کاربرد فلنج

کدخبر: 2373441

فلنج چیست ؟

فلنج برای اتصال شیرآلات، لوله ها، پمپ ها و سایر تجهیزات برای ساخت سیستم لوله کشی استفاده می­شود. به طور معمول فلنج ها جوش یا نخ می­شوند و دو فلنج با پیچ و مهره های آن ها با واشر به یکدیگر متصل می­شوند تا زمانی که یک مهر و موم فراهم شود و دسترسی آسان به سیستم لوله کشی را فراهم کند . این فلنج ها در انواع مختلفی از جمله لغزش روی فلنج، فلنج گردن جوش ، فلنج کور و فلنج جوش سوکت و... وجود دارند.

کاربرد فلنج

فلنج ها برای متصل کردن به پمپ ها یا کمپرسورها مورد استفاه قرار می گیرند. در انواع لوله ها که نیازمند جداسازی یا تغییر می‌باشند. فلنج ها به صورت جفت و به شکل دیسک هستند.

انواع فلنج ها و کاربرد آن ها

فلنج گردن دار جوشی

فلنج گردن جوش داده شده به عنوان فلنج مخروطی مخروطی یا فلنجی توپی بلند نیز شناخته می­شود. این فلنج دارای یک گردن است که می­تواند کشش لوله را حرکت دهد، در نتیجه فشار جمع شده در پایین فلنج را کاهش می­دهد. این با خطوط لوله ای که در دماهای بالا یا پایین کار می­کنند و فشار زیادی را تحمل می­کنند، سازگار است. فلنج های گردن جوشی در انتهای مخروطی بلند بدون زحمت قابل شناسایی هستند، که به آرامی از ضخامت دیواره از یک لوله یا اتصالات عبور می­کنند. این فلنج با موفقیت در فشار تا 5000 psi مورد استفاده قرار گرفته است.

فلنج جوشی سوکت

فلنج های جوشی سوکت فقط در خارج توسط یک جوش فیله متصل می­شوند و اغلب برای خدمات مهم توصیه نمی­شوند. این فلنج ها بیشتر برای خطوط کوچک سوراخ استفاده می­شود. هدف از ترخیص کالا از گمرک پایین سوکت جوش به حداقل رساندن فشار باقیمانده در ریشه جوش است که می­تواند در هنگام انجماد فلز جوش رخ دهد. عیب فلنج جوش سوکت فضای مناسبی است که باید ساخته شود. ترک خوردگی بین لوله و فلنج می­تواند باعث مشکلات خوردگی توسط محصولات خورنده و بیشتر در سیستم های لوله های فولادی ضد زنگ شود. این فلنج در بعضی از فرآیندها مجاز نیست و همچنین برای این فلنج، این اصل همیشه باید ابتدا توسط یک لوله و سپس به سادگی توسط یک اتصالات جوش داده شود.

فلنج کور

فلنج کور بدون سوراخ تولید می­شود و برای خالی شدن انتهای لوله ها، سوپاپ ها و دهانه های مخزن تحت فشار استفاده می­شود. از نظر فشار داخلی و بارگذاری پیچ و مهره، بیشترین فشار انواع فلنج، فلنج کور، به ویژه در اندازه های بزرگتر است. بنابراین، بیشتر این فشارها از نوع خمشی نزدیک مرکز است و چون قطر داخلی استانداردی وجود ندارد، این فلنج ها برای سیستم های دمای فشار بالاتر ایده آل هستند. عملکرد این فلنج ها مسدود کردن بخشی از لوله یا نازل روی رگ مورد استفاده نیست.

فلنج کور عینکی

این نوع فلنج معمولا برای تقسیم دائمی شبکه های لوله یا برای اتصال به یک دیگر استفاده می­شود. فلنج کور عینکی یک صفحه فولادی است که با دو دیسک با ضخامت مشخص بریده شده است. این دو دیسک توسط بخشی از فولاد شبیه قطعه یک عینک روی بینی به یکدیگر متصل می­شوند. این نام از این واقعیت ناشی می­شود که مونتاژ مانند عینک های واقعی به نظر می­رسد. یکی از دیسک ها یک صفحه جامد است، در حالی که دیگری حلقه ای و قطر داخلی آن برابر با فلنج است. از این نوع فلنج در سازه هایی که باید به طور منظم از سایر تاسیسات جدا شوند نیز استفاده می کنند.

فلنج لپ

هنگامی که لوله از مواد گران قیمت ساخته شده است، فلنج های اتصال لپ با انتهای خرد استفاده می­شود. به عنوان مثال، یک فلنج فولاد کربنی می­تواند به سیستم لوله فولاد ضد زنگ اضافه شود، زیرا فلنج با ماده موجود در لوله تماس نخواهد گرفت. انتهای خرد به لوله متصل می­شوند و فلنج ها شل می­مانند. شعاع داخلی این فلنج ها لبه اریب است تا شعاع انتهای خرد را پاک کند. فلنج های اتصال تقریبا شبیه به فلنج های اسلیپ هستند.

فلنج کاهشی

فلنج های کاهش دهنده برای هر زمانی که اندازه لوله تغییر کند طراحی شده است. آن ها در تمام طبقات فشار موجود و جایگزینی عالی برای اتصال دو اندازه مختلف لوله هستند. اگر یک تغییر غیرمنتظره، مانند پمپ  باعث تلاطم غیر ضروری شود، به هیچ عنوان نباید از این نوع فلنج استفاده شود. این فلنج برای استفاده در سیستم لوله کشی با تغییر قطر طراحی شده است. فلنج کاهش از یک فلنج با قطر مشخص با سوراخ جدا و قطر کوچکتر تشکیل شده است. فلنج های کاهنده با جوشکاری، چسب زدن یا بستن فلنج های همان اندازه که با قطعات مختلف اتصال متصل می­شوند.

شرکت پتروسا یکی از بزرگترین تامین کننده های تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی است که قطعات صنعتی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه بازار می نماید. شما می توانید جهت خرید شیر پروانه ای و یا هر تجهیز دیگر با شماره 02186073350 تماس حاصل کرده و از طریق کارشناسان مجرب این مجموعه مشاوره تخصصی دریافت نمایید.

ارسال نظر: