راهنمای خرید چای ماسالا نوشیدنی معروف هندی!

کدخبر: 2374464

چای ادویه‌جات مخلوط یا چای ماسالا، یک نوشیدنی مشهور جهانی است که در منوی اکثر کافه‌ها و چایخانه‌ها دیده می‌شود. تاریخچه چای ماسالا به حدود ۵۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. سال‌ها بعد زمانی‌که چای سیاه در بریتانیا کشت شد، صنعت چای در هندوستان پیشرفت زیادی کرد و این نوشیدنی به وجود آمد. همانطور که گفته شد در حال حاضر مردم بسیاری از مناطق با آن آشنایی دارند اما در هر منطقه طرز تهیه این نوشیدنی منحصر بفرد است؛ به هر حال دو ماده شیر و زنجبیل در تمامی دستورالعمل‌ها یکسان است. اما طرز تهیه چای ماسالا چگونه است و چه ترکیبات و خواصی دارد؟ برای پی بردن به جواب این سوالات با مجله رزسا همراه باشید.

ترکیبات چای ماسالا اصل (هندی) چیست؟

زمانی که صحبت از ترکیبات تشکیل دهنده ماسالا اصلی به میان می‌آید، اشتباه است به سراغ هر کشوری به جز هند برویم. سابقه این چای در هندوستان به بیش از ۵۰۰۰ سال می‌رسد و منطقی است که این کشور را مبنا قرار دهیم. اجزا این چای به گونه‌ایست که در نگاه اول شاید شوکه کننده باشد! شاید از خود بپرسید که ترکیبات این چای تا این حد می‌تواند گسترده و متنوع باشد؟ در جواب باید گفت بله؛ همین اجزا زیاد و متنوع است که باعث خاص شدن این نوشیدنی شده است. می‌توانید این چای را تهیه کنید و از خواص چای ماسالا بهره‌مند شوید. مهمترین اجزا چای ماسالا هندی عبارتند از: رازیانه، جوز هندی، میخک، چوب دارچین، شیر، زنجبیل، هل، فلفل سیاه، عسل، بادیان ستاره‌ای و مقداری آب ولرم.

چای ماسالا برای لاغری

اگر به دنبال راهی برای لاغر شدن و کاهش وزن هستید، ماسالا هندی خانگی بهترین گزینه است. ماسالا سرشار از پروتئین بوده و از آنجایی که در تهیه آن از شیر استفاده می‌شود حس سیری زیادی می‌بخشد و همین موضوع منجر به لاغر شدن می‌شود. دارچین موجود در این چای سلامت قلب را تامین می‌کند و کلسترول بدن را کاهش می‌دهد. همچنین زنجبیل، فلفل سیاه، دارچین و هل موجود در این چای باعث جلوگیری از التهاب باکتریایی دستگاه گوارش و بهبود هضم غذا می‎‌شود.

خواص چای ماسالا

این چای مخلوطی از ادویه‌جات هندی است که مصرف آن فواید بی‌شماری برای بدن به همراه دارد. در این قسمت در نظر داریم برخی از فواید این نوشیدنی را برای شما شرح دهیم:

۱. کاهش وزن و لاغری: چای سیاه، یکی از مواد تشکیل دهنده این نوشیدنی است که از چاقی پیشگیری کرده و جذب کالری در بدن را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر در تهیه این نوشیدنی از شیر استفاده می‌شود که پروتئین فراوانی داشته و فرد را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد.

۲. کاهش مشکلات گوارشی: مواد اصلی تشکیل دهنده این چای از جمله دارچین، زنجبیل و رازیانه همه برای معده و هضم غذا مفید هستند. مصرف منظم این نوشیدنی نفخ و باد معده و دستگاه گوارشی را برطرف می‌کند. توصیه می‌شود برای رفع ناراحتی‌های گوارشی ۱ فنجان ماسالا بعد از هر وعده غذایی سنگین میل شود.

۳. خاصیت ضد التهابی: تمام ادویه‌های مورد استفاده در تهیه این چای در کنار هم تاثیر عمیقی بر بدن دارند. چای ماسالا دارای اثرات ضد التهابی است که بیشتر از گیاه زنجبیل حاصل می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد زنجبیل تاثیر مثبتی در کاهش التهابات بدن دارد.

۴. سلامت قلب: مصرف این نوشیدنی باعث کاهش هورمون استرس در بدن می‌شود. این نوشیدنی حاوی دارچین است که به کاهش فشار خون بالا، کلسترول بد خون و تری گلیسیرید کمک کرده و چای سیاه و میخک موجود در آن نیز کاهنده کلسترول بوده و از تشکیل پلاک‌های شریانی جلوگیری می‌کنند.

۵. پیشگیری از سرطان: تحقیقات نشان داده خاصیت آنتی‌اکسیدانی این چای می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند. زنجبیل، دارچین و هل نیز خاصیت پیشگیری از سرطان دارند. سلول‌های سرطانی با افزایش تعداد سلول‌های شورشی و به سایر سلول‌های سالم و DNA آسیب می‌رسانند.

۶. درمان دیابت: مطالعات نشان داده مصرف منظم این نوشیدنی به کنترل انسولین و گلوکز خون کمک کرده و علائم بیماری دیابت را کاهش می‌دهد. دارچین موجود در این نوشیدنی نیز مقاومت انسولین و سطح قند خون ناشتا را کاهش می‌دهد. میتوانید از با نوشیدن آن از خواص چای ماسالا بهره‌مند شوید.

۷. درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا: چای ماسالا به لطف ترکیبات موجود در آن دارای خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی است و برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا، سرفه و گرفتگی بینی مفید است. دارچین موجود در این نوشیدنی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا کرده و از ابتلا به بیماری‌های مختلف پیشگیری می‌کند.

۸. کاهش مشکلات قاعدگی: نوشیدن این چای قبل از قاعدگی، بخصوص در زنانی که از سندرم پیش از قاعدگی شدید رنج می‌برند مفید است، زیرا اثر آرام بخشی بر روی عضلات دارد و گرفتگی‌های عضلانی این دوره را برطرف می‌کند.

۹. رفع مشکلات پوستی: نوشیدن ماسالا به کاهش التهاب پوست، درمان آکنه و جوش، کاهش چین و چروک‌ها کمک کرده و لکه‌های قرمز پوستی را برطرف می‌کند. گردش خون ضعیف و نامطلوب از عوامل ایجاد خشکی پوست و سیاهی و پف دور چشم است، دارچین و میخک موجود در این نوشیدنی به افزایش گردش خون در نواحی گردن و صورت کمک کرده و تاثیر زیادی در جوان شدن پوست دارد.

عوارض چای ماسالا

همانطور که گفته شد این نوشیدنی مخلوطی از ادویه‌جات هندی است. اما مصرف زیاد ادویه مضراتی نیز برای بدن به همراه دارد. مصرف بیش از حد این نوشیدنی برای افراد زیر ممنوع است:

  • افرادی که سوزاک دارند،
  • افرادی که زخم معده دارند،
  • افرادی که به طور مرتب تپش قلب دارند،
  • افرادی که طبع گرم دارند،
  • افرادی که حساسیت‌های پوستی دارند،
  • افرادی که مشکل ترش کردن دارند،
  • افرادی که با شیر موجود در این نوشیدنی مشکل دارند.

مصرف چه میزان چای در روز توصیه می‌شود؟

نمی‌توان با قاطعیت گفت که مصرف چه میزان چای در روز، اثرات مثبت و مفیدی بر سلامت جسم دارد. مطالعات انجام‌شده بر فواید مواد و ادویه‌های استفاده ‌شده در تهیه‌ی این نوشیدنی تأکید می‌کنند. به‌همین‌خاطر نمی‌توان به‌طور دقیق گفت چه میزان چای ماسالا در طول روز، برای سلامت بدن ضروری است. علاوه‌براین، توجه داشته باشید که چای ماسالا حاوی کافئین است که ممکن است در برخی افراد حساسیت ایجاد کند. درصورتی‌که در مصرف این نوشیدنی زیاده‌روی شود، کافئین موجود در آن ممکن است باعث ایجاد اضطراب، میگرن، افزایش فشارخون و بی‌خوابی شود. هر فنجان از این نوشیدنی حدود ۲۵ میلی‌گرم کافئین دارد. با توجه به اینکه زنجبیل موجود در این نوشیدنی باعث کاهش فشارخون یا قندخون در افرادی می‌شود که از داروهای تنظیم‌کننده‌ی فشارخون استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود در مصرف این چای احتیاط کنند.

کلام آخر در مورد خرید چای ماسالا

در این متن به طرز تهیه و خواص و خرید چای ماسالا اشاره کردیم . ترکیبات به کار برده شده در این نوشیدنی شامل بسیاری از انواع ادویه است که افراد با ذائقه‌های مختلف می‌‌توانند برخی از آن ها را حذف کنند. اما برای بهره مندی همیشگی از فوایدی که به همراه دارد و دور ماندن از عوارض احتمالی، بهتر است مقدار متعادلی از آن را مصرف کرد. برای اطلاع از انواع دمنوش‌های موجود در فروشگاه اینترنتی رزسا به بخش خرید نوشیدنی و قسمت خرید دمنوش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مراجعه نمایید. همچنین می توانید برای خرید انواع چای به فروشگاه اینترنتی رزسا مراجعه کنید.

منبع : https://rozesashop.com/

 

ارسال نظر: