چیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

کدخبر: 2375306

چیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

احتمالا تا به حال بارها و بارها نام چیلر را شنیده اید. ممکن است برخی از شما درباره چیلر و نحوه ی عملکرد آن اطلاعاتی داشته باشید. اما در میان شما افرادی هم هستند که تنها با نام آن آشنا بوده و اطلاعاتی درباره نحوه ی عملکرد آن ندارند. در این مقاله ما درباره چیلر، انواع چیلر، کاربرد چیلر و ... به شما توضیح خواهیم داد. پس اگر دوست دارید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، انتهای مقاله، همراه ما باشید.

چیلر چیست؟

چیلر (Chiller) یا سردکن یک نوع دستگاه سرمایشی است که گرما و حرارت را از مایع می گیرد و توسط کندانسورها (condenser) و برج های خنک‌ کننده (cooling tower)، گرما را از چرخه خارج می کند. سپس به کمک همان مایع خنک، دمای محیط را به دلخواه شما خنک می کند.

اگر بخواهیم ساده تر چیلر را به شما معرفی کنیم، باید بگوییم دستگاهی است که آب ورودی با دمای معمولی را دریافت می کند و طی عملیاتی دمای آب را پایین آورده و آب خنک را به دستگاه و محیط پخش می کند. امروزه یکی معروف ترین و مهم ترین تجهیزات تهویه کننده و خنک کننده هوا، چیلرها هستند. بگونه ای که از این تجهیزات در محیط های مختلف مانند: ساختمان های مسکونی، صنعتی، تجاری و کارگاهی استفاده می شود. برای خرید چیلر باید با یک شرکت سازنده چیلر تماس بگیرید.

البته بایستی به این موضوع نیز دقت نمود که خود چیلر به تنهایی نمی تواند باعث خنک شدن هوای داخل ساختمان گردد. این دستگاه برای آن که بتواند هوای خنک و مطبوعی پدید آورد، به دستگاه هایی مانند فن‌ کویل سقفی و هواسازها نیاز دارد.

کاربردهای چیلر

به طورکلی کاربرد چیلر به دو دسته تقسیم می شود. این دو دسته عبارتند از:

  • تهویه مطبوع
  • صنعت

کابرد چیلر در تهویه مطبوع

همانطور که پیش تر گفته شد یکی از کاربردهای چیلر، خنک نگه داشتن محیط های مختلف ساختمانی، صنعتی، تجاری و کارگاهی است. البته ناگفته نماند که این اصلی ترین و مهم ترین کاربرد چیلر در کشور ما می باشد. چرا که با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، که آب و هوایی نسبتا خشک و گرم دارد، تقاضا برای استفاده از این دستگاه خنک کننده بسیار می باشد.

00

کاربرد چیلر در صنعت

همانطور که می دانید کار اصلی چیلرها، خنک نگه داشتن می باشد. حال این تهویه و خنک کردن هم می توانید برای محیط باشد و هم می تواند برای اشیا باشد. امروزه بسیاری از صنایع برای خنک کردن تجهیزات صنعتی خود، از چیلر استفاده می نماید. در ادامه چند صنعت مختلف که از چیلر استفاده می نمایند را به شما معرفی خواهم نمود:

  • صنایع پزشکی: در برخی دستگاه های پزشکی مثل ام آر ای  MRI که در آن اشعه X می تابد، حرارت دستگاه بیار بالا می رود. از این تکنسین ها رو برای کاهش میزان دمای این دستگاه ها از چیلرها استفاده می نمایند.
  • صنعت پلاستیک سازی: در صنعت ساخت قالب های پلاستیک نیز برای خنک کردن قالب ها از چیلر صنعتی یا مینی چیلر صنعتی استفاده می شود.
  • دستگاه های لیزر: همه ی ما می دانیم که دمای تولید شده توسط دستگاه های لیزر، بسیار بالا می باشد. از این رو در اغلب اوقات برای کاهش دمای دستگاه های لیرز، از چیلر استفاده می شود.

انواع چیلر

چیلرها را از نظر عملکرد،  به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • چیلر تراکمی
  • چیلر جذبی

چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی اقدام به تولید سرما می نمایند. این نوع چیلر بر اساس چرخه ی تراکمی _تبخیری عمل می کند. این دستگاه آب داخل اواپراتور را سرد می کند و آن را به فن‌کوئل یا هواساز ارسال می کند . با این کار باعث خنک شدن و تهویه می گردد. امروزه از چیلرهای تراکمی به صورت گسترده برای خنک سازی تجهیزات صنعتی، سرمایش های فرآیندی و تهویه مطبوع زمستانی استفاده می شود. البته ناگفته نماند که این چیلرها را می توان در هر دما و اقلیمی نصب کرد  و بکار گرفت. ظرفیت این چیلرها نیز بسته به نیاز بین 2 الی 2000 تن می باشد. از بعضی محصولات صنعتی مانند محصولات وگا آلمان در ساخت چیلر تراکمی استفاده می شود.

چیلر جذبی

چیلرهای جذبی به کمک انرژی گرمایی سرما تولید می کنند و معمولا ظرفیت های سرمایشی بالایی دارند. منبع اصلی انرژی گرمایی این چیلرها از بخار،آب گرم یا شعله مستقیم مشعل می باشد. اما چیلرهای جذبی علاوه بر مصرف سوخت گاز یا گازوئیل به انرژی برق نیز برای تولید سرما نیاز دارند. این چیلرها با خنک کردن آب و فرستادن آن به فن ‌کوئل ها یا هواسازها باعث ایجاد سرما در محیط و فضای اطراف می شوند. از چیلرهای جذبی عموما در پروژه های بزرگ تجاری، اداری، مسکونی و یا تفریحی استفاده می کنند.

چیلرهای جذبی مزایایی نسبت به چیلر تراکمی دارند که در ادامه معرفی خواهیم نمود:

  • صدا و ارتعاش کمتر
  • صرفه جویی در مصرف و هزینه ی برق
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی
  • نیاز به سرمایه اولیه کمتر
  • حذف مخاطرات زیست محیطی ناشی از مبردها
  • کاهش میزان تولید آلاینده‌ها و گازهای گلخانه ‌ای

البته ذکر موارد فوق بدین معنا نیست که چیلرهای جذبی بهتر از چیلرهای تراکمی هستند. زیرا هر یک از این چیلرها مزایا و معایب خاص خود را دارند که هر فرد بسته به نیاز خود، اقدام به خرید می نماید.

 

 

ارسال نظر: