قلاب کوهنوردی یا کارابین را چگونه استفاده کنیم

کدخبر: 2375882

کارابین یا قلاب حلقه‌ای فلزیست که معمولا در کنار طناب کاربرد دارد. این ابزار در فعالیت‌هایی مانند کوه‌نوردی، قایق‌رانی، غارنوردی، پاکسازی پنجره و... کاربرد دارد.

این قلاب به دوصورت D و گلابی شکل ساخته می‌شوند. همچنین انواع ساده یا پیج دار آن نیز موجود است که هرکدام کاربرد خاصی دارد. در ادامه به معرفی انواع آن در شکل‌های مختلف پرداخته‌ایم پس با ما همراه باشید.

معرفی انواع کارابین

کارابین معمولا در2 جنس آلومینیوم و فولاد ساخته می‌شود. برای مصارف ورزشی لازم است قلاب سبک وزن باشد تا مشکلی برای فرد به‌وجود نیاورد. به‌همین دلیل کارابین ‌های مورد استفاده در رشته‌های ورزشی عمدتا از آلومنیوم ساخته می‌شود.

اما در صنعت، محکم بودن قلاب مهم است و جنس فولاد به‌خوبی این نیاز را برآورده می‌کند.

اگر کارابین را برای کوه‌نوردی لازم دارید به نوشته‌های روی آن توجه کنید. زیرا روی برخی ازقلاب‌ها عبارت برای صعود مناسب نیست درج شده است.

کارابین ساخته شده توسط هر مجموعه‌ای باید استاندارد اروپایی EN12275 را رعایت کند. همچنین استانداردهای  UIAA و CE که نشان‌دهنده‌ی قدرت این ابزار می‌باشد باید روی بدنه‌ آن درج شده باشد.

قدرت این قلاب‌ها از 3 نظر مهم است که عبارتند از: عرضی، طولی و حالت دهانه باز.

photo_۲۰۲۲-۱۱-۲۴_۱۶-۱۱-۳۶

تقسیم‌بندی کارابین باتوجه به شکل ظاهری آن است و 6 دسته تقسیم می‌شود که به بررسی آنها می‌پردازیم:

کارابین نوع B (پایه)

نوع B  رایج‌ترین کارابین موجود است و بسیاری قلاب‌های ساخته شده در این دسته قرار می‌گیرد. شکل ظاهری آن نیز برای استحکام بیشتر معمولا شبیه حرف D است.

این قلاب به 2 صورت قفل‌شونده و غیرقفل‌شونده وجو دارد که استفاده از هرکدام کمی متفاوت است. کارابین غیرقفل‌شونده خود دارای دهانه‌ی صاف و خمیده می‌باشد. دهانه‌ی صاف آن کاربرد زیادی دارد و مخصوصا برای متصل شدن به انتهای کوئیک دراو استفاده می‌شود.

اما دهانه‌‌ی خمیده فقط در متصل کردن طناب به آن سر کوئیک دراو مناسب است. خمیدگی قلاب باعث جاگرفتن راحت‌تر طناب می‌شود اما امکان خارج شدن تصادفی آن از داخل کارابین نیز بالاست پس باید در انجام این‌کار دقت کافی داشته باشید. وزن قلاب‌های غیر‌قفل‌شونده سبک‌تر از نمونه‌ی قفل‌شونده‌ آن است.

اگر کاری انجام می‌دهید که نیاز به ایمنی بالایی دارد استفاده از کارابین قفل‌شونده توصیه می‌شود. متداول‌ترین نوع آن، قلاب قفل‌شونده پیچی است و برای قفل‌ کردن آن باید به کمک دست و پیچاندن پیچ، دهانه را کاملا قفل کرد. لازم به ذکر است که قلاب قفل‌شونده خودکار نیز وجود دارد اما دارای وزن سنگین‌تر و قیمت بالاتری نسبت به سایر آنها است.

تهیه‌ی هرنوع کارابین بستگی به میزان امنیت لازم در محیط کاری شما دارد. کارابین‌های قفل‌شونده امنیت بالاتری دارند و استفاده از آنها توصیه می‌شود اما اگر به‌هر دلیلی موفق به تهیه آن نشدید بهتر است از 2 کارابین غیرقفل‌شونده طوری‌که دهانه‌ی آنها خلاف جهت یک‌دیگر باشد استفاده کنید.

کارابین نوع D  جهتی (Directional)

از این کارابین به‌دلیل وزن سبکی که دارد برای ورزش‌های صعودی استفاده می‌شود.

کارابین نوع X تخم‌مرغی (بیضی)

کارابین تخم‌مرغی شکل متقارنی داشته که از جابه‌جا شدن آن در حین کار و وقتی فشار زیادی روی قلاب است پیشگیری می‌کند. از این نوع قلاب بیشتر برای امداد و نجات استفاده می‌شود.

کارابین تخم‌مرغی در مقایسه با قلاب D شکل از استقامت کم‌تری برخوردار می‌باشد. مخصوصا وقتی دهانه آن باز است.

کارابین نوع ( Klettersteig)  K

کارابین K شکل دارای قفل خودکار است و دهانه بزرگی برای اتصال به کابل‌های فلزی، میله‌ای و... دارد. برای مسیرهای بلند کوهستانی استفاده از آن توصیه می‌شود. همچنین در تهیه‌ی لنیار نیز کاربرد دارد.

 کارابین نوع (H – (HMS

در اکثر مواقع از کارابین نوع H  برای حمایت با گره استفاده می‌شود. طناب در قسمت عریض کارابین فضای خالی زیادی دارد و به‌راحتی می‌تواند حرکت کند. این قلاب فقط به‌صورت دهانه قفل‌شونده تولید می‌شود. از معایب آن می‌توان به استقامت پایین در هنگام باز بودن دهانه اشاره کرد.

 کارابین نوع  Q (اتصال سریع)

از آن‌جایی که برای باز و بست کارابین Q شکل باید از آچار استفاده کرد می‌توان فهمید این نوع قلاب امنیت بالایی دارد. این کارابین را مایلون نیز می‌گویند که برای متصل شدن به نقاط دائمی، اتصال به هارنس برای رشته‌های دره‌نوردی و غارنودی و...نیز مناسب است.

این کارابین هیج دهانه‌ای ندارد که به‌صورت تصادفی باز شود و این موضوع در بالارفتن امنیت آن تاثیر دارد.

استحکام بالا و قیمت مناسب از مزایای قلاب Q شکل است. بیشتر استفاده از این کارابین برای حلقه‌ی فرود و درواقع فرود آمدن از مسیری که آن را طی کردید است.

جمع‌بندی

اگر علاقه‌مند به رشته‌های ورزشی چون غارنوردی، سخره‌نوردی و به‌خصوص کوهنوردی هستید حتما آشنایی مختصری با ابزار ایمنی آن دارید. از وسایل مهمی که حین صعود یا فرود باید به‌همرا داشته باشید کارابین یا قلاب فلزی است.

کارابین برای متصل کردن قسمت‌های مختلف به خصوص با طناب کاربرد دارد. این قلاب از دو جنس آلومینیوم و فولاد ساخته می‌شود که در رشته‌های ورزشی به‌دلیل اهمیت در وزن ابزار از  نوع آلومینیومی آن استفاده می‌شود.

کارابین در چند شکل مختلف تولید می‌شود که نسبت به کارایی و مزیت‌هایی که دارد، همچنین میزان استحکامی که لازم دارید باید نسبت به تهیه‌ی نوع خاصی از آن اقدام کنید.

ایران سیفتی یکی از شرکت های فعال در زمینه تجهیزات ایمنی در ایران محسوب می شود که بیش از 10 سال حضور موفق دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از تجهیزات کار در ارتفاع، تجهیزات حفاظت فردی و ... می توانید به سایت  https://iransafetyeqp.ir/ مراجعه کرده و یا با کارشناسان مجرب مجموعه تماس حاصل نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر: