انجام تست کرونا در منزل

کدخبر: 2375119

با گسترش روز افزون کرونا، مساله تست کرونا در منزل مساله ای است که بیش از هر چیزی ما را در گیر خود نمود، بحث انجام انواع تست ها کرونا بود، برای انجام این تست ها باید به آزمایشگاه های با سابقه ای نظیر فرین مراجعه کرد. در این آزمایشگاه از پرسنل با سابقه ای کمک گرفته شده است که در کار خود دارای تجربه ی فراوانی بوده اند. در این مقاله قصد داریم در خصوص انواع تست کرونا که در منزل نیز صورت می گیرد بپردازیم. 

انواع تست کرونا 

بیماری کرونا یا covid19 اولین بار در دسامبر سال 2019 میلادی در شهر ووهان چین شناسایی شد. بعد از گذشت مدت کوتاهی سرتاسر دنیا را درنوردید و با سرعت بسیار بالا صدها ملیون انسان را مبتلا کرد. سازمان جهانی بهداشت در سال 2020 وضعیت پاندمی یا همه گیری کروناویروس را اعلام کرد. این بیماری موجب سندرم حاد تنفسی می شود که در افراد پرخطر مانند سالمندان، بیماران فشار خونی، بیماران دیابتی، بیماران قلبی، بیماران مبتلا به سرطان، بیماران دارای نقص ایمنی و... می تواند موجب مرگ شود. همچنین در افراد بدون بیماران زمینه ای نیز می تواند خطرساز باشد و مبتلایان را دچار عوارض جدی کوتاه مدت و بلند مدت نماید.

تشخیص این بیماری مبتنی بر سه مورد است. مورد اول علائم بالینی شامل تب، لرز، سرفه، عطسه، تنگی نفس و... است. مورد دوم تصویربرداری است که توسط سی تی اسکن انجام می شود. مورد سوم استفاده از تست های آزمایشگاهی است.

علائم حیاتی و تصویربرداری ممکن است دقیق نباشند و تشخیص بیماری کووید19 را قطعی نکنند زیرا ممکن است علائم بیماری اختصاصی نباشند و پزشک احتمال بیماری دیگری را نیز بدهد؛ مثلا بیمار تنگی نفس دارد و پزشک علاوه بر کرونا، احتمال بیماری قلبی را نیز مطرح کند. یا در سی تی اسکن، به دلیل عدم وجود درگیری ریوی یا آغاز نشدن آن، مشاهده ی نماهای اختصاصی بیماری کووی19 ناممکن باشد.

 مطمئن ترین و دقیق ترین روش تشخیصی استفاده از تست های آزمایشگاهی است. تست های آزمایشگاهی در صورت منفی بودن ممکن است دقیق نباشند ولی اگرمثبت باشند، تشخخیص و تایید بیماری کووید19 قطعی است.

سه روش مختلف آزمایشگاهی برای برای تشخیص ابتلا به کروناویروس وجود دارد:

  • تست آنتی بادی
  • تست PCR (پی سی آر)

در این مقاله در مورد هر یک از این روش ها، نحوه ی انجام و چگونگی تفسیر آن ها توضیح داده خواهد شد.

تست کرونا در آزمایشگاه فرین

تست PCR

 

تست PCR تقریبا بیشترین روش تشخیصی آزمایشگاهی است که بین عوام به نام های تست حلق و تست بینی هم کاربرد دارد. در این روش، با استفاده از یک سوآپ از ته حلق یا انتهای بینی یا هر دو که محل لانه گزینی ویروس کرونا هستند، نمونه تهیه می شود. سپس این نمونه درون دستگاه های مخصوصی قرار داده می شود و آلوده بودن این نمونه ها به ویروس کرونا را نشان خواهند داد. تست PCR اگر منفی باشد، رد کننده ی ابتلا به کووید19 نیست ولی در صورت مثبت بودن، ابتلا به ویروس قطعی است. لازم به ذکر است بسیاری از شرکت ها، ادارات، خطوط هواپیمایی و... تنها به این تست استناد می کنند.

تست PCR که در اصطلاح عامیانه به آن تست بینی یا حلق گفته می‌شود، عبارتست از نمونه گیری از مخاط حلق و بینی که محل لانه گزینی و تکثیر و انتشار ویروس کروناست. سپس این نمونه در آزمایشگاه در کیت‌های مخصوص ویروس کرونا قرار داده می‌شود و اگر ویروس کرونا موجود باشد، تکثیر می‌شود و می‌توان آلوده بودن نمونه به ویروس کرونا را متوجه شد. گفتنی است که نتیجه‌ی منفی تست PCR، ردکننده‌ی ابتلا به کووید نیست ولی مثبت بودن آن، قطعی بودن ابتلا را مطرح می‌کند.

تست PCR در منزل

برای شیوع کمتر ویروس کرونا و راحتی افراد مبتلا، به خصوص افراد کم توان و سالمندان، تیم آزمایشگاه فرین تست PCR را در منزل نیز انجام میدهد.
 

تست آنتی بادی در منزل

تست آنتی بادی در عوام به نام تست خون نیز مشهور است زیرا با خون گیری از بیمار همراهی دارد. بدن انسان در مقابل عوامل بیگانه مانند باکتری ها، ویروس ها و... برای دفاع از خود، تولید آنتی بادی یا پادتن می کند. این آنتی بادی ها اختصاصی هستند و شکل و عملکرد متفاوتی نسبت به سایر آنتی بادی ها دارند. سیستم ایمنی بدن انسان در مقابل ویروس کرونا نیز آنتی بادی تولید میکند. در ابتدای مواجهه یک نوع آنتی بادی که ایمونوگلوبین M یا به اختصار IgM نامیده می شود، تولید می شود که ایمنی کوتاه مدت می دهد و بعد از گذشت مدت کوتاهی مقدار آن کاهش می یابد. سپس در ادامه، سیستم ایمنی بدن برای ایمنی طولانی مدت، نوع دیگری آنتی بادی به نام ایمونوگلوبین G یا به اختصار IgG تولید می کند.

جواب آزمایش آنتی بادی  یکی از چهار حالت زیر را دارد:

  • هم IgM و هم IgG منفی باشند: در این صورت به طور قطع نمی توان گفت بیمار مبتلا نیست و یا دارای ایمنی در مقابل کروناویروس هست یا خیر. ممکن است بیمار تا کنون مبتلا نشده باشد یا از ابتلای او مدت زیادی گذشته باشد.
  • IgM مثبت باشد و IgG منفی: این نتایج نشان میدهند فرد به تازگی مبتلا به کووید19 شده است و در بدن وی عفونت فعال وجود دارد و هنوز ایمنی طولانی مدت علیه بیماری شکل نگرفته است.
  • IgM منفی و IgG مثبت باشد: این وضعیت نشان می دهد فرد در گذشته مبتلا به کووید19 شده و هم اکنون بیماری فعال ندارد و نسبت به این بیماری ایمن است.
  • هم IgM و هم IgG مثبت باشند: از شروع بیماری مدت نه چندان کوتاهی گذشته است و علاوه بر ایمینی اولیه کوتاه مدت، ایمنی بلند مدت نیز علیه کووید19 شکل گرفته است.

 

تست کرونا آنلاین

نتیجه گیری

کرونا از روزی که آمده است، تمام انسان های روی کره زمین را با چالش های بسیار بزرگی روبرو نموده است. برای مدت ها حتی واکسنی نیز برای این بیماری کشف نشده بود. و همه حیران و سرگردان از جولان این بیماری بودند. اما پس از مدت که واکسن این بیماری نیز یافت شد اوضاع به نسبت بهتر شد. اما در همین حین نیز انواع مختلف و حادی از این بیماری روز به روز گسترش یافتند که بسیاری از این واکسن ها نیز بر روی آن ها اثری نمی گذارد. به هر حال رعایت پروتکل های بهداشتی در جلوگیری از سرایت این بیماری بسیار موثر بوده و می تواند راهگشا باشد. اما در نهایت انجام تست کرونا برای اینکه به موقع متوجه شویم که ویروس کرونا داریم و برای تردد در اجتماع احتیاط نماییم. بهترین راهی است که اثرات این بیماری دکم کم از بین برود. 

 

 

ارسال نظر: