انواع زانو درد و دلایل آن

کدخبر: 2374255

زانو درد یکی از مشکلات شایع میان مردم است. دلایل احتمالی زیادی وجود دارد که می تواند از یک کشیدگی عضلانی ساده یا تاندونیت تا نوعی آرتریت متغیر باشد. گاهی اوقات نمی توان علتی را برای آن پیدا کرد. با افزایش سن، زانو درد ممکن است شایع تر شود. همچنین اگر اضافه وزن دارید بیشتر در معرض خطر زانو درد هستید. زانو درد گاهی ممکن است نتیجه یک ورزش یا آسیب دیگر باشد. در این شرایط باید برای بررسی علت و نحوه درمان به متخصص ارتوپد مراجعه فرمایید. اگر ساکن کرج هستید میتوانید در جست و جو بهترین متخصص ارتوپد در کرج باشید تا نتیجه ای رضایت بخش را دریافت کنید.

دکتر هومن جولایی

ساختار زانو چگونه است؟

زانو بزرگترین مفصل بدن شماست که از چهار بخش اصلی تشکیل شده است: استخوان، رباط، غضروف و تاندون.

 ساختار استخوان های زانو

مفصل زانو در جایی تشکیل می شود که سه استخوان به یکدیگر می رسند که شامل موارد زیر است:

  • استخوان ران
  • استخوان ساق پا
  • کاسه زانو که به کشکک نیز معروف است.

ساختار رباط های زانو

رباط ها استخوان ها را به استخوان های دیگر می پیوندند. چهار رباط اصلی در زانوی شما وجود دارد. آنها مانند طناب های قوی عمل می کنند تا استخوان های شما را در کنار هم نگه دارند و زانوی شما را در جای خود نگه دارند.

این رباط ها عبارتند از:

رباط های جانبی - که در کناره های زانوی شما قرار دارند. یکی در داخل و یکی در خارج است. آنها حرکت پهلوی زانوی شما را کنترل می کنند.

رباط های صلیبی - که در داخل مفصل زانو شما یافت می شوند. آنها از یکدیگر عبور می کنند تا شکل X را تشکیل دهند. این رباط ها نحوه حرکت زانوی شما به عقب و جلو را کنترل می کنند.

ساختار غضروف های زانو

دو نوع غضروف در زانوی شما وجود دارد:

غضروف مفصلی

این قسمت انتهای استخوان ران و ساق پا و پشت کاسه زانو را می پوشاند. این یک ماده لغزنده است که به استخوان‌های زانو کمک می‌کند وقتی پای خود را خم یا صاف می‌کنید به آرامی روی هم سر بخورند.

غضروف منیسک (منیسک)

این دو قطعه گوه ای شکل هستند که به عنوان ضربه گیر بین استخوان ساق پا و ران شما عمل می کنند.

  • منیسک داخلی در قسمت داخلی مفصل زانو قرار دارد.
  • منیسک جانبی در سمت بیرونی زانو قرار دارد.

منیسک به تثبیت مفصل کمک می کند، به همین دلیل است که آنها سخت هستند. وقتی مردم می گویند که غضروف زانوشان پاره شده است، معمولاً در مورد پارگی مینیسک صحبت می کنند.

دلایل زانو درد

ساختار تاندون های زانو

این ماهیچه ها را به استخوان های شما متصل می کند.

علل اصلی آسیب های زانو

طبق گفت و گو با دکتر هومن جولایی متخصص ارتوپد رگ به رگ شدن، کشیدگی و  … همه انواع آسیب زانو هستند. این موارد می تواند ناشی از آسیب های ورزشی باشد، اما برای داشتن این نوع زانو درد لازم نیست ورزشکار باشید.

تاندونیت

زانوهای دردناک می تواند نشانه تاندونیت باشد. این زمانی است که یک تاندون متورم و دردناک می شود - به عنوان مثال، پس از آسیب.

بیماری ازگود-شلاتر

این وضعیتی است که می تواند کودکان و جوانان را تحت تاثیر قرار دهد. در بیماری ازگود-شلاتر، توده استخوانی زیر زانو در حین و بعد از ورزش دردناک و متورم می شود.

سندرم درد پاتلوفمورال

این یک مشکل رایج زانو است که به ویژه کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به سندرم درد پاتلوفمورال معمولاً در پشت یا اطراف کاسه زانو درد دارند. درد معمولا هنگام بالا رفتن از پله ها، دویدن، چمباتمه زدن، دوچرخه سواری یا نشستن با زانوهای خمیده احساس می شود. اغلب برای این بیماری ورزش درمانی تجویز می شود.

آیا درد زانو من ممکن است آرتروز باشد؟

درد زانو می تواند به تدریج و در طول زمان ایجاد شود، ممکن است ناگهانی ایجاد شود یا ممکن است به طور مکرر ظاهر شود و از بین برود. درد هر الگوی داشته باشد، اغلب به دلیل آرتروز نیست، اما ممکن است در برخی افراد هم آرتروز باشد.

استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت است. این می تواند هر فردی را در هر سنی مبتلا کند، اما در افراد بالای 50 سال شایع تر است.

اگر آرتروز زانو دارید، ممکن است احساس کنید که زانوی شما دردناک و گاهی سفت شده است. ممکن است یک زانو یا هر دو را تحت تاثیر قرار دهد.

درد ممکن است در پایان روز یا زمانی که زانوی خود را حرکت می‌دهید بدتر شود و ممکن است هنگام استراحت بهبود یابد. ممکن است صبح ها کمی سفتی داشته باشید، اما این حالت معمولا بیش از نیم ساعت طول نمی کشد.

متخصص ارتوپد خوب برای درد زانو

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درد زانو معمولاً بدون درمان بیشتر پزشکی و تنها با استفاده از چند اقدام خودیاری از بین می‌رود. اگر به کمک نیاز دارید، بهتر است ابتدا به یک متخصص ارتوپدی خوب مراجعه کنید. در هر حال اگر قصد دارید برای درمان درد زانوی خود به متخصص ارتوپد مراجعه کنید ممکن یکی از علائم زیر را داشته باشید.

  • شما درد شدیدی دارید.
  • زانوی شما متورم شده است.
  • درد بعد از چند هفته بهتر نمی شود.
  • شما نمی توانید زانوی خود را حرکت دهید
  • شما نمی توانید وزنی روی زانوی خود بیاورید.
  • زانوی شما قفل می‌شود.

درد ناشی از آرتروز ممکن است در اطراف زانو یا فقط در یک مکان خاص مانند جلو یا پهلو احساس شود. ممکن است پس از حرکت دادن زانوی خود به روشی خاص، مانند بالا یا پایین رفتن از پله ها، احساس بدتری داشته باشید.

به طور کلی روش های درمانی متفاوتی برای زانو درد تجویز خواهد شد گاهی حتی لازم است فرد جراحی تعویض مفصل زانو،آرتروسکوپی ، فیزیوتراپی و .... انجام دهد. اگر قصد تعویض مفصل زانو در کرج را دارید میتوانید به مطب دکتر هومن جولایی مراجعه فرمایید. شما نیز میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به وب سایت دکتر هومن جولایی به آدرس  www.dr-joulaei.com مراجعه بفرمایید.

 

 

ارسال نظر: