شما را از این فلاکت نجات بدهد. فلاکت‌هایی مانند؛ دشورای‌های زندگی در مناطقی غیر از مرکز، پشتوانه خانوادگی ضعیف و عدم موفقیت در کسب سرمایه‌های مختلف از جمله فرهنگی و ... عملا شما را  در یک موقعیت اضطراری قرار می‌دهد. در این موقعیت خواهید فهمید که مرگ در این موقعیت ارزش‌مند است. مرگ بسیار شیرین و دلچسب است وقتی آینده‌ای که می‌توانید برای خود متصور بشوید حتی در حداقلی‌ترین حالت از زندگی یک فرد شهرنشین تهرانی ده پله پایین‌تر است. در نتیجه، اگر کاری می‌کنید که در فرایند کار مرگ شما را تهدید نمی‌کند، کار خوب و جذابی ندارید. من هم مثل شما کار درست و درمانی ندارم و صرفا قصد دارم یکی از مشاغل جذاب و خوب در وضعیت کنونی کشور را به شما معرفی کنم.

ماشین‌هایی که ناخودآگاه توجه شما را جلب می‌کنند

در شهر تهران شما می‌توانید با حضور در خیابان‌های محله‌های مختلف، شاهد ماشین‌هایی باشید که وضعیت متفاوتی با حالت عادی خود دارند. ماشین هم مانند هر وسیله و جسم دیگر می‌تواند جلوه‌های مختلفی به خود بگیرد. ماشین‌ متفاوت چیزی است که زیادتر از حد معمول به آن‌ رسیدگی شده است. شما می‌توانید با رفتن به یک آرایشگاه شکل ظاهری خود را متحول کنید، پس ماشین هم اگر جای درستی برده شود جلوه متفاوتی پیدا خواهد کرد. یکی از کارهای رایجی که عشاق وسایل نقلیه شخصی از جمله ماشین و موتور انجام می‌دهند، دست زدن به فعل «تیونینگ» می‌باشد.

nody-عکس-پژو-405-شوتی-اسپرت-1629537797

تیونینگ کردن ماشین یعنی دست زدن به اقداماتی در مورد موتور و دیگر اعضای مرتبط ماشین که ماشین را به اصطلاح اسپرت می‌کند. اسپرتی‌های متعددی در تهران وجود دارند که می‌توانند برای ظاهر و باطن ماشین شما کارهایی بکنند که جذاب‌تر دیده شوید. ماشین‌های اسپرت‌شده معمولا شیشه‌های دودی، کمک فنر بالا یا پایین رفته، موتور تقویت‌شده، باندهای فراصوت و اگزوزهایی دارند که صدای خیلی بلند و غیرعادی می‌دهند. این کارها توسط یک فرد احتمالا پولدار یا خیلی عشق ماشین اتفاق می‌افتد. البته جدای از این اسپرت کردن ماشین در شهر تهران یا هر شهری برای شما سودی ندارد و  تنها باعث پولدارشدن فرد اسپرتی می‌شود.

ماشین‌هایی که آرزو دارند دیده نشوند

در مکانی دورتر، در حوالی مرز‌های ایران، ماشین‌هایی هستند که به دست صاحبان خود تغییراتی پیدا می‌کنند. تغییراتی که شامل کمک‌فنرهای عقب را بالا دادن، شیشه را دودی کردن، موتور را تعویض یا تقویت کردن است. این تغییرات روی ماشین‌های 405 و پرشیا انجام می‌شود. خودروهای فرانسوی تقویت‌شده‌ی تماما اسپرت، جولان شدیدی در مناطق حاشیه‌ای کشور می‌دهند. این دوست‌داران ماشین و سرعت بالا معمولا در شهرهای استان کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، ایلام، سیستان و بوشهر حضور دارند. این افراد بیشتر از هر چیزی برای ماشین خود هزینه می‌کنند. گاهی وانت نیسان‌هایی هم برای جابجایی بار از مرز به مرکز دست به انجام کارهایی شبیه به این می‌زنند ولی رفتارهای رانندگی و باربری این گروه متفاوت با گروهی است در مورد آن صحبت می‌کنیم.

شغل و حرفه‌ای که متن دارد سعی می‌کند آن را توضیح بدهد، شغل حمل کالاها و هر آن چیز دیگر قاچاق با ماشین است. «شوتی‌» اسمی است که این گروه برای خود گذاشته‌اند. شوتی‌ها هر روز با ماشین‌های فوق سریع خودشان به سمت مرز حرکت می‌کنند تا بتوانند به آن سوی مرز رفته و اجناسی را به داخل بیاورند. شوتی‌های ایران درگیر یک ریسک و خطر روزمره هستند. خطری که هر روز برای این گروه بوجود می‌آید و از شدت جدی بودن به امری تبدیل می‌شود که انگار اصلا وجود ندارد. شوتی‌ها هر روزی که سر کار می‌روند وارد یک جدال خیابانی با پلیس و مرزبانی می‌شوند. جدالی روزمره و خطری درونی‌شده که شما می‌توانید با یک سرچ ساده در اینستاگرام شاهد آن باشید. جماعت شوتی هر روزی که سرکار هستند، ممکن است بمیرند.

جاده‌های مرزی ایران هر روز شاهد هنرنمایی افرادی هستند که در حال فرار و مخفی‌کاری بودن انتخاب‌شان نبوده‌است. شوتی‌ها هر روز به قول سعدی با «دلی شکسته و جانی نهاده بر کف دست» پشت فرمان ماشین می‌نشینند و برای درآوردن خرج زندگی خود در خیابان‌های ناامن حاشیه کشور به سمت مرز پرواز می‌کنند. شوتی‌شدن یک انتخاب سخت و خطرناک است اما یکی از معدود راه‌هایی است که باعث می‌شود شما وضع مالی خوبی در محل زندگی خود در جایی غیر از مراکز استان داشته باشید. شوتی‌ها را می‌توان متناسب با اینکه چه چیزی در ماشین خود جابجا می‌کنند به دسته خلاف‌کار و کمتر خلاف‌کار تقسیم کرد. طبیعتا هر دو گروه هنجارشکن هستند اما گروهی که دست به قاچاق اسلحه، مواد مخدر و  آدم می‌زنند قطعا خلاف‌کارتر از وارد کنندگان اجناس مصرفی علی‌الخصوص لباس هستند. اجناس قاچاقی که این گروه ماشین‌سوار به ایران می‌آورند از قیمت دیگر جنس‌های وارداتی ارزان‌تر است. اگر بتوانید جایی را پیدا کنید که لباس خارجی قاچاق داشته باشد به راحتی می‌توانید کالای پوشاک خود را با قیمت مناسب‌ بخرید. در هر صورت این گروه برای پول هر چیزی را برای شما از مرز به داخل کشور جابجا می‌کنند.

مسابقه‌ای برای زنده ماندن

 هر روز که این ماشین‌ها موتور خود را روشن می‌کنند و خط لاستیک خود را روی آسفالت به جا می‌گذارند جدالی واقعی و جدی در جاده‌های کشور شروع می‌شود. در هر بخشی از این جدال ممکن است از هر دو طرف تیراندازی بشود. هر طرف تلاش‌هایی برای پنچر کردن لاستیک طرف مقابل انجام می‌دهد. نیروی انتظامی در برخورد با شوتی‌هایی که کالا جابجا می‌کنند مقدای ملایم‌تر برخورد می‌کند اما در مورد قاچاق مواد و انسان و سلاح جدی‌ است. ماشین‌های شوتی راه‌هایی برای فرار از دست پلیس و مبارزه با آن‌ها دارند. شوتی‌ها با پرتاب میخ در خیابان و محو و بالا پایین کردن پلاک و ایجاد اقداماتی که می‌تواند از اگزوز دودزا خارج کند، سعی می‌کنند از دست پلیس فرار کنند.

کار شوتی خطرات بسیاری دارد و ممکن است شما در هنگام کار جان خود را از دست بدهید. سرعت زیاد، در ماشین‌هایی که هر لحظه ممکن است بخاطر ایراداتی شما را با مشکل روبرو کنند، در کنار مشکلات جاده‌ای و حضور پلیس، همگی از خطرات جدی این کار هستند. شوتی‌ها در جاده برای فرار از دست پلیس با سرعت بالای 200 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند. در اثنای راندن ماشین با این سرعت هر لحظه ممکن است در یک پیچ چپ کنید و دار فانی را وداع بگویید. همچنین بخاطر اینکه شلیک گلوله از طرف پلیس احتمالا از راننده‌ای که سرعت خیلی زیادی دارد دقیق‌تر است، در فرایند درگیری با پلیس و مرزبانی می‌توان درصد بالایی از احتمال را داد که فرد شوتی از دنیای ما خداحافظی کند.

به سختی با تعدادی از این افراد ارتباط گرفتیم. شوتی‌ها معمولا جوان هستند و سن زیادی ندارند. آن‌ها درآمد خوبی از این کار بدست می‌آورند. برخی از این افراد تنها برای پول به این کار وارد می‌شوند و جدای از انگیزه اقتصادی انگیزه‌ی دیگری ندارند. گروه ذکرشده حتی گاهی از شهرهای دیگر و تنها برای اینکه درآمد خوبی داشته باشند به این کار مشغول می‌شوند. گروه دیگری وجود دارد که از ابتدا بخاطر شرایطی که حاشیه‌نشین بودن در ایران به آن‌ها تحمیل کرده‌است، این شغل را انتخاب کرده‌اند. این کار در مناطق مرزی علاوه بر پول خوب برای این آدم‌ها هویتی یاغی می‌سازد. شأنیت اجتماعی این کار، هویتی برای شما می‌سازد که در بطن آن در برابر شهر و مرکز صف‌آرایی کرده است و از راه ناهنجاری به ادامه زندگی می‌پردازند. اکثر این افراد در شهرستان خود بدلیل عدم وجود شغل و سود نداشتن کشاورزی وارد چرخه قاچاق شده‌اند. فرهنگ شوتی‌ها یک فرهنگ مخصوص طبقه فرودست است. شوتی‌ها خرده‌فرهنگ جالب و منحصر به فرد خودشان را دارند و در فضای مجازی هم بشدت فعال هستند. شوتی‌ها محتواهایی از ماشین‌های خود با سرعت بسیار زیاد، درگیری‌ها، بارزدن‌ها و ... تولید می‌کنند. این نوع از زندگی که مخصوص گروه فرودست و شهروندان حاشیه‌ای کشور است؛ خطرناک، ریسکی، سریع و تفریح‌محور است. زندگی این گروه توسط خودشان به شکلی بازنمایی می‌شود که نوعی فخرفروشی است. شوتی‌ها در واقع زندگی سختی دارند و از سرعت ماشین‌شان می‌توان متوجه شد که برای زنده ماندن عجله‌ای ندارند، بلکه بیشتر به سمت مرگ پرواز می‌کنند.

ارسال نظر: