مهمترین دلایل جوش آوردن موتور خودرو + پیشگیری

کدخبر: 2375527

موتور اتومبیلی که در حالت عادی کار می کند نباید بیش از حد گرم شود. زیرا تمام خودروهای تولید شده با کیفیت، در دمای بالای محیط آزمایش می شوند . این بدان معنی است که گرمای بیش از حد می‌تواند به دلیل نقص یا به دلیل عملکرد خودرو در شرایطی که برای آن در نظر گرفته نشده است رخ دهد .

جوش آوردن موتور اتومبیل یک مشکل شایع و آشنا برای هر راننده است. در صورتی که این اتفاق در ماشین شما رخ نداده پس احتمالاً تا بحال در جاده به اتومبیل هایی برخورد کرده اید که دود خاکستری از زیر کاپوت آنها بیرون می آید. جوش آوردن موتور اتومبیل بسیار خطرناک است و هنگامی که این مشکل ایجاد شود تا زمانی که علت وقوع آن به طور قطعی از بین نرود نباید ماشین را روشن و با آن رانندگی کنید.

دلیل گرم شدن بیش از حد موتور و جوش آوردن موتور اتومبیل چیست؟

از مفهوم "گرم شدن بیش از حد موتور" می توان نتیجه گرفت که مشکل اصلی برای وقوع این نوع خرابی نقص در سیستم خنک کننده است.

بیشتر اوقات گرم شدن بیش از حد موتور با بی‌توجهی راننده همراه است که مایع خنک کننده راه اضافه نکرده است . سطح ناکافی مایع خنک کننده خودرو می‌تواند به دلیل آسیب به مخزن رخ دهد که منجر به نشت بیش از حد می شود . همچنین استفاده از مایع خنک کننده بی کیفیت نیز منجر به گرم شدن بیش از حد موتور اتومبیل می شود.

سیستم خنک کننده اتومبیل ممکن است به دلیل خرابی اجزای مختلف موجود در آن مانند پمپ آب، فن، رادیاتور، درایو فن و غیره به درستی کار نکند.

یکی دیگر از دلایل گرم شدن بیش از حد و جوش اوردن موتور اتومبیل ، خرابی ترموستات است که می تواند در حالت بسته قفل شود و به همین دلیل مایع خنک کننده بدون پوشش رادیاتور در موتور گردش کند.

یکی از دلایل کمتر شایع داغ شدن بیش از حد موتور و جوش آوردن خودرو ورود مایع خنک کننده به سیستم روغن کاری است . شایع ترین علت چنین نقصی آسیب به واشر سر سیلندر است . در صورت بروز چنین مشکلی کارکرد خود ممنوع بوده و باید فورا خرابی را تعمیر کرد.

مهمترین دلایل جوش آوردن موتور خودرو + پیشگیری

هنگام جوش آوردن موتور اتومبیل چه باید کرد؟

مهم است که به یاد داشته باشید که گرم شدن بیش از حد موتور اتومبیل بسیار خطرناک است و شما باید رانندگی با اتومبیلی که از زیر کاپوت آن دود خارج می شود را تنها به عنوان آخرین راه حل انجام دهید.

عمل به دستورالعمل های گام به گام زیر هنگام گرم شدن و جوش آوردن موتور خودرو ایده آل است.

1- فورا خودرو را متوقف کرده و موتور را خاموش کنید.

2- کاپوت خودرو را باز نموده و ۵ تا ۷ دقیقه صبر کنید تا خنک شود و دود متوقف گردد.

3- سطح مایع خنک کننده رادیاتوور را بررسی کنید . توجه داشته باشید که این مایع برای مدت زمان طولانی پس از خاموش شدن موتور داغ باقی می ماند.

باید مخزن مایع خنک کننده را با دقت باز نموده و برای این کار از پارچه یا وسایل دیگر برای محافظت از دستان خود در برابر سوختگی استفاده کنید.

در صورتی که سطح مایع خنک کننده کمتر از حد نرمال است باید آن را پر کنید اما قوانین مخلوط کردن ضد یخ های مختلف را بخاطر بسپارید.

شایان ذکر است اگر مایع خنک کننده همراه خود ندارید و جایی برای خرید آن نیست، می توانید آب معمولی اضافه کنید . فراموش نکنید که طبق آن، فقط پس از خنک شدن موتور باید آب را اضافه کنید. 

اگر آب معمولی به جای مایع خنک کننده اضافه شود پس از رسیدن به تعمیرگاه تعویض کامل آن  الزامی است.

پس از تنظیم سطح مایع خنک کننده سعی کنید موتور را روشن کنید و بررسی کنید که ترموستات چقدر خوب کار می کند؟ اگر اجازه نمی دهد خنک کننده از رادیاتور عبور کند باید آن را از سیستم خنک کننده خارج نموده و اتومبیل خود را به نزدیک ترین تعمیرگاه ببرید.

می‌توانید فیوز را نیز که وظیفه هدایت الکتریکی فن را بر عهده دارد بررسی کنید و در صورت سوختن فیوز آن را بیرون کشیده و به یک فیوز سالم جای آن قرار دهید تا دستگاه خود را به تعمیرگاه برسانید.

چگونه از گرم شدن بیش از حد موتور اتومبیل جلوگیری کنیم؟

محافظت کامل از خودرو در برابر گرمای بیش از حد موتور غیر ممکن است زیرا نمی توانید پیش بینی کنید که چه زمانی درایو فن ، ترموستات یا سایر اجزای سیستم خنک کننده از کار می‌افتند. در عین حال می‌توان احتمال گرم شدن بیش از حد موتور خودرو را به حداقل رساند .

برای انجام این کار کافی است سه راه کار ساده زیر را انجام دهید:

1- تا جایی که ممکن است سطح مایع خنک کننده در مخزن را بررسی کنید.

2- در صورتی که متوجه شدید باید بیش از حد معمول  مایع اضافه کنید دلیل این امر را پیگیری کنید.

3- به میزان کشش تسمه های پمپ توجه کنید.

با رعایت این سه قانون ساده می توانید از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری کرده و نیازی به مقابله با عواقب آن نداشته باشید.

رنواتوماتیک ، تعمیرگاه تخصصی تعمیر و تنظیم موتور رنو در تهران

چنانچه دارای یکی از انواع خودروهای رنو هستید و در موتور خودرو مشکلاتی نظیر دمای بیش از حد ، مشکل در سیستم خنک کننده موتور و... مشاهده کرده اید ، برای تعمیر آن کافی است با رنواتوماتیک تماس بگیرید.

 تعمیرگاه تخصصی ال 90 در تهران ، تعمیرگاه تخصصی مگان در تهران ، تعمیرگاه تخصصی ساندرو  از خدمات این تعمیرگاه است که در تجهیزات پیشرفته عیب یابی در کمترین زمان انجام می شود. 

تلفن : 09198833088

www.renoautomatic.com

 

ارسال نظر: