تست الایزا برای کرونا چگونه است؟ انواع آزمایش های تشخیص کرونا به زبان ساده

کدخبر: 2375092

اکر می خواهید اطلاعات جامع و مفیدی در مورد تست الایزا برای کرونا، انواع آن و نحوه شناسایی آن را بدانید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

بیماری همه گیر جهانی سندرم تنفسی حاد کرونارویروس  SARS-CoV-2 را منجر به تحقیقات در زمینه تشخیص و درمان‌های دارویی آن شده است. در حالی که واکنش زنجیره ای پلیمراز رونویسی معکوس (qRT-PCR) معتبرترین روش برای تشخیص ژن‌های ویروسی SARS-CoV-2 است، آزمایش‌های سرولوژیکی برای آنتی‌بادی‌های ضد ویروسی خاص نیز کمک کننده است. تست های کرونا ویروس به طور عمده به دو دسته تست PCR و تست الایزا تقسیم می شود. این دو آزمایش با هم تفاوت و کاربرد متفاوتی دارند.

تست الایزا برای کرونا

تست الایزا برای کرونا - دایا اکسیر

دایا اکسیر که فروش و خرید مواد شیمیایی را انجام می دهد اذعان دارد که آزمایش الایزا یکی دیگر از تست های کرونا به شمار می رود. آزمایش الایزا یک روش مرسوم در آزمایشگاه است که در آن آنتی ژن یا آنتی بادی مورد نظر مورد بررسی قرار می گیرد.وقتی یک عامل بیگانه اعم از ویروس، باکتری ، قارچ و غیره وارد بدن می شود. سیستم ایمنی بدن علیه آن پروتئین های موسوم آنتی بادی یا ایمونوگلوبین تولید می کند که آن ها با ماده بیگانه مانند کلید و قفل با هم جور می شوند. در واقع برای هر نوع ماده ای بر روی عامل بیگانه یا ساختار های درون آن یک نوع آنتی بادی خاص تولید می شود.

با انجام تست های کرونا می توان تشخیص و پیگیری درمان را انجام داد. ولی نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که تست الایزا برای کرونا بیشتر برای پیگیری درمان و بررسی وضعیت فرد مبتلا که آیا ناقل است یا نه، کاربرد دارد. بنابراین اگر ما در آن بازه زمانی که ویروس وارد بدن فرد شده است ولی آنتی بادی تولید نشده یا ویروس کافی برای این که ما آنتی ژن را بتوانیم در سرم شناسایی کنیم ، اقدام به انجام آزمایش الایزا کنیم ؛ به طور کاذب جواب تست منفی می شود در حالی که فرد مبتلا به ویروس کرونا می باشد.

تست PCR کرونا

تست PCR کرونا - دایا اکسیر

آزمایش PCR قابل اعتماد ترین آزمایشی می باشد که در حال حاضر برای تشخیص کرونا مورد استفاده قرار می گیرد. نتیجه مثبت این آزمایش به معنی وجود ویروس است، در واقع این تست ماده ژنتیکی ویروس را مورد بررسی قرار می دهد ولی نتیجه منفی آن ممکن است ۴۰ درصد خطا داشته باشد. با خرید آنلاین مواد شیمیایی آزمایشگاهی می توانید راحتی در خرید را تجربه کنید.

تست الایزا به طور کلی برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • افرادی که مبتلا به کرونا ویروس هستند و تحت درمانند و پزشک معالج از روند بهبودی می خواهد آگاه شود.
  • در افرادی که مبتلا بوده اند و بهبود یافته اند ولی باید از لحاظ ناقل بودن بررسی شوند.
  • در بررسی افرادی که واکسینه شده اند که آیا ایمنی کافی علیه بیماری کرونا ویروس دریافت کرده اند یا نه

شناسایی تست الایزا برای کرونا

شناسایی تست الایزا برای کرونا - دایا اکسیر

تست الایزا برای کرونا ویروس به دو صورت شناسایی آنتی بادی و آنتی ژن مورد استفاده می شود. که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم:

آزمایش آنتی بادی الایزا

آزمایش آنتی بادی الایزا یکی از تست های کرونا می باشد که این روز ها کاربرد دارد. در هنگام ورود عامل بیگانه به بدن ، سیستم ایمنی بدن آن را شناسایی و سعی در از بین بردن آن دارد. این سیستم بعد از شناسایی به طور اختصاصی علیه عامل بیگانه مانند ویروس آنتی بادی یا ایمونوگلوبین تولید می کند. اولین ایمونوگلوبین که علیه آن تولید می کند IgM م باشد ولی بعد از مدت چند روز IgG نیز تولید می شود. اما پس از گذشت بهبودی فرد IgM دیگر تولید نمی شود و فقط IgG تولید می شود. در برخی با یک بار ابتلا به بیماری فرد تا آخر عمر IgG را تولید می کند بنابراین نسبت به بیماری ایمن می شود ولی تحقیقات نشان داده است که فرد مبتلا به کووید ۱۹ تنها چند روز پس از آن نسبت به این بیماری ایمنی دارد. به طوری که پس از چند روز IgG فرد منفی می شود.

به طور کلی اگر فردی در تست های کرونا IgM مثبت و IgG منفی داشته باشد در حال حاضر و اخیرا مبتلا می باشد و اگر IgM مثبت و IgG مثبت داشته باشد یعنی فرد مبتلا به کووید ۱۹ می باشد ولی از ابتلای فرد چند روز گذشته در حالی که هنوز فرد دارای عفونت فعال می باشد. و همچنین اگر IgM منفی ولی IgGمثبت داشته باشد یعنی فرد قبلا مبتلا به کووید ۱۹ بوده است ولی بهبود یافته است. و در آخر اگر IgM و IgG هر دو منفی باشد یعنی فرد احتمالا به کووید ۱۹ مبتلا نمی باشد.

آزمایش آنتی ژن الایزا

سنجش ایمونوسوربنت مرتبط با آنزیم (ELISA) یک آزمایش ایمونو شیمیایی (Immunoassay) است که برای اندازه‌گیری آنتی‌ژن عامل بیماریزا و یا آنتی‌بادی بر علیه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.همانوطور که گفته شد یکی از متداول‌ترین متدهای مورد استفاده در تشخیص بیماری‌ها، روش سنجش سطح آنتی‌بادی علیه عامل بیماری و یا آنتی ژن عامل بیماری‌زا برای تشخیص است. این آزمایش به ویژه برای تشخیص بیماری‌های عفونی مفید است که عموماً بصورت کمی است و به ما می‌گوید که چقدر میزان آنتی‌بادی یا آنتی‌ژن در نمونه گرفته‌شده وجود دارد. آگاهی از غلظت آنتی‌ژن/ آنتی‌بادی موردنظر در نمونه‌های مرتبط از نظر بالینی برای سنجش بسیار مهم است زیرا این اطلاعات حساسیت سنجش مورد نیاز برای تشخیص بیماری را مشخص می‌کند.  هدف این آزمایش تأیید تولید آنتی بادی هایی در بدن است که فرد را از ابتلای مجدد به عفونت شدید COVID-19 یا بستری شدن در بیمارستان محافظت می‌کند. این آنتی‌بادی همچنین ممکن است در نتیجه عفونت با SARS-CoV-2 ایجاد شوند.

تشخیص آزمایشگاهی آنتی‌بادی کرونا به دنبال آنتی‌بادی‌ها در نمونه‌ای است تا مشخص شود آیا فردی قبلاً به ویروس عامل COVID-19 عفونت داشته است. آزمایش آنتی‌بادی کرونا   COVID-19می‌تواند به شناسایی افرادی که احتمالاً مبتلا به ویروس SARS-CoV-2 بوده‌اند یا از عفونت COVID-19 بهبود یافته‌اند، کمک کند.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل در مورد تست الایزا برای کرونا صحبت شد. در حال حاضر ، محققان نمی‌دانند که آیا وجود آنتی‌بادی‌ها به این معنی است که شما در برابر COVID-19 مصون هستید یا خیر. یا اگر مصون هستید ، چقدر طول می‌کشد و همچنان در حال تحقیق در این خصوص هستند. ولیکن بطور کلی در افرادی که واکسیناسیون کووید 19 را دریافت کرده‌اند ، تشخیص آزمایشگاهی آنتی‌ بادی کرونا برای تعیین ایمنی یا محافظت در برابر COVID-19  از سوی مراجع علمی توصیه نمی‌شود و تنها می‌تواند میزان پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به عفونت را تعیین کند. در حال حاضر آزمایش خون کرونا IgG به دلیل قیمت ارزان، دسترسی راحت، مدت زمان کوتاه انجام آزمایش، نمونه‌گیری راحت و عدم نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی بسیار تخصصی، به‌عنوان یک روش‌ رایج به‌کار برده می‌شود. برای اطلاعات مفید در زمینه های علمی و همچنین خرید محصولات با کیفیت از برندهای معتبر سیگما آلدریچ و مرک می توایند به سایت دایا اکسسیر به آدرس https://dayaexir.com/ مراجعه فرمایید.

 

ارسال نظر: