دوربین لامپی چیست و چه کاربردی دارد؟

کدخبر: 2375114

شاید شما هم نام دوربین لامپی به گوش‌تان خورده باشد؛ اما این دوربین چیست و چه کاربردی دارد؟ مسئله امنیت از دیرباز تاکنون یکی از دغدغه‌های انسان بوده و با پیشرفت تکنولوژی این مسئله رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است. قطعا برای تامین امنیت اماکن مختلف از خانه گرفته تا دفتر کار، نیاز به ابزاری است که بتواند جنبه‌های مختلف امنیت را پوشش دهد. یکی از پرکاربردترین ابزارهای امنیتی که در اماکن مختلف کاربرد دارد دوربین لامپی است. با پیشرفت ابزارهای امنیتی روش‌های سرقت نیز تکامل پیدا کرده و اکثر سارقین با دیدن دوربین اقدام به مخفی کردن خود می‌کنند. امروزه استفاده از دوربین‌های مدار بسته یا دوربین خانه روش معقول و پرکاربردی برای تامین امنیت به شمار می‌رود.

انواع دوربین مداربسته یا امنیتی

در درجه اول دوربین‌های مدار بسته باتوجه به تکنولوژی ساخت، به دو دسته تقسیم می‌شوند. در واقع دوربین‌های مدار بسته با توجه به چگونگی ارسال تصاویر به دستگاه ضبط کننده به دو گروه تقسیم می‌شوند که عبارتند از :

دوربین مداربسته تحت شبکه : این نوع دوربین‌ها اطلاعات را به صورت دیجیتال و تحت پروتکل‌های شبکه ارسال می‌کند.

دوربین مداربسته آنالوگ : در این نوع دوربین‌ها اطلاعات به صورت سیگنال‌های آنالوگ ارسال می‌شود که البته نسبت به نوع شبکه تکنولوژی قدیمی‌تری دارند.

دوربین‌های مداربسته از نظر طراحی و شکل بدنه نیز در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. دوربین‌های مداربسته‌ای مثل دوربین لامپی جزو جدیدترین دوربین‌های امنیتی تلقی می‌شوند که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. به طور کلی دوربین‌های مداربسته از نظر شکل ظاهری شامل موارد زیر هستند:

  • دوربین مداربسته بولت Bullet
  • دوربین مداربسته صنعتی یا Box
  • دوربین مداربسته اسپیددام یا PTZ
  • دوربین مداربسته چشم ماهی Fisheye
  • دوربین مداربسته مینیاتوری یا مخفی
  • دوربین مداربسته لامپی

دوربین لامپی چیست؟

دوربین مدار بسته لامپی یکی از انواع دوربین مداربسته است که به صورت مخفی درون یک لامپ قرار داده شده و در معرض دید نیست. دوربین مدار بسته لامپی، در واقع ترکیبی از یک لامپ واقعی با یک دوربین مدار بسته است که معمولا دوربین در پایه، بین منبع تغذیه و خود لامپ پنهان شده است. این دوربین به دلیل استفاده از پوشش لامپی به دوربین جاسوسی نیز شهرت دارد. نصب این دوربین بسیار آسان بوده و به دلیل داشتن امکانات زیاد، یکی از مدل‌های پرفروش دوربین‌های مداربسته به شمار می‌رود که از نظر پوشش تصویری قابل مقایسه با دوربین اسپید دام است.

انواع دوربین مداربسته لامپی

دوربین‌های مداربسته لامپی بنا به کاربرد و ویژگی‌هایی که دارند مثل انواع دیگر دوربین خانه به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر می‌شود.

دوربین مدار بسته لامپی v380

این مدل را می‌توان پرفروش‌‎ترین دوربین لامپی تلقی کرد؛ چون پوشش 360 درجه دارد و می‌تواند تصاویر را به صورت بی‌سیم انتقال دهد. همچنین درگاه حافظه خارجی، صدای دو طرفه، قابلیت P2P و انتقال تصاویر و ویدیوها به گوشی همراه از دیگر امکانات این مدل محسوب می‌شود.

دوربین مدار بسته لامپی سیم کارتی

جدیدترین دوربین مداربسته این گروه دوربین لامپی سیم کارتی است. این محصول برای انتقال تصاویر نیازی به مودم ندارد و تنها با یک سیم کارت می‌تواند تصاویر را انتقال دهد. معمولا این مدل شباهت زیادی به لامپ‌های LED دارد و تشخیص آن از لامپ واقعی دشوار است.

دوربین مدار بسته لامپی بیسیم

این دوربین‌ها برای انتقال تصویر نیازی به دستگاه گیرنده و سیم کارت ندارند؛ بلکه با اتصال به WiFi تمام تصاویر دریافتی را به گوشی، لپ تاپ و ... انتقال می‌دهند. این مدل به دلیل کاربرد آسان یکی از بهترین گزینه‌ها برای نصب در خانه به شمار می‌رود.

دوربین لامپی دید در شب

این مدل از دوربین‌های مداربسته معمولا در اماکن خاصی استفاده می‌شوند و کاربرد عمومی ندارند. عمل تصویربرداری در این دوربین‌ها توسط امواج فرو سرخ انجام می‌گیرد و در هنگام خاموش بودن لامپ نیز تصاویر باکیفیتی ضبط می‌کنند.

ویژگی‌های دوربین لامپی

  • قابلیت زوم دیجیتال
  • داشتن اپلیکیشن اندروید و IOS
  • قابلیت دید در شب و تاریکی مطلق (بسته به مدل)
  • قابلیت نگهداری داده‌ها تا بیست روز
  • پشتیبانی از کارت حافظه میکرو تا 64 گیگابایت
  • بهره مندی از سنسورها و فیلترهای تصویری جهت تفکیک بهتر رنگ‌ها

مزایا و معایب

دوربین لامپی جزو جدیدترین دوربین‌های مداربسته است که در مدت زمان کوتاهی بعد از طراحی به شدت محبوب شد. دلیل این محبوب شدن و فروش بالا، مزایای زیاد این دوربین است؛ اما با تمام موارد ذکر شده این دوربین‌ها نیز معایبی دارند. در ادامه به تمام مزایا و معایب این دوربین‌ها خواهیم پرداخت.

مزایا

برای تامین انرژی برق این دوربین نیازی به سیم‌ کشی دوباره نیست و تنها با نصب این دوربین در سرپیج می‌توان از آن استفاده کرد. برای نصب انواع دیگر دوربین خانه ابتدا باید توسط یک سیم کشی مجزا نیروی برق آن تامین شود که در مدل لامپی نیازی به این کار نیست و همین امر باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود. از دیگر مزیت این دوربین‌ها می‌توان به انتقال دو طرفه اشاره کرد. دوربین لامپی به علت داشتن میکروفن داخلی قابلیت ضبط و انتقال صداهای اطراف را با بالاترین کیفیت دارد. پس با استفاده از این دوربین‌ها بدون صرف هزینه اضافه می‌توان از یک میکروفن باکیفیت نیز برخوردار بود.

بزرگترین مزیت این دوربین را می‌توان مخفی بودن آن در یک لامپ واقعی دانست. این دوربین به دلیل قرار داشتن میان یک لامپ واقعی در معرض دید نیست و همین پنهان بودن یک مزیت بزرگ به شمار می‎‌رود. در آخر از مزایای دوربین لامپی می‌توان به پوشش 360 درجه، نصب آسان و عدم نیاز به دستگاه DVR و NVR اشاره کرد. همچنین انتقال تصاویر و صدا با استفاده از سیم کات یا WiFi نیز یکی از مزیت‌های بزرگ این دوربین‌ها محسوب می‌شود.

معایب

در این دوربین‌ها می‌توان از حافظه جانبی استفاده کرد؛ اما به‌طور کلی در مقایسه با انواع دیگر دوربین‌های مداربسته مثل دوربین اسپید دام، حافظه محدودتری دارند که همین موضوع بزرگترین ایراد این دوربین‌ها به شمار می‌رود. از دیگر معایب دوربین لامپی می‌توان به عدم مقاومت آن‌ها در برار آب اشاره کرد. همچنین این دوربین‌ها در فضای باز کاربرد زیادی ندارند و محدود به امکان بسته می‌شوند.

 

ارسال نظر: