تست نوار مثانه به چه دلایلی انجام می شود؟

کدخبر: 2373748

تست نوار مثانه یا یورودینامیک (UDS) به ارزیابی و بررسی عملکرد مثانه، اسفنکترها و مجرای ادرار را در نگه داشتن و آزاد کردن ادرار می پردازد .

تست نوار مثانه

تست نوار مثانه یا  یورودینامیک (UDS) به ارزیابی و بررسی عملکرد مثانه، اسفنکترها و مجرای ادرار را در نگه داشتن و آزاد کردن ادرار می پردازد .

این آزمایش در واقع روشی برای نشان دادن چگونگی کارکرد مثانه می باشد پزشک با انجام تست نوار مثانه میزان نشتی و یا انسداد مجاری ادرار را بررسی می نماید این آزمایش انواع مختلفی دارد و نسبت به شرایط بیمار و علائمی که بر او داده شده است متغیر خواهد بود تست نوار مثانه برای بیمارانی که دچار بی اختیاری ادرار هستند تجویز می شود و قابل انجام برای خانم ها و آقایان خواهد بود با انجام این آزمایش میزان وذخیره مثانه و مجاری ادرار مشخص می شود.دکتر مریم کرمعلی جراح و متخصص زنان و فلوشیپ اختلالات کف لگن در این رابطه توضیحات بیشتری را بیان می کند.

 

موارد کاربرد تست نوار مثانه

مشکلات دستگاه ادراری تحتانی بسیار زیاد می باشد که عمده ترین آن ها بی اختیاری ادرار در انواع مختلف است ، از این رو تست نوار مثانه کاربردی حرفه ای در این زمینه دارد و شدت و میزان بی اختیاری را مشخص می نماید. دستگاه ادراری سیستم تخلیه بدن برای دفع مواد زائد و مایعات اضافی است  که در صورت اختلال در عملکردش برای فرد ایجاد بیماری و ناراحتی می نماید، پزشک نیز از این آزمایش برای بررسی علت و میزان بیماری استفاده می نماید ، نتایج به دست آمده از آزمایش اورودینامیک به شما و پزشک برای ارائه بهترین خدمات و درمان های مناسب کمک بزرگی می نماید.

بیشتر آزمایش‌ها اورودینامیکی به منظور بررسی نحوه عملکرد مثانه در نگه داشتن ادرار و خالی کردن آن استفاده می‌شود. عملکرد مثانه باید طوری باشد که به طور دقیق و برنامه ریزی شده ، ادرار را تخلیه نماید. مثانه شما ممکن است بدون اینکه بخواهید منقبض شود (فشرده شود)، که می‌تواند منجر به نشت ادرار شود.

متخصص کف لگن می تواند مشکلات شما را بررسی و در مواردی که نامبرده می شود انجام تست نوار مثانه را تجویز نماید

  • نشت هر مقدار ادرار و ابتلا به بی اختیاری ادرار در تمامی سنین
  • احساس فشار و تمایل برای دفع ادرار به صورت مکرر
  • احساس درد هنگام ادرار کردن یا بسیاری از عفونت های ادراری.
  • بروز برخی مشکلات در زمان شروع ادرار یا عدم توانایی تخلیه کامل مثانه.
  • داشتن احساس تخلیه شدن بعد از ادرار
  • بی اختیاری ادرار شبانه
  •  

علائمی از این دست نشان می‌دهد که ممکن است در دستگاه ادراری تحتانی خود دچار مشکل باشید و تست نوار مثانه بهترین گزینه برای بررسی مشکلاتی است که بروز نموده اند .

 تست نوار مثانه  در عفونت ادرار

فرد مبتلا به عفونت های ادراری ، با احساس  التهاب و سوزش در رحم همراه خواهد بود که این عارضه بسیار ناراحت کننده برای فرد میتلا می باشد،  همچنین ترشحات غیر عادی در این ناحیه دیده می شود که می تواند با خارش واژن همراه باشد .

این بیماری عفونی در زنان بسیار شایع است و حدودا از هر 5 نفر 3 نفر در طول زندگی به این بیماری مبتلا می گردد در برخی از موارد این عارضه هیچ نشانه ی اولیه ای ندارد اما با درد و سوزش در زمان ادرار همراه است که باید برای تشخیص از تست نوار مثانه کمک گرفت ، بد نیست بدانید  که باکتری و سلول های مفید ادرار ، دچار بهم ریختگی تعادل  می شود از این رو این مشکلات باید مورد بررسی و ارزیابی دقیق توسط متخصص و ارائه درمان های مورد نیاز به صورت دارویی و روش های دیگر قرار بگیرد.

 

تست نوار مثانه در بی اختیاری ادرار

تشخیص میزان و علت بی اختیاری ادرار یکی از نتایج استفاده از تست نوار مثانه می باشد ، از طرفی تشخیص نوع بی اختیاری ادرار نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

بی اختیاری ادرار انواع گوناگونی دارد که شامل موارد زیر خواهد بود :

بی اختیاری ادرار استرسی یا اضطرابی

بی اختیاری ادرار موقتی در زمان بارداری

بی اختیاری ادرار فشاری

بی اختیاری ادرار ناشی از فشار بالای شکم

بی اختیاری ادرار چند گانه یا ترکیبی

 

 

انواع آزمایشات یورودینامیک یا تست نوار مثانه

آزمایش‌های اورودینامیک که توسط متخصص برای شما تجویز می شود  شامل  یک یا چند مورد از موارد زیر می باشد :

  • آزمایش سیستومتری، اندازه گیری فشار نقطه نشت و بررسی جریان فشار.
  • الکترومیوگرافی
  • بررسی جریان فشار
  • اوروفلومتری
  • اندازه گیری باقی مانده ادرار  پس از تخلیه ا
  • تست‌های  تصویری یورودینامیک

 

 

مراقبت های  لازم برای انجام تست نوار مثانه

 

اقدامات قبل از تست نوار مثانه

نیاز ایت که چند روز قبل از انجام تست ، حتما آزمایش ادرار داده شود تا بررسی شود که مبتلا به عفونت ادراری نباشید.

اگر شرایط بیمار به گونه ای است که نیاز به قرار دادن سوند دائمی دارد باید از24 ساعت قبل آنتی بیوتیک مصرف شود . در افرادی که یبوست مزمن دارند توصیه می شود قبل از انجام نوار مثانه به کمک دارو دفع مدفوع انجام شده باشد تا فشار ناشی از پری روده در انجام تست اختلال ایجاد ننماید.

در مواردی که بیمار داروهایی مانند :

اکسی بوتینین

 تولترودین

سولیفناسین

 تامسولوسین

 و بتانکول

 را مصرف می نماید حتما یک روز قبل نسبت به قطع مصرف آن اقدام نماید .

 نیاز است که یک ساعت قبل از انجام تست یک عدد قرص سیپروفلوکساسین و یک عدد دیگر 12 ساعت پس از انجام تست جهت پیشگیری از عفونت ادراری  تجویز و مصرف شود.

اقدامات بعد از تست نوار مثانه

این آزمایش با درد همراه نیست ، اما حدود چند ساعت بعد از انجام آن فرد هنگام ادرار کردن، ناراحتی یا درد خفیفی را احساس می نماید که موقتی بوده و رفع می شود .

به دلیل استفاده از  سوند در مجرای ادرار، ممکن است بیمار در ادرارش مقدار بسیار کمی خون مشاهده کند از این رو جای نگرانی نیست و با تکرار تخلیه ادرار رفع می شود .

نوشیدن نیم لیتر آب در هر ساعت به مدت 2 ساعت به بهبود علائم کمک می­کند بنابراین سعی کنید که مایعات و آب بیشتری مصرف کنید .

بهتر است برای شستشو از آب گرم استفاده کنید و خود را با یک حوله گرم خشک کنید .

اگر احساس سوزش و یا درد دارید می توانید از مسکن های تجویزی استفاده کنید .

 

 

ارسال نظر: