دخل و خرج هرروز را یادداشت کنید تا پولدار شوید!

کدخبر: 2375582

همه ما برای کسب درآمد عادت داریم به کارهای سخت‌تر اهمیت دهیم. به‌طور مثال تمام تلاش خودمان را در طول روز و ماه انجام می‌دهیم تا درآمد بیشتری کسب کنیم. اما جالب اینجاست که در بیشتر موارد بعد از پر شدن حساب بانکی و دریافت درآمد، تلاشی برای نگهداری آن پول انجام نداده و بی دلیلی خرج می‌کنیم. به عبارت دیگر پول درآوردن برای ما سخت‌تر از خرج کردن است و موقع خرج کردم آن‌قدرها هم سختگیر نیستیم. البته این موضوع می‌تواند نشانه دست‌ودل‌باز بودن باشد؛ اما باید مراقب بود که زیاده‌روی در خرج کردن ما را با بی‌پولی و خالی شدن حساب برای مواقع اضطراری مواجه نکند.

در عین حال زمانی که برنامه دقیقی برای درآمد خودمان تعریف کرده باشیم، به شکل بهتری آن را پس‌انداز می‌کنیم و با ردیابی و نوشتن تمام هزینه‌های روزانه، محاسبه دقیقی از دخل و خرج خود داریم. نوشتن هزینه‌های روزانه مزایای متعددی دارد که در ادامه قصد دارم برخی از آن‌ها را با شما به اشتراک بگذارم. اگر شما هم دوست داریم در کنار درآمد ثابت دریافتی، پس‌انداز بیشتری داشته باشید، پیشنهاد می‌کنم تا پایان این صفحه همراه من بمانید.

دسترسی نامحدود خودتان را به حساب بانکی کم کنید

البته با دریافت درآمد ثابت نمی‌توان از دسترسی نامحدود حرف زد؛ اما حقیقت این است که اگر برنامه‌ریزی دقیقی برای خرج کردن در طول ماه تعریف نکنید، در پایان ماه با کارتی خالی از پول روبرو خواهید شد. علاوه بر آن به یاد داشته باشید که همیشه هزینه‌ها به‌صورت خودجوش در حال افزایش هستند و این شما هستید که باید آن‌ها را در جایی متوقف کنید. به همین دلیل اگر دسترسی خودتان را در طول روز و ماه به درآمد دریافتی کمتر کنید، خود به خود وابستگی به آن نیز کاهش پیدا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که با دیدن یک بلوز زیبا، اکسسوری‌های پرزرق‌وبرق یا خوراکی‌های گران‌قیمت تمایلی برای خرید نشان ندهید و درآمد خود را صرف موارد بیهوده نکنید.

تبلیغات7

به اهداف مالی خود در زندگی احترام بگذارید

حتما شما هم اهداف مالی بلندمدتی برای زندگی خود در نظر گرفتنید و می‌خواهید به آن‌ها دست پیدا کنید. خرید یک خانه خوب، اتومبیل زیبا و مناسب، داشتن یک بازنشستگی راحت و مواردی مانند این‌ها نیاز به سرمایه مناسب دارند. بنابراین اگر بتوانید ابتدا اهداف خودتان را مشخص کنید و بعد هزینه‌های زندگی را بر اساس آن بچینید، برداشتن گام‌های بعدی چندان سخت نخواهد بود.

ممکن است با خودتان بگویید که با درآمد ناچیزی که در طول ماه دریافت می‌کنم، چطور می‌توانم در آینده خانه یا ماشین بخرم؟ اما به یاد داشته باشید که با گام‌های کوچک می‌توانید به اهداف بزرگ برسید. به‌طور مثال شاید برنامه‌ریزی برای هزینه روزانه تماس‌های تلفنی چندان اقتصادیو چشمگیر به نظر نرسد؛ اما بعد از گذشت یک ماه خواهید دید که چقدر در هزینه‌های تماس تلفنی صرفه‌جویی کردید و می‌توانید آن مبلغ را پس‌انداز نمایید. همچنین می‌توانید هزینه‌های استفاده از اینترنت را به‌صورت روزانه مدیریت کنید. برای این کار خرید بسته اینترنت روزانه رایتل پیشنهاد خوبی است تا مدیریت بهتری روی جستجو در وب داشته باشید و از هزینه‌های اضافی اجتناب کنید.

درآمد ماهانه را تقسیم کنید

بعد از دریافت درآمد حتما 30 درصد از آن را برای سرمایه‌گذاری کنار بگذارید و  با 70 درصد باقی‌مانده هزینه‌های زندگی را پرداخت کنید. همچنین متعهد باشید که فقط از همان 70 درصد باقی‌مانده می‌توانید هزینه کنید و 30 درصد را نادیده بگیرید. این روش مدیریت هزینه‌های خانوار به شما کمک می‌کند تا منبع مشخصی برای سرمایه‌گذاری در گزینه‌های مختلف کنار بگذارید. به‌طور مثال طلا بخرید، سهم‌های بورسی پربازده تهیه کنید یا در صندوق‌های سود ده سرمایه‌گذاری کنید. با استفاده از این روش نه‌تنها بخشی از پول خود را پس‌انداز کردید، بلکه می‌توانید آن را تبدیل به منبع درآمد جدید کنید و به کسب درآمد برسید.

با نوشتن هزینه‌ها، گزینه‌های مهم را پیدا می‌کنید

زمانی که خودتان را به نوشتن هزینه‌های روزانه و ماهانه عادت می‌دهید، به‌خوبی می‌توانید تمامی هزینه‌ها را پیگیری کنید. بنابراین هزینه‌های مهم و بی‌مورد مشخص شده و با تفکیک آن‌ها می‌توانید، منبع پس‌انداز جدیدی پیدا کنید. به‌طور مثال پرداخت جریمه موتور هزینه اجباری و در عین حال مهمی است که باید به آن توجه کنید. اما دلیلی ندارد که هرماه هزینه زیادی برای خوردن غذا در رستوران بپردازید یا وقت و پول خودتان را در کافی‌شاپ‌ها هدر دهید. با شناسایی همین موارد به‌ظاهر کوچک و ساده می‌توانید جلوی هزینه‌های بیشتر را بگیرید و آن را پس‌انداز نمایید.

تبلیغات8

به همین دلیل توصیه می‌شود که همین امروز یک دفترچه یادداشت برای نوشتن تمام هزینه‌های روزانه در نظر بگیرید و ریز هزینه‌ها را در آن وارد کنید. حتی می‌توانید از برنامه‌های رایگان و اپلیکیشن‌هایی که در این زمینه طراحی شده استفاده کنید تا در هرلحظه تمام دخل و خرج خودتان را ثبت نمایید.

نوشتن هزینه‌های مختلف روزانه شاید در ابتدا به نظرتان کاری بچگانه باشد؛ اما بعد از مدت کوتاهی می‌توانید عادت‌های خرج کردن خودتان را کشف کنید. با این کار متوجه می‌شوید که چقدر از پول و درآمدتان را صرف هزینه‌های بیهوده می‌کردید و حالا زمان متوقف کردن آن است. اگر هرروز این کار را ادامه دهید، ناخودآگاه هزینه‌های اشتباه را ترک می‌کنید و با منبع بزرگی از پس‌اندازهای جدید روبرو خواهید شد.

نکته جذاب و مهم دیگری که مزایای نوشتن هزینه‌ها را افزایش می‌دهد این است که پول و درآمد کاملا به کنترل شما درمی‌آید. به عبارت بهتر حالا به‌خوبی می‌دانید که چقدر پول در دست دارید و آن را صرف گزینه‌های مهم و ضروری می‌کنید.

30 روز به نوشتن ادامه دهید

درنهایت اینکه فقط 30 روز به نوشتن هزینه‌ها ادامه دهید و این عادت خوب را در خود ثابت کنید. زمانی که بازار می‌روید تمام ریز هزینه‌ها را یادداشت کنید. همچنین مراقب باشید که موقع خرید کردن با خودتان عهد ببندید که بیشتر از مقدار مشخصی خرید نکنید و فقط آن را به هزینه‌های مهم و اساسی اختصاص دهید. حتی بهتر است در خرید گزینه‌های مهم هم صرفه‌جویی کنید. به‌طور مثال اگر قصد دارید برای خانه میوه بخرید، به مقدار مورد نیاز تهیه کنید. اگرچه این کار ممکن است کمی سخت باشد، اما بعد از مدتی خواهید دید که چه میزان از عادت‌های خرید کردن شما عوض شده و در عین حال حساب بانکی درآمدتان خالی نشده است. بنابراین حالا می‌توانید برای اهداف مالی بزرگ‌تر و مهم‌تر در زندگی برنامه‌ریزی کنید.

ارسال نظر: