کاربرد دیزل ژنراتور

کدخبر: 2375310

دیزل ژنراتور که به لاتین generator diesel نام دارد. از ترکیب موتور دیزل و یک ژنراتور ساخته می شود. کارایی این موتور تولید انرژی الکتریکی است. موتور های دیزل احتراق تراکمی با سوخت دیزل کار می کنند. برخی دیگر از موتور های دیزل با سوخت های دیگری چون مایع یا گاز طبیعی نیز کار می کنند. استفاده و کارایی دیزل ژنراتور در محل هایی است که اتصال برق وجود ندارد، یا در مواقعی که برق قطع می شود از دیزل ژنراتور استفاده می شود.

دیزل ژنراتور ها در اندازه های مختلفی وجود دارند که کوچک ترین موتور ژنراتور از 1 الی 20 کیلوولت آمپر برای منازل، فروشگاه ها، ادارات قابل استفاده هستند. بسته به فضایی که قرار است موتور ژنراتور برق تولید کند اندازه و ولتاژ آن بالا تر خواهد رفت. این ژنراتور ها حتماً باید در محلی ایزوله قرار گیرند. در ادامه مطلب به بررسی انواع دیزل ژنراتور ها و معرفی و مزایا و معایب آنها می پردازیم. اگر می خواهید یک دیزل ژنراتور تهیه کنید این مطلب را از دست ندهید. شما برای تهیه یک دیزل ژنراتور باید با یک سازنده دیزل ژنراتور تماس بگیرید.

دیزل ژنراتور چیست؟

برق یکی از انرژی های مهم در زندگی امروز است، که نبود یا فطعی آن می تواند ضرر مادی و معنوی زیادی به زندگی بشر امروزی بزند. دیزل ژنراتور در واقع از دو بخش موتور دیزل و ژنراتور الکتریکی برای تولید انرژی الکتریکی ساخته شده است. این موتور علاوه بر اینکه در مکان هایی که انرژی برق در دسترس نیست کارایی دارد در فضا هایی که قطعی برق ممکن است آسیب های جبران ناپذیری داشته باشد نیز کارایی دارد. از این رو دیزل ژنراتور منبع جایگزین مناسبی برای تولید ولتاژ برق در منازل مسکونی، کارگاه ها یا کارخانه های مختلف، بیمارستان ها، فرودگاه، شرکت ها، برج های تجاری و سایر مراکز مختلف می باشد. این موتور قدرتمند با ایجاد نیروی ولتاژ پیوسته موجب تنظیم نوسانات برقی می شود.

 

00

نحوه کار دیزل ژنراتور

موتور دیزلی با احتراق سوخت مایع که همان سوخت دیزل است با ایجاد حرکت چرخشی کار می کند. ژنراتور نیز از حرکت چرخشی تولید برق انجام می دهد. در مجموع دیزل ژنراتور انرژی مکانیکی را تبدیل به انرژی الکتریکی می کند. سوخت دیزل در مقایسه با سایر سوخت هایی مانند بنزین با دمای بالاتری سوزانده می شود که همین مورد سبب کارایی و قدرت بالای ژنراتور می شود.

موتور احتراق داخلی گشت دیزل IC است که نیروی مکانیکی تولید شده در موتور IC مبدل نیروی الکتریکی خواهد بود. با ورود هوا به ژنراتور و فشرده شدن آن سوخت دیزل وارد موتور می شود که با احتراق ژنراتور راه اندازی خواهد شد. با توجه به ظرفیت فضای مورد نیاز انرژی الکترونیکی ژنراتور انرژی مورد نیاز را تولید خواهد کرد. به عبارت دیگر دیزل ژنراتور با به کار گیری سوخت دیزل آن را تبدیل به برق خواهد کرد. موتور دیزل با سوزاندن سوخت دیزل سبب حرکت ژنراتور می شود که در نهایت دینام حرکت ژنراتور را تبدیل به برق می کند. از بهترین برندهای دیزل ژنراتور می توان به دیزل ژنراتور ولوو اشاره کرد.

انواع دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور ها بر اساس میزان تولید انرژی برق و زمان تولید انرژی انواع مختلفی دارند که هر یک بر اساس کارایی و استفاده باید مورد بررسی قرار گیرند ما در ادامه برخی از مهمترین دیزل ژنراتور ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • دیزل ژنراتور دائمی: هنوز هم مکان هایی وجود دارند که از انرژی برق محروم هستند. کارخانه های یا کارگاه ها و سایر مکان هایی که برق شهری ندارند با تهیه دیزل ژنراتور دائمی می توانند به طور مداوم برق داشته باشند.
  • دیزل ژنراتور اضطراری: تمامی مراکز اداری، بیمارستانی، کارخانه ها و سایر موارد در مواقعی که با بحران قطعی برق مواجه می شوند بهترین وسیلۀ تولید برق برای آنها دیزل ژنراتور اضطراری است.
  • دیزل ژنراتور پایه: ژنراتور های پایه قدرت تولید بارهای مختلف در زمان های طولانی را دارند و به نسبت ژنراتور های دائمی توان تولید برق دائمی را ندارند اما بر خلاف ژنراتور های اضطراری می توانند مدت زمان بیشتری برق تولید کنند.
  • دیزل ژنراتور بر اساس توان تولید: در فضاهای صنعتی و تجاری متعددی می توان از دیزل ژنراتور ها با توان تواید بار مختلف بر اساس نیاز مورد نظر استفاده کرد. برای فضاهایی مانند مکان های مسکونی از ژنراتور ها با بار کم و برای فضاهایی مانند کارخانه های تولیدی و صنعتی و یا بیمارستان های و برج های تجاری از مورتور هایی با تولید بار بیشتر استفاده کنید.

مشخصات و اندازه های مختلفی از دیزل ژنراتور ها در بازار وجود دارد که برخی از آنها با توان  5 تا 30 کیلوات اصولاً جهت استفاده در موارد خانگی است. اما ژنراتور های صنعتی با داشتن کتبرد صنعتی با توان 30 کیلوات تا 6 مگاوات در بازار موجود می باشند. از این رو صنایع مختلف در جهان از این موتور های تولید برق استفاده می کنند.

نکته دیگری که در خرید دیزل ژنراتور باید در نظر داشته باشید میزان فاز آن است. اگر به یک دیزل ژنراتور خانگی نیاز دارید باید تک فاز آن را خریداری کنید. در صورت استفاده از دیزل ژنراتور برای فضاهای صنعتی می توانید ژنراتور سه فاز خریداری کنید. برای فضاهای خانگی یک موتور برق بنزینی کافی است.

مزایا موتور دیزل ژنراتور

مقایسه مزایای موتور دیزل ژنراتور به نسبت سایر موتور ها به شما کمک می کند تا با آگاهی بیشتری بتوانید انتخاب کنید از این رو برخی از مهمترین مزیت های این موتور را در ادامه برای شما شرح داده ایم.  

  • اولین مزیت دیزل ژنراتور ها سوخت ارزان آنها می باشد. زیرا سوخت دیزل نسبت به سوخت های بنزینی قیمت پایین تری دارد.
  • مزیت دیگر این موتور ها طول عمر آنها می باشد دیزل ژنراتور ها  نسبت به موتور های بنزینی سه برابر بیشتر دوام خواهند داشت.
  • اگر یک موتور ژنراتوری را در کنار یک موتور بنزینی قرار دهید میزان مصرف موتور های ژنراتوری نصف مصرف بنزینی خواهد بود.
  • نکته دیگری که مزیت موتور های دیزلی است نداشتن فیلتر است. همین یک وسیله ساده استهلاک آن را نسبت به سایر موتور ها کاهش داده است و لازم به تعویض شمع نمی باشد.

قطعات تشکیل دهنده دستگاه دیزل ژنراتور

دستگاه دیزل ژنراتور از یک موتور، منبع تغذیه، سیستم سوخت، سیستم روغن کاری، صفحه کنترل، تنظیم کننده ولتاژ، شارژ باطری، سیستم خنک کننده و خروجی، قالب مونتاژ اصلی تشکیل شده است. که هر یک در جای مناسبی که طراحی شده است قرار می گیرد و موتور دیزل ژنراتور را طراحی می کند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر: