تاثیر بازاریابی دیجیتال بر اقتصاد ایران

کدخبر: 2375111

در این مقاله خبری که با همکاری کارشناسان اخبار اقتصادی رسانه اقتصاد آفرین تهیه شده است، قصد داریم نگاهی کامل و جامع به بازاریابی اینترنتی بیندازیم و ببینیم دنیای دیجیتال چه تغییراتی در زندگی ما و اقتصاد ایران ایجاد کرده است.

تاثیر بازاریابی دیجیتال بر اقتصاد ایران در طی دو دهه ی اخیر با تغییر و تحولات و پیشرفت بسیاری همراه بوده است که به لطف اینترنت میسر شده است. 

امروزه تقریبا تمام کارهایی که در طی روز انجام می دهیم، از خرید های روزانه گرفته تا ارتباط با دوستان و امور مربوط به کسب و کارمان را می توانیم با استفاده از اینترنت تنها در چند کلیک ساده انجام دهیم. 

بازاریابی و مارکتینگ هم جزء مواردی هستند که با ورود اینترنت به زندگی روزمره ما تغییرات گسترده ای پیدا کرده اند. 

بطور کلی هدف اصلی و اولیه بازاریابی و مارکتینگ این است که ارتباطات یک کسب و کار و مشتریان و مخاطبان هدف آن را گسترش بدهند. به همین دلیل، امروزه کسب و کارها سعی می کنند تارگت های خود را در جایی قرار بدهند که افراد اکثر وقت خود را در آن صرف می کنند، یعنی اینترنت و فضای بی کران مجازی.

در این مقاله خبری که با همکاری کارشناسان اخبار اقتصادی رسانه اقتصاد آفرین تهیه شده است، قصد داریم نگاهی کامل و جامع به بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ بیندازیم و ببینیم اینترنت و دنیای دیجیتال چه تغییراتی در زندگی ما و اقتصاد ایران ایجاد کرده است. 

بازاریابی دیجیتال در اقتصاد ایران

با ما همراه باشید تا سه موضوع زیر را بررسی کنیم:

• دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) چیست و چه کاربردی دارد؟

• انتخاب کانال مناسب دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار

• تاثیر اقتصاد دیجیتال بر رشد کسب و کارهای مدرن

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به زبان ساده، هرگونه روش بازاریابی محصولات و خدمات که با استفاده از دستگاه های الکترونیکی انجام شود بازاریابی دیجیتالی نامیده می شود. 

این تعریفی است که نیل پتل، یکی از 10 دیجیتال مارکتر برتر دنیا به گفته مجله ی فوربز به ما ارائه می کند. 

اما وقتی به این تعریف نگاه می کنیم متوجه می شویم که بازاریابی دیجیتال آنقدرها هم که فکر می کردیم جدید نیست. در واقع اولین بازاریابی دیجیتال در سال 1896 انجام شد، یعنی بیش از 100 سال پیش که به تازگی رادیو ساخته شده بود. زمانی که رادیو به یک محصول عمومی تبدیل شد و اکثر مردم از آن استفاده می کردند. 

بازاریابی دیجیتال در دنیای مدرن

 امروز که دیگر خبری از رادیوها نیست، بازاریابی دیجیتال در فضای اینترنتی و آنلاین با استفاده از موتورهای جست و جو، وب سایت ها، اپلیکیشن ها و ابزارهای مختلف دیگر انجام می گیرد.

در بازاریابی آنلاین کسب و کارها می توانند تبلیغات و بازاریابی خود را تا حد زیادی بسته به مخاطب هدف خود شخصی سازی کنند، نتایج آن را به شکل دقیق تحلیل کنند و از این تحلیل ها برای بهبود بازاریابی خود استفاده کنند. 

کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ

منظور از کانال های دیجیتال مارکتینگ روش ها و پلتفرم هایی هستند که از آنها برای دستیابی به مخاطبان هدف مناسب برند، محصول یا سرویسمان استفاده میکنیم. این پلتفرم ها به سرعت درحال افزایش هستند و هر چند وقت یکبار شاهد یک شبکه اجتماعی، وب سایت و پلتفرم جدید هستیم. 

سه نمونه از اصلی ترین رهیافت های دیجیتال مارکتینگ شامل مواردی هستند که در ادامه به آنها می پردازیم:

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی یک شیوه جدید برای بازاریابی محصولات و خدمات است. پیش از این کسب و کار ها با استفاده از تبلیغات، محصولات و خدمات خود را به بازار عرضه می کردند. اما این روش آنقدر تکراری شده که افراد ممکن است اصلا اعتنایی به این تبلیغات نکنند. 

هدف بازاریابی محتوایی این است که با تولید محتوای مرتبط و با کیفیت و به اشتراک گذاری آن اعتماد مشتریان را بدست آورده و آگاهی از برند خود را افزایش بدهیم که نتیجه همه اینها ارزش آفرینی برای محصولات و خدمات است. 

بازاریابی محتوایی انواع و شیوه های مختلفی دارد. ویدیوها، پست های شبکه های اجتماعی، مقالات، وبلاگ ها، کتاب های الکترونیکی، اینفوگرافیک ها و... جزء شناخته شده ترین روش های این بازاریابی هستند. 

تبلیغات کلیکی 

تبلیغات کلیکی یکی دیگر از انواع بازاریابی دیجیتال است که انواع آن را در گوشه های مختلف وب سایت ها مشاهده می کنیم. 

در این روش، شما به ازای هر کلیکی که روی تبلیغ یا بنر شما می شود هزینه پرداخت می کنید. به این ترتیب هرچه تعداد کلیک های بنر شما بیش تر باشد، هزینه ی تمام شده برای تبلیغاتتان نیز بیش تر خواهد بود.

بازاریابی PPC معمولا هزینه اولیه کمی لازم دارد که این امر باعث شده یکی از روش های متناسب برای کسب و کار های تازه تاسیسی باشد که نمی خواهند در ابتدای کار خود هزینه های سنگینی برای تبلیغات پرداخت کنند.

بهینه سازی موتور جست و جو (سئو) از زبان متخصص سئو

بنابه گفته مهندس احسان خسروی متخصص و مشاور سئو در تبریز ، سئو (SEO) مخفف شده عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتور جست و جو می باشد که در آن سعی میکنیم عملکرد وب سایت یک کسب و کار را بر اساس استانداردها و جذب بازدیدکنندگان بیش تر بهینه سازی کنیم. 

https://eghtesadafarin.com/seo-in-tabriz/

در واقع سئو مجموعه اقداماتی است که مهندسین این حوزه در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوای سایت انجام می دهند تا صفحه اینترنتی شما جایگاه بهتری در موتورهای جست و جو، که شناخته شده ترین آنها گوگل است پیدا کند. 

اما اصلا چرا باید وب سایت خود را سئو کنیم؟

با بررسی اخبار اقتصادی ایران متوجه می شویم که امروزه همه ی کاربران اینترنت برای پیدا کردن یک محصول، سرویس و حتی پاسخ سوالات خود از گوگل و سایر موتورهای جستجو مثل بینگ استفاده می کنند و همانطور که گفتیم، بهترین بازاریابی دیجیتالی این است که آن را در جایی پیاده کنیم که مخاطبان ما در آنجا هستند. 

به همین دلیل امروزه اصلی ترین راهکار کسب و کارها برای بدست آوردن بازدید بیش تر وب سایتشان استفاده از سئو و تکنیک های آن است تا بتوانند بهترین رتبه را در موتورهای جست و جو پیدا کنند و در نهایت به لینک 1 گوگل برسند. 

از آنجایی که گوگل یک پلتفرم مورد اعتماد برای کاربران اینترنت است، حضور شما در بالای لیست پیشنهادات آن می تواند بازدهی بسیار بالایی در میزان فروش محصولات کسب و کارتان داشته باشد. 

برای اطلاعات بیشتر در مورد افزایش درآمد و سود کسب و کارهای اینترنتی با سئو، به وب سایت متخصص سئو (احسان خسروی) مراجعه نمایید.

https://ehsankhosravi.com/

بهینه سازی و سئو

 

اقتصاد دیجیتال و رشد کسب و کارهای مدرن 

هرچه فضای اینترنت و دنیای مجازی گسترش پیدا می کند، کسب و کارها نیز بیش تر با دیجیتالی کردن فرایندهای خود سعی می کنند حضور پررنگی در آن داشته باشند.

این امر باعث شده حتی مشاغلی که تمایلی به حضور در این فضا نداشته اند، امروزه به دلیل گسترش اقتصاد دیجیتال بسیاری از فرآیندهای خود را بروز کنند تا آینده ی کسب و کار خود را حفظ کنند. 

در واقع از آنجایی که روش های خرید و جستجوی اطلاعات مصرف کنندگان تغییر کرده، کسب و کارها نیز مجبور شده اند شیوه تعامل خود را تغییر بدهند. 

چند نمونه از این تحولات اقتصاد دیجیتال ایران را در ادامه مطالعه کنید:

مارکتینگ و کمپین ها

پیش از این، نصب یک بنر ساده روی بیلبوردها می توانست به تنهایی بازاریابی یک کسب و کار را به نتیجه برساند. اما امروزه شرکت ها می بایست روی موتورهای جست و جو، شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و... تمرکز کنند تا مشتریان بیش تری جذب کنند. 

تجزیه و تحلیل داده ها 

اینترنت به کسب و کارها اجازه می دهد که تعامل بیش تری با مشتریان خود داشته باشند، و این یعنی کسب و کارها می توانند اطلاعات بیش تری درباره الگوهای رفتاری و خرید مشتریان بدست بیاورند.

ابزارهای مختلفی که در اختیار مشاغل قرار گرفته به آنها کمک می کند این الگوها را مورد تجزیه و تحلیل قرار بدهند و درک بهتری از مشتریان خود، اینکه بیش تر به دنبال چه محصولاتی هستند، چه روش های بازاریابی آنها را بیش تر جذب می کند و... بدست بیاورند و فرایند های خود را اصلاح کنند یا بهبود ببخشند. 

استفاده از هوش مصنوعی 

یکی دیگر از مهم ترین فواید اقتصادی دیجیتال برای کسب و کارها استفاده از هوش مصنوعی در قالب چت بات ها و پلتفرم های تجاری آنلاین است که در اقتصاد دیجیتال رو به رشد بسیار مهم هستند. 

بسیاری از شرکت های بزرگ مثل شرکت مایکروسافت از چت بات ها برای پاسخگویی به سوالات و مشکلات مشتریان و کاربران خود استفاده می کنند. این امر باعث می شود هزینه ی منابع انسانی آنها برای پاسخگویی و خدمات رسانی به مشتریان کاهش چشمگیری پیدا کند.

علاوه بر آن، خود کاربران هم می توانند با سرعت بیش تری به اطلاعاتی که به دنبالشان هستند، حتی بدون دخالت انسانی دست پیدا کنند. 

سامانه جامع تحلیل اخبار اقتصادی

شیوه های پرداخت مدرن 

سیستم های پرداخت مدرن یکی از مفیدترین تحولاتی هستند که اقتصاد دیجیتال آنها را به وجود آورده تا امروزه کسب و کارها از سیستم های پرداخت دیجیتالی استفاده کرده و از مزایای بسیاری که دارد بهره مند شوند . 

 یک نمونه از این روش های پرداخت مدرن صورت حساب های مشترک هستند که با استفاده از آنها، مشتریان می توانند در ازای خدماتی که دریافت می کنند بصورت منظم و لحظه ای صورت حساب آن را پرداخت کنند. 

در واقع اقتصاد دیجیتال قصد دارد کار مشتریان و کاربران مدرن را برای انجام تمامی کار ها از جمله دریافت محصول، پرداخت صورت حساب و دریافت خدمات به آسان ترین شکل تغییر دهد. 

به نظر می رسد دنیای دیجیتال و مدرن توانسته با ارائه خدمات و ویژگی های مختلف، هم به نفع مشتریان و هم به نفع کسب و کار ها عمل کند و تا هردو به خواسته ی نهایی خود یعنی خرید راحت تر و درآمد بیش تر دست پیدا کنند. 

برای اطلاع از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان به وب سایت اقتصاد آفرین مراجعه کنید.

 

ارسال نظر: