چرا دیابت باعث لاغری می‌شود؟

کدخبر: 2376250

دیابت می­تواند منجر به لاغری ناگهانی شود؟ در این مقاله به بررسی پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. بیماری قند خون یک بیماری شایع در بین مردم دنیاست. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکنون اقدامات زیادی انجام شده و آگاهی‌بخشی فراوانی صورت گرفته­است.

شناخت علائم و نشانه­های ابتلا به این بیماری به ما کمک می­کند که بهتر آن را بشناسیم و از خود در مقابل خطر ابتلا به آن محافظت کنیم.

00

دیابت چیست؟

دیابت نوعی بیماری متابولیکی (مربوط به متابولیسم بدن) و یکی از شایع ترین بیماری های غدد است که با سطح قند خون بالا (گلوکز) همراه است. به دنبال نقص در ترشح انسولین یا عملکرد آن یا هر دو ایجاد می‌شود. سطح بالای گلوکز خون (هیپرگلیسمی) می‌تواند منجر به مشکلات جدی در سلامت شود.

در واقع انسولین هورمونی است که از غدد پانکراس که واقع در پشت و زیر معده است ترشح می‌شود. پانکراس انسولین را به جریان خون منتقل می‌کند. انسولین در گردش باعث می‌شود، که قند وارد سلول‌های بدن شده و مقدار قند موجود در خون را کاهش می‌دهد. همانطور که میزان قند خون شما کاهش می‌یابد، ترشح انسولین از پانکراس نیز کم می‌شود.

از طرفی دیگر گلوکز (قند خون) برای سلامت شما حیاتی است، در واقع گلوکز ماده مغذی ضروری است که انرژی لازم برای عملکرد مناسب سلول‌های بدن را فراهم می‌کند. گلوکز همچنین منبع اصلی سوخت مغز شما نیز است.

دیابت چگونه می­تواند باعث کاهش وزن شود؟

کاهش وزن بالا و ناگهانی یکی از نشانه­های این بیماری هم در نوع 1 و هم در نوع 2 است. در نوع اول سیستم ایمنی بدن به سلول­های پانکراس که سازنده انسولین هستند، حمله خواهد کرد. در این شرایط هیچ انسولینی برای انتقال گلوکز به سلول­های بدن موجود نیست.

در نتیجه، گلوکز در جریان خون جمع شده و کلیه­ها پس از مدتی این قند را از طریق ادرار دفع خواهند کرد. در این چرخه قند هیچ کارایی خاصی ندارد و به همین دلیل بدن برای تامین انرژی، چربی­ها و ماهیچه­ها را می­سوزاند. به همین دلیل است که در مواجه با این بیماری لاغر می­شویم. برای دریافت مشاوره درباره دیابت میتوانید به بهترین دکتر غدد اصفهان، دکتر غدد مشهد، دکتر غدد کرج مراجعه کنید.

لاغری در نوع دوم بیماری قند خون چگونه است؟

نوع دوم این بیماری زمانی است که بدن شما نسبت به انسولین مقاوم شده و همین مقاومت بار دیگر باعث خواهد شد که گلوکز در خون شما جمع شود. ادامه مسیر همانند نوع 1 خواهد بود که در پاراگراف بالا توضیح دادیم.

اگر شما مشکل اضافه وزن نیز داشته باشید کنترل بیماری سخت خواهد بود و در معرض خطر بیشتری هستید. اگر دارای اضافه وزن هستید باید بدانید که، کاهش وزن 5 الی 7 درصدی بیش از 50 درصد از خطر ابتلا به درمان دیابت نوع دوم کم خواهد کرد.

در برخی موارد کاهش وزن، حتی سطح قند خون بدن را به حالت طبیعی برمی­گرداند و دیگر نیازی به مصرف دارو نیست.

در چه میزان کاهش وزن باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر به طور ناخواسته (بدون تغییر الگوی تغذیه، فعالیت بدنی زیاد و استفاده از دارو) طی مدت 6 تا 12 ماه بیش از 5 کیلوگرم از دست دادید، باید به سراغ دکتر غدد بروید.

کاهش وزن ناگهانی معمولا در بین مبتلایان به نوع یک دیده می­شود اما خطر آن برای نوع دوم نیز وجود دارد.

از دیگر علائم دیابت چه می­دانیم؟

کاهش وزن تنها علامت این بیماری نیست. در کنار آن موارد دیگری هستند که باید توجه ویژه­ای به آنها داشته باشید. از دیگر نشانه­های ابتلا به بیماری قند خون می­توان به:

  • تکرر ادرار
  • خستگی زیاد و بدون علت
  • اختلال در بینایی
  • انواع عفونت­های قارچی
  • تغییر خلقیات (حساس­تر شدن)
  • تیرگی در پوست اطراف آرنج و گردن
  • گرسنگی و تشنگی غیرمعمول
  • بهبودی کند زخم یا جای سوختگی

اشاره کرد. اگر چنین علائمی در خود مشاهده کردید باید به متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کنید. این فرد کسی است که در زمینه غدد درون­ریز بدن، عملکرد، اختلالات و بیماری­های آنها تخصص دارد و می­تواند به شما در این زمینه کمک زیادی کند. او با دکتر اولیه شما نیز در ارتباط است تا بتواند روند درمانی شما را تسریع بخشد.

 

00

 

کاهش وزن زیاد خطرناک است؟

برای پاسخ به این سوال یک قاعده کلی وجود دارد. هر تغییر وزنی ناگهانی اگر علت تغذیه­ای نداشته باشد خطرناک است. به غیر از بیماری قند خون، لاغری ناگهانی نشان­دهنده بسیاری از دیگر بیماری­هاست.

مشکلات زیادی از جمله سرطان معده، مشکل در متابولیسم و ... همگی در ابتدا، فرد مبتلا را دچار لاغری ناگهانی و شدید خواهند کرد. به همین خاطر باید این نشانه را جدی بگیرید و پس از مشاهده آن به سراغ پزشک متخصص غدد بروید.

علل احتمالی کاهش وزن ناگهانی (جز دیابت)

  • سرطان
  • اسهال مزمن
  • آدیسون
  • سلیاک
  • زوال عقل
  • افسردگی
  • انواع بیماری­های عفونی
  • سو تغذیه
  • پرکاری یا کم­کاری غده تیروئید
  • نارسایی پانکراس
  • مواد مخدر مثل مت آنفتامین و کوکائین
  • استعمال سیگار
  • سل
  • هیپرکلسمی
  • ایدز یا HIV

چگونه از ابتلا به لاغری ناگهانی توسط بیماری قند خون جلوگیری کنیم؟

بر اینکه دچار لاغری ناگهانی نشویم باید همواره میزان سطح خون و نوساناتش را بدانیم. خلاف تصور عموم آزمایش سالانه و ماهانه کمکی به شناخت این بیماری نخواهد کرد. سیستم طبیعی سوخت­­وساز بدن در طول هفته تغییرات بسیاری می­کند و به همین دلیل نمی­توان نتیجه یک آزمایش سالانه را معتبر دانست.

برای کنترل دقیق قند خون باید هر روز آن را اندازه بگیرید. آزمایشی به نام A1C نیز وجود دارد که اطلاعات کاملی درباره نوسانات قند خون در 3 ماه گذشته به شما خواهد داد. این آزمایش مثل آزمایش­های رایج چکاپ نیست و به شکل تخصصی به بررسی قند خون خواهد پرداخت.

افراد دیابتی چگونه می­توانند چاق شوند؟

افرادی که به بیماری قند خون مبتلا هستند نسبت به دیگر افراد راه پیچیده­تری برای چاق شدن پیش رو دارند. دیگر افراد برای چاق شدن باید رژیمی را انتخاب کنند که دارای کالری زیادی است.

در کنار این مورد افرادی که به قند خون مبتلا هستند باید میزان قند موجود در غذای خود را نیز اندازه بگیرند. بعضی از غذا­های پرکالری به دلیل قند بالا می­تواند برای افراد دیابتی خطرناک باشد.

در ابتدا شما باید برای خود یک وزن ایده­آل مشخص کنید و برنامه خود را برای رسیدن به آن تنظیم نمایید.

برای چاق شدن چه تغذیه­ای پیش بگیریم؟

یک رژیم غذایی سرشار مواد مغذی و مفید برای شما فوق­العاده است. از سبزیجات و میوه­ها در رژیم خود استفاده کنید و مصرف غلات را نیز جدی بگیرید.

00

جمع­بندی

دریافتیم که دیابت می­تواند باعث لاغری ناگهانی شود. اگر این کاهش وزن را جدی نگیریم ممکن است به جز بیماری قند خون بسیاری بیماری دیگر نیز سلامتی ما را تهدید کند.

این کاهش وزن یک‌روزه و یک هفته­ای نیست. حداقل 6 و حداکثر 12 ماه زمان می­برد که این کاهش وزن را شاهد باشید. اگر در این بازه زمانی بیش از 5 کیلوگرم از دست دادید یعنی که در خطر ابتلا به بیماری قند خون هستید.

این کاهش وزن باید بی­سابقه و بدون دلیل مشخص باشد. با پیشگیری و چک کردن روزانه میزان قند خون خود از ابتلای به این بیماری جلوگیری کنید.

https://www.healthline.com/health/diabetes/diabetes-weight-loss#when-to-talk-with-a-pro

https://doctoreto.com/blog/diabetes-and-blood-sugar-treatment/

https://www.creeksidefamilypractice.com/blog/unexplained-weight-loss-could-it-be-diabetes

 

 

 

ارسال نظر: