اوج‌گیری بیکاری و بحران ناکارآمدی در انگلیس

کدخبر: 2370000

چنانچه مرکز آمار انگلیس اعلام کرده نرخ بیکاری در این کشور در سه ماهه منتهی به نوامبر سال گذشته (۲۰۲۰) به بالاترین سطح خود در حدود ۵ سال گذشته رسیده است.

بنا به اعلام نورنیوز، انگلیس این روزها در حال تجربه شرایطی است که نرخ امید به آینده در میان مردم این کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است.

چنانچه مرکز آمار انگلیس اعلام کرده نرخ بیکاری در این کشور در سه ماهه منتهی به نوامبر سال گذشته (۲۰۲۰) به بالاترین سطح خود در حدود ۵ سال گذشته رسیده است.

در این مدت حدود یک میلیون و ۷۲۰ هزار نفر بی‌کار بوده‌اند که نشان می‌دهد در مقایسه با سال گذشته ۴۱۸ هزار نفر بر تعداد بیکاران (عمدتا گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال) افزوده شده و بنابر داده‌های مالیاتی تعداد حقوق بگیران در ماه گذشته در مقایسه با فوریه ۲۰۲۰ حدود ۸۲۸ هزار نفر کمتر بوده است.

گرچه منابع رسمی دولت جانسون دلیل بروز این شرایط را تنها به موضوع کرونا مرتبط می‌دانند، اما به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل موجب شکل‌گیری آن و کوچکتر شدن ۲.۶ درصدی اقتصاد این کشور شده است.

دولت انگلیس در حالی سال جدید را آغاز کرده که در کنار سوء مدیریت بحران کرونا به ویژه با توجه به اوج‌گیری کرونای انگلیسی، ناتوانی دولت در حل بحران‌های سیاسی از جمله برگزیت و اختلافات لندن با اسکاتلند و ایرلند نیز این فضا را تشدید کرده است.

انگلیس از نقطه نظر مدیریت بحران همه‌گیری کرونا یکی از ضعیف‌ترین کشورها دست کم در میان کشورهای پیشرفته و مدعی محسوب می‌شود که آمار رسمی مبتلایان و تلفات آن به نسبت جمعیت رقم قابل توجهی را نشان می‌دهد و اخیرا نیز به اذعان رسانه‌ها، بیمارستان‌های این کشور شرایطی شبیه شرایط جنگی را تجربه کرده‌اند.

در خصوص اثرگذاری برگزیت بر این شرایط نیز، «یورونیوز» در گزارشی مبتنی بر آمارهای رسمی اعلام کرده؛ تنها در اولین هفته ژانویه شمار اتباع انگلیسی که مایل به خرید خانه در اسپانیا هستند، تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده که با خروج نهایی این کشور از اتحادیه اروپا مرتبط است.

این شرایط در حالی رقم می‌خورد که دولت بوریس جانسون یکی از حامیان خود در موضوع برگزیت یعنی دونالد ترامپ را نیز پس از انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ ایالات متحده از دست داده و در حال بازتولید مناسبات خود با تیم دموکرات‌ها در دولت آینده آمریکاست.
با این وجود، آنچه از منابع غیر رسمی و لابلای اظهارنظرهای عمومی در شبکه‌های اجتماعی به دست می‌دهد اینکه؛ شهروندان به دلیل «پنهان‌کاری» چند ماهه در خصوص جهش ویروس انگلیسی و عدم شفافیت درباره واکسن کرونا به ویژه آنچه در مورد شرکت آسترازنکا رخ داد، دولت جانسون را مقصر بروز شرایط جدید می‌دانند.

شهروندان انگلیسی البته رسانه‌های رسمی این کشور را به دلیل سانسور حقایق موجود در خصوص بحران مدیریتی دولت، مقصر دانسته و آن‌ها را به فرافکنی و توسل به خرافات متهم می‌کنند.

بی‌بی‌سی رسانه دربار بریتانیا همین چند هفته پیش با انتشار گزارش مفصلی درباره «ناپدید شدن ملکه کلاغ‌های برج لندن»، بروز چنین شرایطی را به این مسئله مربوط دانسته بود!

 

منبع: میزان
ارسال نظر: