چگونه در بورس ضرر نکنیم؟ +8 نکته از تابلوخوانی

کدخبر: 2374393

بسیاری از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان با پیروی از چند قانون ساده، موفقیت خود را در سرمایه‌گذاری در بازار سهام پیدا می‌کنند.

از سوی دیگر، برخی از سرمایه‌گذاران شکست می‌خورند. آنها پول زیادی را در معاملات خود از دست می‌دهند و تعجب می‌کنند که چه اشتباهی رخ‌داده است! چه اشتباهاتی مرتکب شده‌اند و چگونه می‌توانند جلوی ضرر را در بازار سهام را بگیرند؟

photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۲-۵۹-۲۹

اگر شما یک سرمایه‌گذار حقیقی هستید و می‌خواهید از ضرر کردن در بازار سهام جلوگیری کنید، این محتوا برای شما مناسب است زیرا ما نبایدهای سرمایه‌گذاری را بیان می‌کنیم و به این سؤال شما در مورد اینکه چگونه در بورس ضرر نکنیم پاسخ می‌دهیم. این نکات ساده را دنبال کنید تا از ضررها در پورتفولیوی خود جلوگیری نمایید.

photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۲-۵۹-۲۹

نکات مهمی که دررابطه‌با چگونه در بورس ضرر نکنیم باید بدانیم؟

یکی از روش‌های کسب سود در بازار بورس، سیگنال گرفتن از تابلو سهام یا به اصطلاح نوسان‌گیری می‌باشد. با استفاده از اطلاعات ثبت شده در تابلو سهام در کنار تحلیل تکنیکال و بنیادی می‌توانید زمان مناسب برای خرید یا فروش سهم را متوجه شوید. یادگیری اصول تابلو خوانی به شما کمک خواهد کرد تا با استفاده از اطلاعات ثبت شده در تابلو سهام، در زمان نسبتاً کوتاهی تصمیمات بهتری برای معاملات و سرمایه‌گذاری خود بگیرید. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم، 8 مورد گفته شده را حتما دنبال کنید.

1.از اهرم بالا استفاده نکنید

بله ما می‌دانیم که هر چه ریسک در دنیای معاملات سهام بیشتر باشد، پاداش نیز بالاتر است. بااین‌حال، بسیاری از سرمایه‌گذاران فراموش می‌کنند که هر چه اهرم بیشتر باشد می‌تواند منجر به کارمزدها و زیان‌های بالاتر نیز شود.

ما مخالف استفاده از اهرم نیستیم. فقط بااحتیاط از آن استفاده کنید و فقط پولی را که می‌توانید از دست بدهید به خطر بیاندازید.

2.پورتفولیو متنوعی تشکیل دهید و تمام پول خود را تنها به یک دارایی اختصاص ندهید

معامله در بازار سهام پرریسک است، بنابراین سرمایه‌گذاران عاقل تمام تلاش خود را برای به‌حداقل‌رساندن ریسک انجام می‌دهند. اگر پول خود را به یکباره در یک شرکت سرمایه‌گذاری کنید، ریسک را کاهش نمی‌دهید. همچنین با سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف، شانس کسب درآمد بیشتر را از بین می‌برید.

بهترین شرکت‌ها را انتخاب کنید، سپس وجوه خود را با خرید سهام به‌صورت دسته‌ای در دوره‌های مختلف تخصیص دهید. تاحدامکان بیش از 10 درصد سرمایه خود را در یک شرکت سرمایه‌گذاری نکنید.

3.زمان بازار را تعیین نکنید

بازار سهام بسیار پرنوسان است. هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند که آیا بعداً صعودی خواهد بود یا فردا سقوط می‌کند؛ بنابراین، ما نمی‌توانیم به‌صورت دقیق پیش‌بینی کنیم که چه اتفاقی می‌افتد.

برای مثال اگر یک بیماری همه‌گیر رخ داد، آن را به‌عنوان یک شانس در زندگی در نظر بگیرید. در هر بحرانی، فرصتی وجود دارد.

بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظر زمانی هستند که قیمت سهام به نفع آنها پیش برود. با این کار در بیشتر مواقع فرصت‌های سودآور را از دست می‌دهند.

photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۲-۵۹-۲۹

1.توجه به قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله

توجه به قیمت آخرین معامله بسیار مهم است. قیمت آخرین معامله باید بیش‌تر از قیمت پایانی ثبت شده باشد و اختلاف بیشتر بین این دو قیمت موجب رشد بهتر سهم خواهد شد.

توجه داشته باشید که اگر قیمت آخرین معامله از قیمت پایانی حتی یک ریال هم کمتر و حجم معاملات بالا باشد، برای خرید سهم عجله نکنید و منتظر فرصت مناسب بمانید.

2.حجم معاملات

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تابلوی سهم، توجه به حجم معاملات است که بدانیم بعد از خرید آن، مشکلی در فروش سهم نخواهیم داشت. سعی کنید تا جایی که ممکن است، وارد سهم‌هایی با حجم فروش پایین نشوید. حداقل بالای ۳۰۰ هزار حجم می‌تواند برای معاملات یک سهم مناسب باشد.

حجم معاملات بیانگر تعداد سهام یک اوراق بهادار معامله شده در یک بازه زمانی مشخص. می باشد به‌طورکلی اوراق بهادار با حجم روزانه بیشتر، نسبت به دیگر اوراق بهادار نقدشوندگی بیشتری دارند.

photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۲-۵۹-۲۹

 

1.نسبت خریدوفروش

یکی از اصول تابلو خوانی توجه به نسبت خریدوفروش می‌باشد. در این مورد نسبت باید بیشتر از 2 به 1 و قدرت خریدار زیاد باشد. هرچه این نسبت افزایش یابد، سهم در شرایط بهتری وجود دارد. نسبت 2 به 1 به این معنی است که حداقل در برابر دو فروشنده، یک خریدار وجود داشته باشد. درصورتی‌که این نسبت با هم مساوی یا کمتر باشد، اگر قصد خرید سهم را دارید، حتماً معاملات روز بعد را زیر نظر داشته باشید.

2.خرید یا فروش حقوقی

تنها در صورتی سمت خرید سهمی با خریدار عمده حقوقی بروید که اطمینان داشته باشید، بازیگر سهم نیز شرکت‌های بزرگ و حقوقی می‌باشند. زمانی که خریدار حقیقی و فروشنده حقوقی باشد، متوجه خواهیم شد که اتفاقی در حال رخ‌دادن است. اگر در روزهای گذشته معاملات سهم در دامنه منفی انجام شود و در نقطه حمایتی خود باشد، می‌تواند نشانه‌ای از روند روبه‌رشد سهم باشد اما اگر خریدار عمده حقوقی و فروشنده نیز حقوقی باشد، برای خرید سهم اقدامی نمی‌کنیم چرا که از نشانه‌های اصلی صعود قیمت سهم، بالا بودن قدرت خریدار حقیقی است.

 

photo_۲۰۲۲-۰۱-۰۴_۱۲-۵۹-۲۹

 

  1. کنترل احساسات

در پایان کنترل احساسات است که کار آسانی هم نیست و وقتی در حال ازدست‌دادن پول هستید، ممکن است احساس کنید که برای همیشه ادامه خواهد داشت. اما افول هرگز برای همیشه دوام نیاورده است. یادگیری اینکه چگونه می‌توانید احساسات خود را در زمانی که چنین احساسی دارید کنترل کنید، می‌تواند به کسب بازدهی بالا در سرمایه‌گذاری منجر شود. صبر در بورس از نکات مهمی است که اگر آن را بیاموزید به کسب سود و جلوگیری از زیان کمک خواهد کرد. حتی در برخی از دوره‌های شدیدترین زیان، سرمایه‌گذارانی که در این مسیر باقی‌مانده‌اند، اغلب ضررهای خود را ظرف چند سال جبران می‌کنند.

 

ارسال نظر: