بهترین روش تولید زغال با استفاده از خاک اره و مزایای آن

کدخبر: 2376154

اگر شما هم برای تولید زغال به دنبال مواد اولیه‌ای باکیفیت مطلوب و قیمت به صرفه هستید؛ استفاده از خاک اره را فراموش نکنید! یکی از مهم‌ترین عوامل در کارهای تولیدی، استفاده از مواد اولیه باکیفیت و مرغوب است. چون ماده اولیه مستقیما بر محصول نهایی تاثیر می‌گذارد.

تولید زغال فشرده، با استفاده از روش‌های صنعتی، به عنوان کسب و کاری پرسود شناخته می‌شود. در این کار تولیدی نیز روش‌های مختلف و مواد اولیه متفاوتی پیشنهاد می‌شود. اما همه تولیدکنندگان زغال فشرده، باید بهترین روش تولید زغال را انتخاب کنند تا محصولات بهتری تولید کنند و بتوانند به سودی عالی برسند.

شما در ادامه می‌توانید با کارآفرینی با خاک اره و مزایای آن، به طور کامل آشنا شوید و درباره فرآیند تولید زغال با خاک اره و دستگاه اکسترودر بیشتر بدانید!

بهترین روش تولید زغال چیست؟

به طور کلی زغال، به دو روش سنتی و صنعتی تولید می‌شود. در روش سنتی، برای تولید زغال از چوب درختان به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود و با استفاده از کوره‌های سنتی نیز به مرحله آخر تولید می‌رسد.

این روش، هم هزینه بالاتری دارد و هم سود و حجم تولید پایینی را به تولیدکننده می‌رساند. اما با پیشرفت صنعت، تولید زغال نیز با استفاده از ماشین‌آلات صنعتی انجام می‌شود. در روش صنعتی تولید زغال با خاک اره، از ضایعات چوبی استفاده می‌شود و نسبت به تولید زغال سنتی، حجم و سود تولیدی بالاتری، با کم‌ترین سرمایه، برای تولیدکننده وجود دارد.

مواد اولیه در این روش شامل خاک اره، پوست گردو و ضایعات چوبی در نجاری‌ها می‌شود. اما سوال اینجاست که در بین روش‌های گفته‌شده، کدام یک به عنوان بهترین روش تولید زغال به شمار می‌رود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که روش تولید زغال با استفاده از ضایعات چوبی، به خصوص خاک اره، به عنوان بهترین روش تولید زغال شناخته می‌شود. جالب است بدانید که از پوست گردو نیز در بعضی موارد برای تولید زغال استفاده می‌شود. اما خاک اره، به عنوان ماده اولیه اصلی در تولید زغال شناخته شده و حتی برای تولید زغال با پوست گردو نیز استفاده می‌شود.

معیارهای انتخاب خاک اره مناسب برای تولید زغال

26753914-63bf-4378-8e38-ef9c81f3c990

قبل از انتخاب خاک اره باید ابتدا آن را با معیارهای زیر بسنجید:

1.جنس خاک اره

جنس خاک اره، می‌تواند از درختان مختلف مثل درخت گردو، سنوبر، راش و چنار باشد که هر یک از این جنس‌ها، ممکن است در کیفیت و فرمول تولید زغال تاثیر بگذارند. اما این نکته را فراموش نکنید که خاک اره مورد استفاده در تولید زغال از ضایعات چوبی به دست می‌آید و هیچ درختی برای تولید آن قطع نمی‌شود.

2.اندازه خاک اره

اندازه خاک اره، با توجه به میزان آسیاب شدنش، متفاوت است. به طور کلی خاک اره از نظر اندازه به پنج دسته تقسیم می‌شود. انواع خاک اره به ترتیب اندازه از کم به زیاد به شرح زیر است:

  • خاک اره شکری
  • خارک اره درشت یا پفکی
  • خاک اره آسیاب (ابعاد متوسط)
  • خاک اره نجاری (ابعاد متوسط)
  • خاک اره فلکی (ابعاد ریز)

فراموش نکنید که در بین این دسته‌ها بهترین نوع خاک اره برای تولید زغال، خاک اره شکری با ابعاد دو میل و چهار میل است و بیشترین کاربرد را دارد.

3.رطوبت خاک اره

رطوبت خاک اره، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین معیارها در مواد لازم برای تولید زغال فشرده و کیفیت آن است. رطوبت خاک اره برای تولید زغال فشرده نباید زیاد و نه بیش از حد کم باشد.

از طرفی خاک اره قدیمی نیز برای استفاده در مواد لازم برای تولید زغال فشرده مناسب نیست و باید این نکته را نیز در هنگام خرید خاک اره، به یاد داشته باشید. به طور کلی رطوبت مناسب برای خاک اره، در تولید زغال فشرده باید حداکثر 20 درصد باشد که این مقدار با قرارگیری در خشک‌کن کم‌تر هم می‌شود.

چرا تولید زغال از خاک اره، بهترین روش محسوب می شود؟

 

26753914-63bf-4378-8e38-ef9c81f3c990

تولید زغال با خاک اره، دارای مزایای زیادی است که در زیر شما بیان می‌شود:

  • نداشتن بوی بد و گاز
  • استفاده نکردن از مواد شیمیایی
  • نداشتن صمغ و چسب در مواد اولیه
  • نداشتن جرقه و بدون ایجاد سردرد، برای مصرف‌کننده
  • داشتن حرارت بالا
  • وجود خاکستر بسیار کم
  • داشتن زمان بالای سوخت و دوام بیشتر
  • کمک به حفظ محیط زیست با قطع نکردن درختان
  • داشتن هزینه کم
  • استفاده آسان از زغال با ساختار و شکل منظم

تولید زغال از خاک اره با استفاده از دستگاه اکسترودر

در ادامه فرآیند کامل تولید زغال از خاک اره، با استفاده از دستگاه اکسترودر برای شما توضیح داده می‌شود:

مرحله اول، حذف مواد ضایعاتی درشت

خاک اره، قبل از هرکاری باید بدون هیچ‌گونه مواد ضایعاتی و درشت باشد. برای همین آن را در داخل سرند قرار می‌دهند. سرند، الکی بزرگ است که با توری‌های خود، مواد ضایعاتی و درشت را از مواد اولیه اصلی جدا می‌کند. در پایان این مرحله خاک اره، کاملا یک دست می‌شود.

مرحله دوم، تنظیم رطوبت خاک اره

همان‌طور که گفته شد، رطوبت خاک اره، تاثیر زیادی در کیفیت زغال دارد. جالب است بدانید که خاک اره، در صورت خشکی، رطوبت بیش از حد و کهنگی به دستگاه‌ها آسیب می‌رساند و تولید زغال باکیفیت را برای شما سخت می‌کند.

برای همین خاک اره سرند شده را با دستگاهی مخصوص به نام خشک‌کن، رطوبت‌زدایی می‌کنند. خشک‌کن‌ها نیز در انواع دوار و سینوسی تولید می‌شوند که در این میان، خشک‌کن‌های سینوسی، متدوال‌تر و پرمصرف‌تر هستند.

مرحله سوم، ترکیب با دیگر مواد اولیه

پس از خشک شدن خاک اره، آن را با مواد دیگر مثل خاک زغال، پوست گردو و موارد دیگر مخلوط می کنند. این مواد با توجه به میزان گفته‌شده در فرمول تولید زغال فشرده با هم ترکیب می‌شوند.

مرحله چهارم، ساخت بریکت زغال

این مرحله به عنوان مهم‌ترین مرحله تولید زغال شناخته می‌شود. چون قرار است مواد اولیه با دستگاه اکسترودر، فشرده شوند. دستگاه اکسترودر، با فشرده ‌سازی مواد اولیه، آن‌ها را به صورت قالبی بیرون می‌دهد. این مواد فشرده‌شده و قالب‌گرفته، بریکت زغال فشرده نامیده می‌شوند.

مرحله پنجم، پخت در کوره

شاید با خود فکر کنید که در این مرحله، زغال فشرده آماده مصرف است. اما جالب است بدانید که بریکت‌ها به عنوان زغال‌های خام شناخته می‌شوند و برای تبدیل به زغال فشرده برای مصرف، باید در کوره‌های صنعتی پخته شوند. در این مرحله، بریکت‌ها روی پالت‌ها چیده می‌شوند و در داخل کوره قرار می‌گیرند.

در پایان نیز بریکت‌ها پس از پخت در کوره آماده مصرف می‌شوند. در این مرحله، می‌توان زغال‌ها را با دستگاه اسلایسر به قطعاتی کوچک‌تر تقسیم کرد. پس از آن نیز آن‌ها به صورت بسته‌بندی‌شده، آماده عرضه به بازار می‌شوند.

کسب درآمد از تولی زغال با خاک اره

از آنجا که زغال را برای مصارف زیادی از جمله در صنعت، هنر و امور خانگی به کار می‌برند، تقاضای چشم‌گیری برای آن وجود دارد. طرح توجیهی تولید زغال از ضایعات چوب (کسب و کار نیوز) نشان می دهد که می تواند درآمدی پرسود برای کسانی که به کار تولیدی علاقه‌مندند به وجود آورد.

شرکت سازه ابتکار ارشد، یکی از تولیدکنندگان معتبر ماشین‌آلات صنعتی از جمله اکسترودر و اراده دهنده مواد اولیه مرغوب برای تولید زغال فشرده است. این شرکت، با ارائه به شما کمک می‌کند تا بتوانید کسب و کاری پرسود را با کم‌ترین سرمایه راه بیندازید.

 

 

ارسال نظر: