پمپ سیرکولاتور و کاربرد آن

کدخبر: 2373314

در این مطلب به بررسی در خصوص معرفی و آشنایی با نمونه ی پر کاربرد ازسیستم آبرسانی تحت عنوان پمپ سیرکولاتور و کاربرد آن خواهیم پرداخت. گفتنی است امروزه برای جابه جایی آب و هرنوع سیال دیگری در صنایع مختلف ابزار و تجهیزات گوناگونی طراحی و ساخته شده که هریک بسته به نوع کارایی در یک محیط متناسب با آن مورد استفاده قرار میگیرد. به طور کلی برای آشنایی با این نوع از تجهیزات به این معنا که پمپ سیرکولاتور و کاربرد آن چیست باید آن را به عنوان ابزاری معرفی نمود که با روش مکانیکی در انتقال دادن مایعات درسیستم ایفا کننده نقش مهمی میباشد و نیز بواسطه ی دارا بودن قابلیت های انحصاری در مصارف گوناگون ازجمله صنعت، وسایل نقلیه و غیره کارایی لازم را دارند. به همین منظور پمپ ها در نوع های متفاوت برای کارایی های بسیاری تولید شده و پاسخگوی مناسبی برای نیاز یک سیستم محسوب می گردند .

به طور کلی پمپ سرکولاتور را ابزاری می نامیم که از طریق سیرکوله کردن به انتقال و چرخش درون یک سیستم میپردازد که این امر لازمه ای است که میبایست در هر سیکل صورت بگیرد که در یکسری از تجهیزاتی این چنینی پمپ میتواند این کار را صورت دهد. در رابطه با ساختار این مدل از تجهیزات باید گفت متشکل از دوبخش الکتروموتور و پمپ آب بوده که بواسطه ی پروانه های تعبیه شده در آن آب یا هرنوع سیالی را به سمت بالا، جلو یا دریچه خروجی پمپ هدایت می کند. مورد دیگری که در خصوص آشنایی با این نوع از تجهیزات مورد توجه قرار دارد بررسی کاربرد و نوع قطعات به کار رفته ی این دستگاه است برای مثال کارکرد پروانه در این سیستم مانند یک پروانه عمل کرده که بوسیله ی یک چرخ تیغه داربوجود آمده و هر زمان که چرخش سریع صورت گیرد، پروانه قدر است سیال ورودی را به سمت جلو هدایت کند و نیز نیروی الکتریکی موجود در این پروانه به منظور ایجاد نیروی جنبشی در داخل پمپ سیرکولاتور به الکتروموتورها نیاز داشته که با یک پوشش ضد آب در کنار پروانه قرار گرفته و در این مرحله آب به سمت بالا پمپاژ می گردد و به این ترتیب آب درون مدار گردش پیدا کرده تا دوباره به وضعیت قبلی باز گردد. در نهایت آب به طور مداوم گردش داشته و وارد دستگاه می شود تا بوسیله ی افزایش فشار دوباره چرخه را شکل دهد. در ادامه به بررسی بیشتر این سیستم و کارایی‌های آن خواهیم پرداخت.

پمپ سیرکولاتور و انواع آن

ازآنجا که این محصول همواره در جایگاه ویژه ای در مورد استفاده قرار گرفتن برخوردار است شرکت های بسیاری نیز در زمینه ی تولید وعرضه  آن اقدام به فعالیت نموده و سالانه ملیون ها دستگاه ازنوع پمپ های سیرکولاتور را طراحی و را در بازار رقابتی وارد می نمایند در واقع این قبیل تجهیزات آبرسانی با دارا بودن یکسری از قابلیت ها همواره مورد انتخاب افراد به منظور استفاده در زمینه های گوناگون قرار می گیرند. طراحی و تولید این سیستم ها به نحوی بوده که در انواع گوناگون ساخته و در کاربری های مختلف مورد مصرف قرار میگیرند. به عنوان یک نمونه از این از برندهای مطرح ،معتبر و پر کاربرد در بازار می توان پمپ سیرکولاتور گراندفوس را نام برد که با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا در بالاترین سطح کیفیت به بازار جهانی عرضه می شوند. به طور کلی با استفاده از این پمپ ها میتوان سیالاتی با حداقل دمای 10- و حداکثر دمای 130 درجه سانتیگراد است را پمپاژ و جابه جا نمود. اگر بخواهیم دیگرکاربردهای بیشتر و یا مزایای پمپ سیرکولاتور را معرفی نماییم میبایست به نقش مهم آن درمصارف صنعتی و تجاری اشاره کرد که به عنوان مثال در تجهیزاتی از جمله رادیاتور ، پکیج، سیستم گرمایش از کف و یا تهویه مطبوع که نیاز به گردش و انتقال سیالات است از این نوع پمپ به منظور تامین آب سرد و گرم استفاده می شود.

انواع پمپ سیر کولاتور

این نمونه از تجهیزات به طور کلی به گونه ای طراحی شده اند که درون سیستم پکیج های گرمایشی قرار گرفته تا عمل انتقال و گردش  آب در مدار گرمایشی را انجام دهند. اگر بخواهیم نمونه های موجود از این سیستم را معرفی نماییم میبایست مدل های  پمپ سیرکولاتور تحت عنوان مدل خطی و زمینی را معرفی نمود که در ادامه ی مطالب به بررسی بیشتر در خصوص ویژگی های هر یک از این مدل ها می پردازیم 

پمپ سیرکولاتور زمینی: این مدل از پمپ ها عمدتا دارای جنسی از چدن داشته و پروانه ای هم که در داخل آن قرار دارد نیز از همین جنس یعنی چدن ویا برنج میباشد. و کارایی آن  هم در هر زمان که میزان فشار و بازدهی بالاتر از مقدار پمپ های خطی باشد، پمپ های زمینی دارای بیشترین کاربرد می شوند. به طور کلی این پمپ به دونوع اتابلوک و الکتروپمپ تقسیم شده که معیار تفاوت در این دو بسته به محل قرار گیری و کاربردشان میباشد به این معنا که اتابلوک ها الکتروموتور و پمپ را در داخل خود بوسیله ی یک رابط متصل قرار داده اند و الکتروپمپ ها نیز، کوپله و شاسی را بهم مرتبط می نمایند که در نهایت نیز این پمپ ها از لحاظ محل قرار گیری روی زمین نصب و مورد استفاده قرار میگیرند.

پمپ سیرکولاتور خطی: در بررسی پمپ سیرکولاتور و کاربرد آن به نوع خطی از این سیستم می رسیم .این نوع از پمپ ها در دونوع که یکی با بدنه ی چدن و دیگری با بدنه ی استیل ساخته شده اند اما به طور معمول دارای بدنه ی چدنی و نیز پروانه ای که در درون تعبیه شده دارای جنس پلی آمید بوده که دارای خاصیت ضد زنگ زدگی است. محور پمپ خطی با سیل بند مکانیکی بسته شده و با توجه به زمینه کاربرد در دما و فشار متفاوت محفظه آب بندی های متفاوتی هم دارد. از این مدل پمپ سیرکولاتور به طورعمده به منظور گردش آب سرد و یا گرم در سیستم های گرمایشی و سرمایشی میتوان بهره برد. این پمپ ها در دومدل طراحی و ساخته شده اند که در نوع اول بوسطه ی کوپلینگ ها متصل و در نوع دیگربرای عملکرد نیازی به واسطه نمی باشد.

شما بازدیدگنندگان عزیز میتوانید با مراجعه به وبسایت دماپویا نسبت به مشاهده و خرید سایر سیستم های آبرسانی به منظور خریدی بهینه و مقرون به صرفه اقدام نمایید.

ارسال نظر: