هر آنچه که باید هنگام انتخاب مخازن کرایوژنیک برای ذخیره سازی گاز بدانید

کدخبر: 2375884

مخازن کرایوژنیک راه حلی بهینه در مواردی هستند که مقادیر زیادی گاز مانند اکسیژن مایع، نیتروژن مایع، آرگون، C02، LNG، LPG، هیدروژن مایع و غیره باید به صورت مایع ذخیره شود. با ساخت مخزن حمل گاز از مزایای متعددی بهره مند می شویم که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

مزایای استفاده از مخازن کرایوژنیک چیست؟

مخازن کرایوژنیک نوعی مخزن ذخیره سازی صنعتی هستند که دارای طیف وسیعی از نقاط قوت، مربوط به جنبه هایی مانند توزیع داخلی، بارگیری و ایمنی می باشند.

توزیع داخلی بهتر و بهینه سازی منابع

مخازن کرایوژنیک بسیار متنوع هستند و امکان نصب یک شبکه متمرکز برای توزیع بهینه گازهای برودتی مورد استفاده را فراهم می کنند. مزیت مهم این نوع مخازن عدم برگشت گاز به نیروگاه است، همانطور که در سیستم های دیگر مانند سیلندر وجود دارد.

بارگیری

بارگیری گازها در مخازن کرایوژنیک با استفاده از وپورایزرها انجام می شود. مزیت عمده خرید تبخیر کننده این است که گاز مایع مستقیماً از کارخانه تولید و به کاربر منتقل می شود و از حرکات ناگهانی گازها جلوگیری می کند و ثبات و ایمنی را در محیط صنعتی بهبود می بخشد.

 

خلوص بالاتر

گاز ذخیره شده در مخازن کرایوژنیک نسبت به سایر سیستم‌های ذخیره‌ سازی خلوص بالاتری را حفظ می‌کند، زیرا همیشه در یک مخزن مهر و موم شده به صورت مجزا باقی می‌ماند به این معنی که امکان ادغام با هیچ عامل خارجی وجود ندارد.

 

افزایش ایمنی

با استفاده از مخازن کرایوژنیک خطرات به حداقل می رسد، زیرا گاز در مخازن ثابت و مهر و موم شده ایزوله شده و بدون تماس با دنیای خارج باقی می ماند. همچنین از انتقال سیلندر در داخل تاسیسات جلوگیری می شود و از خطرات غیر ضروری جلوگیری می گردد.

photo_۲۰۲۲-۱۱-۲۴_۱۶-۱۱-۳۶

اجزای اصلی در مخازن برای مایعات فوق سرد

مخزن کرایوژنیک از ساختاری تشکیل شده است که به دو بخش اساسی تقسیم می شود:

  • ظرف داخلی ساخته شده از فولاد ضد زنگ و طراحی شده برای مقاومت در برابر درجه حرارت بسیار پایین.
  • ظرف بیرونی ساخته شده از فولاد کربنی.

این دو کانینر با ترکیبی از مواد عایق از یکدیگر عایق می شوند.

علاوه بر این دو کانتینر که توسط مواد عایق از هم جدا شده اند، مخازن کرایوژنیک به جزء حیاتی دیگری نیز مجهز هستند: سیستم تنظیم فشار. این سیستم به طور خاص طراحی شده است تا اطمینان حاصل شود که مخزن کرایوژنیک همیشه با فشار ثابتی که با توجه به نیازهای کاربر تنظیم شده است، کار می کند.

الزامات ایمنی برای مخازن برودتی

مخازن برای ذخیره گازهای کرایوژنیک مانند گاز اکسیژن مایع یا نیتروژن مایع از الزامات و پروتکل های ایمنی بسیار سختگیرانه پیروی می کنند تا از هر نوع حادثه ای که ممکن است باعث نشتی، خسارت و مهمتر از همه صدمات جانی شود، جلوگیری گردد. در اینجا برخی از اقدامات ایمنی اصلی آورده شده است:

تمام مخازن کرایوژنیک با یک دیواره دوتایی ساخته می شوند: یک مخزن داخلی و یک مخزن بیرونی که به عنوان یک پوشش عمل می کند. علاوه بر این، آنها توسط یک محفظه میانی جدا می شوند که به عنوان یک عنصرعایق حرارتی عمل می کند. این لایه تضمین می کند که مایعات فوق سرد همیشه در دمای مناسب هستند.

این مخازن مجهز به دریچه های امداد و دیسک های ترکیدگی هستند که در صورت افزایش فشار غیرقابل پیش بینی به طور خودکار گاز را آزاد می کنند. این امر تضمین می کند که فشار به طور مداوم در سطوح صحیح حفظ می شود.

با مخازن کرایوژنیک نه تنها ذخیره سازی ایمن است، بلکه حمل و نقل نیز در تانکرهایی انجام می شود که دو جداره و خلاء با استفاده از یک محفظه داخلی نیز هستند.

 

انواع مخازن کرایوژنیک بر اساس گازی که ذخیره می کنند

طیف وسیعی از مخازن کرایوژنیک وجود دارد که هر کدام کاملاً با مایعات فوق سردی که باید در خود نگه دارند و همچنین مکانی که قرار است در آن قرار بگیرند سازگار است: اندازه، مکان، زمین و غیره.

بنابراین مخازن کرایوژنیک بسته به اینکه حاوی موارد زیر باشند دارای شکل و طراحی متفاوتی خواهند بود:

  • LIN (نیتروژن مایع)
  • LOX (اکسیژن مایع)
  • LAR (آرگون مایع)
  • CO2 (دی اکسید کربن)
  • LNG (گاز طبیعی مایع)
  • LHe (هلیوم مایع)
  • LH2 (هیدروژن مایع)
  • LPG (گاز نفت مایع)
  • اتیلن مایع

photo_۲۰۲۲-۱۱-۲۴_۱۶-۱۱-۳۶

در سهیل گاز، ما به تیم متخصص خود بسیار مفتخریم که تجربه زیادی در طراحی، ساخت، مونتاژ و راه اندازی مخازن ذخیره سازی گاز مایع دارند. منابع فنی پیشرفته ای را که دراختیار داریم به این تجربیات اضافه کنید و نتیجه تامین مخازن کرایوژنیک و طراحی 100% متناسب با نیازهای هر یک از مشتریان را ارائه می دهیم.

اگر پروژه شما نیاز به راه حل های ذخیره سازی گاز دارد که توسط کارشناسان واقعی باید طراحی و ساخته شود، چرا امروز با ما تماس نگیرید؟

 

 

ارسال نظر: