چند وقت یکبار باید جارو برقی بکشیم؟

کدخبر: 2375483

فرش ها از آن جایی که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند و روزانه رفت و آمد های زیادی بر روی آن ها انجام می شود و هم چنین در برخی شرایط خوردن وعده های غذایی بر روی فرش ها صورت می گیرد، کثیف شدنشان و همین طور ایجاد ذرات و زباله های کوچک امری طبیعی است و لازم است که به سرعت بر طرف شود چرا که مورچه و حشرات موذی ممکن است به دور آن ها جمع شوند از این رو گفته می شود که حتما به جمع آوری آن ها پرداخته شود که این کار به وسیله ی جارو های برقی و جارو های دستی به راحتی قابل انجام است و کاملا تمیز و مرتب می شود. هم چنین علاوه بر این موارد گرد و خاک و غبار هم به صورت گسترده بر روی فرش ایجاد می شود چرا که با باز بودن پنجره ها و باز و بسته شدن درب ها گرد و غبار به راحتی وارد منزل و بر روی فرش ها می نشید که لازم است توسط جارو های برقی به برطرف کردن این مشکل پرداخته شود.

جارو برقی می تواند به فرش حساس آسیب برساند؟

حال در این قسمت سوال پیش می آید که آیا جارو زدن مکرر می تواند آسیب رسانی داشته باشد؟ برای پلسخ به این سوال می توان گفت که تا حدی این امکان وجود دارد که این مورد بیش تر در فرش های حساس که در درجه ی اول فرش های ابریشمی و بعد فرش های دستبافت هستند که بافتی حساس دارند و در صورت استفاده ی مکرر و بیش از اندازه از جارو برقی می تواند به بافت حساس فرش ها آسیب هایی را وارد کند. برای این که از جارو برقی به میزان مناسب و معمولی استفاده شود بهتر است که از رو فرشی استفاده شود و در صورت ایجاد ذرات و زباله های کوچک به راحتی بتوان آن ها را خارج کرد و برداشت و حتی جارو برقی هم می توان استفاده کرد چرا که رو فرشی می تواند نقش محافظتی برای فرش داشته باشد اما در برخی منازل افراد از داشتن رو فرشی بر روی فرششان احساس رضایت ندارند که در این صورت باید مراقبت هایی حاصل شود

 

00

چه زمانی جارو برقی بکشیم

همان طور که گفته شد فرش ها بیشترین گرد و خاک و ذرات خوراکی و سایر موارد دیگر را به خود می گیرند که این مورد علاوه بر آزار دهنده بودن می تواند به عمق فرش ها نفوذ کند و آسیب هایی را برای فرش ایجاد کند به خصوص این که فرش از بافت بسیار حساسی برخوردار باشد. جارو برقی کشیدن بر طبق باور غلط بعضی افراد اصلا آسیبی ایجاد نکرده و تنها نقش نظافت را برای فرش ایفا می کند اما نکته ای که وجود دارد این است که جارو برقی به علت مکشی که دارد و بر روی فرش هم تا حد نسبتا محکمی کشیده می شود می تواند آسیب هایی را برای فرش ایجاد کند که این آسیب ها در همان لحظه نمایان نمی شود بلکه این آسیب ها رفته رفته زیاد می شود و سپس بعد از گذر چند سال ظاهر می شود که بیش تر در خصوص پوسیدگی و کهنگی فرش است اما در برخی مواقع هم پیش آمده بافت فرش بسیار نازک شده است و پارگی هایی هم ایجاد شده است. این موارد از جمله آسیب هایی هستند که در طول سال بر سر فرش ها می آیند و حتی ممکن است غیر قابل جبران هم باشد و شخص مجبور به تعویض شود. جهت شستشوی فرش ها می توان از قالیشویی معتبر مانند قالیشویی تجریش بهره برد.

 

نکات در حین استفاده از جارو برقی

به طور کلی نمی توان از جارو برقی استفاده نکرد چرا که این وسیله در تمیز کردن منازل نقش بسیار مهمی را دارند اما اگر قصد بر این است که روزانه مورد استفاده قرار بگیرد بهتر است که یکسری نکات بسیار ساده و حتی ابتدایی رعایت شود تا بدون ذره ای آسیب فرش ها تا سال ها طول عمر مفید خود را داشته باشند و نیازی به تعویض آن ها نباشد.

1- نکته اول تنظیم جارو برقی است که به آرامی بر روی فرش کشیده شود.

2- هم چنین میزان مکش آن هم کنترل شود تا آسیبی ایجاد نکند.

3- بهتر است در جهت خواب فرش جارو کشیده شود

چه زمانی جارو برقی استفاده کنیم؟ این سوال کاملا شخصی و بسته به نظر و منزل شخص دارد شاید در منزلی روازنه استفاده شود و شاید هم در منزلی در هفته چند بار مورد استفاده قرار بگیرد اما به هر حال برای این که کار به درستی صورت بگیرد لازم است که اصولی انجام شود. به طور کلی جارو کشیدن بهتر است ۲ تا ۳ بار در هفته انجام شود اما اگر استفاده روزانه است باید تنظیمات جارو برقی نسبت به حالت عادی تغیر کند تا بدون آسیب کار انجام شود.

00

جارو دستی یا جارو برقی

جارو به طور کلی یا دستی هستند یا برقی و یا شارژی که هر کدام استفاده های مخصوص به خود را دارند اما برخی افراد بر این باورند که جارو دستی می توان آسیب کمتری را نسبت به جارو برقی و یا شارژی داشته باشد، این مورد کاملا اشتباه است چرا که وقتی گرد و غبار بر روی فرش ها می نشیند لازم است که توسط وسیله ای برداشته و جمع آوری شود اگر از جارو دستی استفاده شود علاوه بر این که جمع آوری نمی شود بلکه از محلی به محل دیگر برده شده و پخش می شود و شخص با این تصور که فرش کاملا تمیز و مرتب شده روزانه به انجام آن ادامه می دهد در این قسمت باید گفت که استفاده غلط از جارو دستی می تواند درصد آسیب را چند برابر کند چرا که وقتی گرد و غبار به سایر قسمت های فرش برسد و پخش شود به راحتی در طول زمان می تواند به عمق فرش نفوذ کند و در گذر سال آسیب هایی جدی را به تار و پود فرش وارد کند که اکثرا این آسیب ها غیر قابل جبران هستند به همین دلیل توصیه می شود اصلا از جارو های دستی جهت تمیز کردن و جمع آوری ذرات کوچک بر روی فرش استفاده نشود. جارو برقی هم همان طور که گفته شد در صورت استفاده مناسب با میزان مناسب می تواند بسیار کاربردی و مفید در این زمینه باشد. در خصوص استفاده از جارو های شارژی باید گفت که این جارو ها عملکردی هم چون جارو برقی دارند با این تفاوت که به وسیله ی باتری کار می کنند و هیچ گونه سیمی ندارند و می توانند به جمع آوردی گرد و خاک فرش هم بپردازند اما این نوع جارو ها مخزنی بسیار کوچک دارند که به سرعت پر می شود و باید مخزن خالی شود اما همان عملکرد جارو برقی را داشته و باید بر طبق اصول انجام مشود تا فرش دچار آسیب نشود.

00

 

جارو کشیدن زیاد چه آثار مخربی بر روی فرش دارد

1-  فرش اگر روزانه به صورت محکم کشیده شود در طول سال فرش دچار کهنگی می شود.

2- فرش اگر با مکش بسیار بالا استفاده شود می تواند آسیب هایی به تار و پود فرش وارد کند و این موضوع می تواند منجر به تعویض فرش شود.

 

 

ارسال نظر: