پژو ۲۰۷ جانشینی نه چندان موفق

کدخبر: 2373284

شاید اگر بخواهیم عنوان پرفروش‌ترین و موفق‌ترین هاچبک بازار را به خودرویی بدهیم، پژو ۲۰۶ لایق‌ترین خودرو برای این القاب است. خودرویی که دو دهه در بازار ایران یکه‌تاز میدان بوده و هنوز هم با وجود واردات خودروهای متنوع، یکی از انتخاب‌های بازار است. ایران خودرو بعد از استقبال از پژو ۲۰۶، تصمیم به عرضه فیس‌لیفت این خودرو با عنوان پژو ۲۰۷ گرفت. خودرویی که در کشور فرانسه، با کد ۲۰۶ پلاس فروخته می‌شود در بازار ایران با یک نام جدید ظاهر شده است. اولین سری پژو ۲۰۷ در سال ۹۵ وارد بازار شد و علاقمندان به پژو ۲۰۶ را به سمت خودرویی کشانید که از لحاظ ظاهری شبیه به هاچبک محبوبان بود ولی از نظر امکانات فنی و رفاهی خودرویی قابل تامل به حساب می‌آمد. اما آیا پژو ۲۰۷ در بازار ایران موفق بود؟

پوسته جدید بر خودرویی قدیمی

پژو ۲۰۷ همان ترکیب ۲۰۶ قدیمی را دارد. تغییر فقط در فرم چراغ‌های این خودرو دیده می‌شود که کمی بزرگتر و برجسته شده است. همان اتاق، همان خطوط و همان ترکیب کلی قدیمی با رنگ و لعابی جدید  به عنوان خودرویی تازه معرفی شده است. کابین ضمن حفظ طراحی قدیم خود، با اضافه شدن المان‌هایی مانند مانیتور، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، قطعات کرومی روی کنسول و فرمان و روکش چرمی صندلی‌ها، کمی رنگ مدرن گرفته است. اما ایران خودرو، در بخش امکانات رفاهی برای این هاچ بک جدید بهتر عمل کرده است. پژو ۲۰۷ مجهز به کروز کنترل شده  و با این امکان کمی در ردیف خودروهای جدیدتر قرار گرفته است. علاوه بر این، مانیتور ۷ اینچی لمسی، دوربین عقب، نویگیشن، کامپیوتر سفری، سنسور عقب،دی لایت و آینه‌های جانبی با تنظیم برقی از امکانات خوب این خودرو محسوب می‌شوند. وجود دو کیسه هوا و سیستم کنترل کشش و پایداری هم ایمنی پژو ۲۰۷ را بیشتر کرده است. اما این خودرو برای رقابت با نمونه‌های چینی وارد شده به ایران، کمبودهای بسیار زیادی دارد.

پژو ۲۰۷ هاچ بک تند و تیز یا خودرویی کم توان؟

قلب تپنده پژو ۲۰۷، همان پیشرانه ۴ سیلندر TU5 است که فعلا بهترین پیشرانه استفاده شده در محصولات تولید ایران است. پیشرانه‌ای ۱.۶ لیتری که قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر را برای این هاچ بک دورگه فراهم کرده است. ایران خودرو پژو ۲۰۷ را با دو گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه کرده است. در نمونه دستی، گیربکس ۵ دنده دستی و در نمونه اتوماتیک۴ دنده اتوماتیک وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارند. در مشخصات فنی وقیمت ماشین 207 ، شتاب ثبت شده برای این خودرو ۱۲.۶  ثانیه است که در نسخه دنده‌ای با کمی بهبود عملکرد پیشرانه، به ۱۱.۶ ثانیه تقلیل پیدا کرده است. پژو ۲۰۷ میانگین سوخت ۶.۶ لیتر را ثبت کرده که عددی خوب و قابل توجه است.

پژو ۲۰۷ ارزش خرید دارد؟

هنگام خرید هر خودرویی باید مزایا و معایب آن خودرو را بررسی کرد و بر اساس آن، امتیاز خرید را تعیین کرد. این خودرو کیفیت ساخت خوبی دارد. در عین حال مصرف سوخت پایین و وجود امکانات نسبتا بهتر از پژو ۲۰۶، ارزش خرید این خودرو را بیشتر کرده است. اما در کنار آن موضوع، باز هم ضعف عملکرد گیربکس اتوماتیک، گریبان یک خودروی ایرانی دیگر را گرفته است. از این گذشته، کروز کنترل و فرمان برقی حالا دیگر آپشن‎هایی سفارشی برای ۲۰۷ است که با پرداخت مبلغی بیشتر بر روی آن نصب می‌شود. علاوه بر این‌ها امکاناتی مانند روکش چرمی صندلی‌ها، سقف پانوراما یا ترمز دیسکی عقب! هم امکاناتی است که باید سفارش داد. مشکل کمبود جای کابین و صندوق عقب و البته سادگی بیش از حد کابین را هم اگر به نقاط ضعف پژو ۲۰۷ اضافه کنیم، آن وقت داستان روی دیگری پیدا می‌کند. اگر در سامانه‌های خرید و فروش خودرو، قیمت ماشین های مختلف ببینید، متوجه خواهید شد که با قیمت پژو ۲۰۷، امکان خرید خودروهای چینی، با امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بیشتر و البته طراحی بدنه جدیدتر هم وجود دارد. این بالا بودن قیمت پژو ۲۰۷  و یکسان بودن پیشرانه با پژو ۲۰۶ از دلایل کم شدن استقبال از این خودرو بوده است. چرا که بسیاری معتقدند این خودرو ارزش این همه هزینه را ندارد. اما باز هم پژو ۲۰۷ در بازار خودروهای داخلی یکی از پرمخاطب‌ترین خودروهاست.

ارسال نظر: